• tattines

Någon som ammat som gravid?

Hej hej!

Jag plussade imorse (överlycklig) och har en son på snart 16 månader som fortfarande kvälls- och nattammas. Ibland även en gång mitt på dagen. Är det någon som har erfarenhet av att amma samtidigt som man varit gravid och hur har det gått? Det är inget som är "dåligt" eller? Hur/när slutade ni? 

• Svar på tråden Någon som ammat som gravid?
  • Det vackraste

Hrattis! Ja jag ammade genom hela senaste graviditeten tom dagen innan förlossning. Det gick hur bra som helst.

• LillGris
    Det vackraste skrev 2013-10-27 12:44:00 följande:
    Hrattis! Ja jag ammade genom hela senaste graviditeten tom dagen innan förlossning. Det gick hur bra som helst.

Hur funkar det med mjölkproduktionen? Rinner det till råmjölk som vanligt eller hoppar kroppen över det? Bara nyfiken :)
  • Barnlangtan

Jag har ingen erfarenhet av det själv, däremot har jag hört från både vänner och patienter att slemhinnorna i underlivet blir extra känsliga. Graviditeten påverkar slemhinnorna, likaså amningen. Tänk på extra glid vid samlag, utöver det borde det gå bra!

Lycka till och grattis till graviditeten!

• umm abdilleh

Beror på vad du väljer tro på. Utomlands säger doktorn att mjölken när man är gravid inte ör nyttig för barnet du ammar. Jag ammade när jag var gravi och fick missfall. Samma med min svägerska och två av mina vänner. Men alla får inte det. Alla läkare säger olika

• tattines
    umm abdilleh skrev 2013-10-27 12:50:13 följande:
    Beror på vad du väljer tro på. Utomlands säger doktorn att mjölken när man är gravid inte ör nyttig för barnet du ammar. Jag ammade när jag var gravi och fick missfall. Samma med min svägerska och två av mina vänner. Men alla får inte det. Alla läkare säger olika

På vilket sätt är den inte nyttig? :) I vilken v hände missfallen? Beklagar :( Finns det något som säger att det kan ha någon koppling?
  • umm abdilleh
    tattines skrev 2013-10-27 13:07:44 följande:
    På vilket sätt är den inte nyttig? :) I vilken v hände missfallen? Beklagar :( Finns det något som säger att det kan ha någon koppling?

Ingen aning faktiskt men detta är sånt som sägs utomlands jag var vecka sju. Slutade direkt amma efter det. Blev gravid eftrr en månad och har nu en tremånaders. De andra tre jag känner slutade också amma direkt. Födde friska barn efterdet. Alla får ju inte missfall av detta precis som med allt annat men detta är vad doktorn i flera andra länder säger ocj vi alla fyra är från totalt olika länder men ändå säger doktorn samma i alla de länderna
  • Coffie

Jag ammade de tolv första veckorna, förstår inte hur det skulle kunna vara farligt för bebisen i magen?

• Det vackraste

Tror knappast att era mf beror på att ni ammat, men man tror ju lätt att att allt möjligt orsakat mf när det i själva verket beror på kromosomfel i det befruktade ägget. Ammade väldigt mycket men barnet var över ett år så hon åt spklart vanlig mat också. Upptäckte graviditeten i v 7+0 (daterat mha ul senare) hade då tagit både minipiller varje dag och ammat mycket men inte fick jag mf för det. Barnet reaherade inget pä att mjölken skulle blivit annorlunda eller så. Och barnet i magen växte fint och vägde 3170 g vid födseln. Kom i håg atg det är normalt att både amma och vara gravid samtidigt...

• Det vackraste

Och ja, kroppen producerar råmjölk som vanligt till nya barnet även fast man smmar det äldre hela tiden. Har läst på om detta! Den kommer som vanligt då man fött.

Svar på tråden Någon som ammat som gravid?