• ALLIEVERDO

ska välja säng OCH täcke till 3åring.. blir TOKIG...HJÄLP

Shit.. inte trodde jag det skulle vara så svårt köpa säng och täcke?? jag trodde bara man köpte en säng och ett täcke.. nej då finns 100olika storlekar och 6 värmegrader på täckena och tyngder och inte tal om sängar som man tydligen köper del för del känns det som.. ingen hel säng med allt i..nej bottnar, madrasser och hit och dit.. å detta är ändå till ett litet barn..shit..bara lust strunta i det men hepp..å inga fina modeller heller.. vad har ni för storlek på säng och täcke till er 3åring och varför?

jag blev tokig på bara kolla runt.. vi hade tänkt löpa en sådan där juniorsäng på 70x140 typ, men 70..hon lär ju ramla ur lätt..hon rör runt såå mycket.. morsan hade köpt en 90x200 direkt till syrran direkt för hon rullar runt och det var bra slippa göra ännu ett byte..men hmm..hittar inga fina i bra prisklass för det..ikea hade dåligt utbud på 90*200 sängar.. så står jag med täcke valet.. vilket storlek har NI på täcket till en juniorsäng?? såg på jysk fanns täcke för 115*130.. men hur många ställen hitta man påslakan i den storleken? eller ska man ändå ha täcke för 90*200 typ?..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-27 09:13
    jag blev tokig på bara kolla runt.. vi hade tänkt köpa en sådan där juniorsäng på 70x140 typ, men 70..hon lär ju ramla ur lätt..hon rör runt såå mycket.. morsan hade köpt en 90x200 direkt till syrran också för hon rullar runt och det var bra slippa göra ännu ett byte..men hmm..hittar inga fina i bra prisklass för det..ikea hade dåligt utbud på 90*200 sängar.. så står jag med täcke valet.. vilket storlek har ni på täcket till en juniorsäng?? såg på jysk fanns täcke för 115*130.. men hur många ställen hitta man påslakan i den storleken? eller ska man ändå ha täcke för 90*200 typ?..
  • Svar på tråden ska välja säng OCH täcke till 3åring.. blir TOKIG...HJÄLP
  • ALLIEVERDO
    jag blev tokig på bara kolla runt.. vi hade tänkt löpa en sådan där juniorsäng på 70x140 typ, men 70..hon lär ju ramla ur lätt..hon rör runt såå mycket.. morsan hade köpt en 90x200 direkt till syrran också för hon rullar runt och det var bra slippa göra ännu ett byte..men hmm..hittar inga fina i bra prisklass för det..ikea hade dåligt utbud på 90*200 sängar.. så står jag med täcke valet.. vilket storlek har ni på täcket till en juniorsäng?? såg på jysk fanns täcke för 115*130.. men hur många ställen hitta man påslakan i den storleken? eller ska man ändå ha täcke för 90*200 typ?..
  • ALLIEVERDO

Men vad konstigt. min text kommer inte med i uppdatering eller här..

Jag skrev även att bara detta:

vi hade tänkt köpa en 70*140säng på ikea. juniorsäng står det är 3-7år på dom. men spjälsängen är ju 60*110.. å den slår hon till mängder i.. kommer inte 70 bli försmalt tro? MIn lillasyster fick en 90*200 säng direkt för hon åker runt så och slippa göra ännu ett köp och byte nåt år senare.. hur gjorde ni?

Sen det med täcke.. om man köper 70*140 säng..vad ska man då har för storlek på täcket? på jysk såg jag 115*130 och det verkar ju passa bra storlek.. meeen då ska man även hitta fina påslakan till det. afnns ju på jysk, men finns det på många andra ställen tro?
    eller ska man likagärna köpa 90*200 täcke direkt dit också? blir inte klok å måste bestämma mig innan tisdag för det är då vi har möjligheten att shoppa..        

• Gryntroll

Vi köpte en vit sängstomme 200x90 med ribbotten och en utdragbar extrasäng under, med en kraftig skummadrass. Dottern är varm av sig så hon fick ett vanligt vuxen täcke, Selma från Hemtex, vilket ska vara "svalt" men är ändå gosigt. Kudde har hon en tjockare variant av barnkudde. Perfekt med "riktiga storlekar" på säng och täcke när man behöver krypa ner och natta osv.

• Margaux

Vi har en 90cm våningsäng från IKEA. Med en av de dyrare skumplastmadrasserna. Så har vi vanligt täcke, dun nu på "vintern" och ett syntet på sommaren. Vi har valt en fullstor säng sån att vi kan ligga vid sidan av när han behöver det. Därför tog vi också en bättre madrass så att den också kan bära en vuxen.

• Alexi

Skulle aldrig köpa en juniorsäng! Köp en fullmängd och minst 90 bred direkt. Vår äldsta fick en resårmadrass direkt på golvet vid drygt 1.5 år och den sover hon i fortfarande vid snart fem år men hon ska nu få en säng från ikea med lådor under och ribbotten och lillebror tre år ska flytta från spjälsäng till resårmadrassen.

• Björckan

Vår son är inte riktigt 3 än men i somras bytte vi från spjälsäng till vanlig. Vi gjorde så att vi köpte en fjellse enkelsäng från ikea och en vanlig skummadrass. Man måste dock köpa till en ribb-botten till sängstommen men den var inte svår att hitta. Sen köpte vi även en stödbräda som vi satte på sidan av sängen.

Som täcke har han sin favoritfilt, som är en vanlig "teddypläd". Han älskar den och vill inte ha något annat. Han sparkar dock av sig den varje natt ändå så när det är kallt kör vi på en ordentlig pyjamas.

Vi valde att hoppa över barnsäng/juniorsäng eftersom sonens rum nu också kan fungera som gästrum om vi får nattgäster. Dessutom är det lättare för oss att lägga oss bredvid honom om det behövs. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40180565/ - sängen
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30139741/ - madrassen 
     http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293/ - stödbrädan

• ALLIEVERDO

Hmm, ja det är inte lätt. vi har alltså en 3åring och en 1åring med exakt 2år mellan. båda sover i spjälsängen nu, men först nu 3åringen börjat klättra ur och tänke då byta..
    så tänkte iv om vi tar en juniorsäng först så kan ju man leta efter 90x200 säng i egen ro och byta när 1åringen kommer behöva en större säng..

vi har visserligen aldrig nattat våra barn med vara kvar i rummet. vi ger puss och går ut..3åringen har sen 2månader somnat helt själv..och egentligen 1åringen också.. men hon är lite svårare..så vem vet..hon kanske behöver att man sover bredvid..

men hade jag sett en bra 90 säng direkt till bra pris hade jag nog köpt det direkt.. men sökt och hittar inga till pris vi har råd med just nu :( trodde verkligen inte det var så dyrt och krånligt..å ikea hade väldigt dåligt urval av 90sängar..såg en snygg söt på jysk, men den va minsta 120..typiskt..det känns ju aningen frö stort för en 3årng :P

har ni tips på var man köper bra sängar?    

• ALLIEVERDO
    Björckan skrev 2013-10-27 09:24:28 följande:
    Vår son är inte riktigt 3 än men i somras bytte vi från spjälsäng till vanlig. Vi gjorde så att vi köpte en fjellse enkelsäng från ikea och en vanlig skummadrass. Man måste dock köpa till en ribb-botten till sängstommen men den var inte svår att hitta. Sen köpte vi även en stödbräda som vi satte på sidan av sängen.

Som täcke har han sin favoritfilt, som är en vanlig "teddypläd". Han älskar den och vill inte ha något annat. Han sparkar dock av sig den varje natt ändå så när det är kallt kör vi på en ordentlig pyjamas.

Vi valde att hoppa över barnsäng/juniorsäng eftersom sonens rum nu också kan fungera som gästrum om vi får nattgäster. Dessutom är det lättare för oss att lägga oss bredvid honom om det behövs. 

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40180565/ - sängen
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30139741/ - madrassen 

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293/ - stödbrädan

å tack för tipset.. ska kika.. så det gick alltså sätta stödbrädan där..va bra.. min morsa hade en stödbräda som inte satt fast riktigt tyckte hon när den inte hörde till den sängen hon hade
  • ALLIEVERDO
    Björckan skrev 2013-10-27 09:24:28 följande:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40180565/ - sängen
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30139741/ - madrassen 

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293/ - stödbrädan
    du som har sängen..tror du man kan måla den vit? :) eller hur e materialet :)
  • Alexi

Tänk på att det ska vara väldigt mjuka resårsängar för barn

Svar på tråden ska välja säng OCH täcke till 3åring.. blir TOKIG...HJÄLP