• IsadorasMamma

HJÄLP! Katten har flyttat in- jag har marsvin.

Jag behöver lite tips.

Det är en lång historia, men i natt flyttade det in en katt till mig.
    En 4 -årig kastrerad hane.

Meningen var inte att han skulle stanna länge, men jag har fått frågan

av ägarna nu om han får det.

Vi gillar katten, han njuter av att få vara inne efter flera månader ute

och är hellugn med att vara här.         

Jag har stängt in marsvinen i ett annat rum, gjorde det redan innan jag gick ut

& hämtade katten. Problemet är ju då, att om jag nu bestämmer mig för att

låta katten bo kvar, hur gör jag med marsvinen?

Kommer katten vilja äta dem? Kan de skrämmas ihjäl?

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden HJÄLP! Katten har flyttat in- jag har marsvin.
  • nemo1

Om katten inte är van vid marsvin så ja den kommer troligtvis att bita ihjäl dom, deras naturliga instinkt.

• IsadorasMamma
    nemo1 skrev 2013-10-26 16:37:17 följande:
    Om katten inte är van vid marsvin så ja den kommer troligtvis att bita ihjäl dom, deras naturliga instinkt.

Så du menar att det är helt kört?
  • nemo1

Skulle aldrig våga lämna katten och marsvinen själva om jag säger så 

• Rainbow gg

Men marsvinen är väl i en bur eller??
    Böj låset lite mer inåt så katten inte kan öppna. Låt inte marsvinen gå omkring utanför buren. 

• IsadorasMamma

Ja marsvinen är i en stor bur.

jag förstår givetvis att jag inte ska gå hemifrån med marsvinen springande omkring med katten

Jag hade inte tänkt försöka det när jag är hemma ens.    

Dessa marsvinen är helst i buren eller i knät, de gillar inte att springa omkring i vilket fall.

Men hur introducerar jag dem? Jag är rädd att marsvinen ska bli stressade och få typ hjärtinfarkt

även om de är i buren. Och kan på något sätt markera för katten att det inte är ok att vara på buren?         
  • IsadorasMamma

Puffar för lite råd!

• Birmafröken

Hur gammal är katten?
    Har den levt som ute- eller innekatt?
    Hur stort bor du (hur många rum) och var finns marsvinen?

Man kan säkert vänja en katt vid marsvin, särskilt om det är en katt som inte har så utvecklad jaktinstinkt, men jag skulle aldrig lita så mycket på katten att jag lämnade dem ensamma i samma rum. Stängd dörr eller kompostgaller i en dörröppning när du är hemifrån och på natten skulle jag rekommendera (även om marsvinen har buren som visst skydd).

• IsadorasMamma
    Birmafröken skrev 2013-10-26 19:06:03 följande:
    Hur gammal är katten?
    Har den levt som ute- eller innekatt?
    Hur stort bor du (hur många rum) och var finns marsvinen?

Man kan säkert vänja en katt vid marsvin, särskilt om det är en katt som inte har så utvecklad jaktinstinkt, men jag skulle aldrig lita så mycket på katten att jag lämnade dem ensamma i samma rum. Stängd dörr eller kompostgaller i en dörröppning när du är hemifrån och på natten skulle jag rekommendera (även om marsvinen har buren som visst skydd).

Katten är 4 år, har varit innekatt helt tills för ca 4 månader sedan och efter det har den

endast varit ute. 

Jag bor i en 3:a på 75 kvm. Jag brukar ha marsvinen i vardagsrummet, som är genomgångsrum.

Just nu är de inne i min dotters sovrum, men jag skulle önska att det gick att flytta ut dem igen,

det är väldigt svårt att sova med dem i samma rum. Och ja.... katten måste ju också gå igenom 

vardagsrummet  för att komma till låda och mat....  Skulle kunna ta fram en dörr så katten endast är

i kök,badrum och hall när vi inte är hemma... om det inte blir för litet.

Mitt största orosmoment är att sammanföra dem.... ska jag öppna och låta honom gå in och lukta på buren?

• Birmafröken

Ja, så länge marsvinen är i buren är det ingen större fara att bara se hur katten reagerar. Låt honom upptäcka och närma sig buren i sin egen takt. Har ni tur tycker han bara att de är läskiga eller bryr sig inte över huvud taget (som många av erfarenheterna verkar vara i tråden jag länkade till).

• adina01

Vi blev med marsvin när jag var barn, då hade vi 2 vuxna kastrerade katter som gick både ute och inne.För oss fungerade de väldigt bra att ha dem tillsammans, marsvinet kunde vara lös tillsammans med katterna.

Svar på tråden HJÄLP! Katten har flyttat in- jag har marsvin.