• Mollly

Mjölkallergisk bebis

Vi börjar fundera lite på om vår dotter är känslig mot mjölk. Hon blir 6 veckor på Tisdag. Jag har sen igår slutat med all mjölk och även köpt mjölkfri ersättning. Vår tös blir väldigt gnällig om kvällarna och man märker att hon får ont i magen.  Hon somnar i kanske 5 min vaknar av att något stör henne. Vi tar upp henne, då drar hon benen mot magen och håller på.

Hur var era bebisar innan ni kom på att dom var allergiska mot mjölk? Var dom griniga hela tiden eller bara vissa tider på dygnet?

• Svar på tråden Mjölkallergisk bebis
  • Det vackraste

Just vid 6-8 veckor blir många bebisar oroliga och skrikiga ffa kvällstid. Det behöver inte alls ha med mjölkallergi att göra. Behöver inte heller vara regelrätt kolik. Ammar du eller ger ersättning? Vilken mjölkproteinfri ersättning har ni köpt? De helt utan brukar finnas bara på apotek. Börja med semper magdroppar först hellre. De är bra för tarmen och brukar lugna dem. Ni kan oxå prova minifom före varje matning. Annars bär mycket gärna över axeln, var noga med att rapa och gärna massage försoktigt över magen och trycka benen försiktigt upp mut buken och sen tillbaka några ggr ibland. Hon kan behöva mer mat nu då hon växer fort och då är det bara att amma amma amma hela kvällarna eller mer oftare i flaskan. Byt inte ut etsättning helt genast utan blanda lite med gamla först och sen gradvis mer.

• Whitetrash86

Vid den åldern var båda mina barn så på kvällarna,

Dotter som var mjölkallergiker, spydde så fort hon fick i sig mjölk och hade ont i magen hela dygnet.

• Mollly

Jo vet att dom kan bli mer gnälliga vid denna tiden. Men man ser tydligt att det är något som stör henne. Jag ammar mest, men ger ibland ersättning på kvällen. Köpte ersättning på apoteket. Miniformdroppar får hon, rapar gör hon alltid efter varje mål. Hon har börjat kräkas väldigt mkt den senaste veckan.

• Pissenisse

Vi hade ett rött barn med sandpapperhud som sprack och han pruttade vatten dygnet runt. Bvc tyckte att vi smörjde dåligt och förklarade att han hade kolik. Han skrek mest och värst om kvällarna. Jag ammade och det var bara via mitt intag av mjölk han fick det i sig, ändå sprack huden i alla knubbigaveck. En dag sov jag hela dagen av utmattning(ammade nätterna igenom med en kolikbebis) så min man köpte ersättning och gav. Då kaskadspydde han, det sprutade som exorcisten. Då var han två månader och visade han positivt på prockprov, jag orkade inte kämpa med ett lidande barn och gick över till althera. Han blev mjuk, len och världens nöjdaste bebis.
    Ibland tittar jag på bilder från när han var liten och får så dåligt samvete att vi inte förstod att han var allergisk och kunde tagit bort alla plågor tidigare.
    Stå på er och tänk på att du behöver äta mjölkfri kost någon vecka innan ni kan bedömma resultatet.

• Det vackraste

Ja då är det väl bara att prova då och se om hon blir bättre. Vår son fick eksem och klåda pga mjölkproteinallergi så vi såg det ju tydligt. Magbesvär är svårare att veta vad det beror på... Lycka till.

Svar på tråden Mjölkallergisk bebis