• Kämpavidare2012

HJÄLP! Hur är det med kosten egentligen?

Alltså jag tycker det är skit svårt och veta vad inte får äta och äta. Har självklart läst på de sidor som finns, men tycker vissa är otydliga! Kan man äta en skinkpaj tex med rökt eller kokt skinka i? Hemmagjord pizza med det samma i? Kan man äta pizza från pizzeria med skinka på? Kan jag äta stekt bacon? Stekt falukorv? Grillad korv? Kan jag äta lussebullar till jul? Kebab kan man äta det? Kommer kanske på mer men detta är det jag funderar på nu :)

• Svar på tråden HJÄLP! Hur är det med kosten egentligen?
  • Jacqueline

Kolla på Livsmedelsverkets hemsida...men jag vågar säga ja på allt det du frågar ,jag hade själv käkat det utan att fundera.Viktigaste är att det är färska och fräscha råvaror

• RöttÄrSött

Ev risker med tex skinka försvinner ju om du tillagar

Likadant med mögelost, tillagar du den (såsom i varm ädelostsås) dör bakterier och dylikt.

Däremot lever, vissa fiskar och dylikt är ju lika illa oavsett

• Sagis

Hej,

Titta på Livsmedelsverkets hemsida, den är bra!

du kan tänka så här.

Det finns tre "saker" som du som gravid vill undvika i kosten: (i stora drag)

1. Toxoplasma - en parasit. Dör vid nedfrysning eller upphettning. Kan finnas i kött som ej upphettats tex lufttorkad skinka, kallrökt kött el liknande produkter. Frys minst 3 dygn innan förtäring.

2. Listeria - en bakterie som kan orsaka fosterdöd. Växer till i syrefattiga miljöer, undvik därför vacuumpackade produkter i slutet av hållbarheten. Opastöriserad mjölk kan också innehålla detta, samt mögelost. Upphettning dödar bakterien, men den överlever infrysning.

3. Miljögifter - avser oftast fisk. Se listan på Livsmedelsverkets hemsida.

De två första är ju inte mängd relaterade utan mer tur/otur. När det kommer till miljögifter är det ju mängden som är problemet.

Svar på tråden HJÄLP! Hur är det med kosten egentligen?