• ganskabra

Har ni gått hos psykolog?

Hej!
    För några månader sedan famlade jag runt i ett djup som var mörkare än vanligt och då blev jag bland annat "tilldelad" en psykolog. Men jag var för det första chockad av mitt egna mående och även vårdens sätt att hantera mej på att tillsammans med "rädslan" av att öppna upp sej och gräva i mina "trauman" inför en främling så struntade jag helt enkelt i det, jag gick inte dit. Psykologen gjorde att halvhjärtat försök att ta kontakt med mej genom min mamma (!!) som jag inte ens bor med, sedan lät man mej vara så att säga utan att veta hur jag egentligen mådde.
    När jag tänker efter på det jag "gått igenom" så känner jag att det nog hade varit en idé att försöka gå till botten med varför jag mår som jag mår, varför jag reagerar och agerar som jag gör i vissa situationer och vad det egentligen är jag har gått igenom och hur jag kan bli av med mina små djävular.
    En psykolog (eller liknande) är nog vad jag behöver, men hur går det egentligen till?
    Ligger man på en divan, stirrar upp i taket och berättar sitt allra innersta för någon som sitter med korsade ben, glasögon på näsan, skriver ner allt man säger och sneglar på klockan?
    Har ni gått hos en psykolog? Vad fick ni ut av det? Hur gick det till? Vad blev resultatet?

There is no such thing as a hopeless situation. Every single circumstances of your life can change!
  • Svar på tråden Har ni gått hos psykolog?
  • Koala K

Jag har gått hos en psykolog vid en depression och tyckte att det var till stor hjälp! Man sitter och samtalar precis som du skulle göra med en klok vän, men skillnaden är att psykologen är utbildad att ställa "rätt" frågor så att du får tänka efter och förstå dig själv bättre. Det är också en skillnad att prata med en utomstående person där du kan prata helt fritt utan att ta hänsyn till den andres känslor, om jag pratar med en vän eller familjemedlem så kanske jag inte säger allt jag känner eftersom jag inte vill såra etc. Det här med divan kommer nog från filmvärlden, vi satt i vanliga fåtöljer. Jag fick hjälp att komma ur min depression, lärde mig mer om vad jag behöver för att må bra. Rekommenderar det verkligen! Sedan kanske man passar bättre med olika psykologer, så känns inte första bra, så kan det vara värt att byta.

Svar på tråden Har ni gått hos psykolog?