vad är skillnaden mellan utskott och departement?
Min dotter fick SO läxa och denna frågan dök upp...
Jag har inte mycket koll på sånt så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara
Min dotter fick SO läxa och denna frågan dök upp...
Jag har inte mycket koll på sånt så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara
I skolan borde det ingå att lära sig att söka fakta. Att be mamma skriva en tråd på FL är inte ett bra sätt. Ett tips är att googla, och eftersom jag är på bra humör så får ni en länk av mig. Men läsa får ni göra själva.
http://www.regeringen.se/sb/d/2509
kan inte någon ge mig ett kortfattat svar ?
utskott är en mindre del av en beslutande församling. Riksdagen har 15 utskott (+eu nämden som inte är ett vanligt utskott). Varje utskott har 17 ledamöter och är en miniriksdag vilken förbereder de beslut som ska tas av riksdagen. Man skriver betänkanden och rekommendera hur riksdagen ska rösta. Departementen tillhör regeringen och varje departement lyder under en minister. Departementen stödjer ministrarna, förbereder propositioner och har myndighetsöversyn etc. Regeringenskansliet har 11 departement
Istället för att göra läxan åt din dotter, lär henne att söka fakta och utvärdera källor. Lär henne var hon kan hitta information och gå genom den tillsammans med henne. Om just denna fråga är så klar regering.se och riksdag.se bra källor:
www.riksdagen.se/PageFiles/dokument/bestall/svenska/kammare-utskott-2012.pdf
www.regeringen.se/sb/d/385
Riksdagen har utskott
Regeringen har departement