• Mmej

Introducera välling - Hur och när på dygnet?

Min dotter närmar sig 8 månader, äter hyfsat med mat och tycker om gröt och älskar frukt. Jag börjar nu vilja ta det "ett steg längre" genom att introducera välling som jag vill ge tidig morgon och vid läggdags. Detta för att inom en snar framtid kunna låta tex pappan vara själv med vår tjej och jag kan hitta på något på egen hand. Jag är inte ute efter att lägga ner amningen helt, utan vill bara att vällingen ska accepteras och på sikt ersätta morgon- och kvällsamningen. Varför jag inte vill ge gröt de tiderna är pga smidigheten och för att framåt vill vi kunna göra det till en mysig stund och äta i tex sängen eller soffan. Frågan är bara när på dygnet jag ska introducera vällingen? Ska jag ge det de tider som jag vill ge det senare (de tider på dygnet hon är som tröttast..) eller ska jag ge det som mellanmål till en början? Hon tar flaskan sådär, hon suger lite, släpper, suger lite till, släpper osv - vad betyder det? Är det själva sugandet eller vällingsmaken som inte accepteras helt? Dela gärna med er av tips och erfarenheter!!

• Svar på tråden Introducera välling - Hur och när på dygnet?
  • skogsvitter

Finns det någon speciell anledning till att ni inte vill ge ersättning?

När man introducerar välling ska man göra precis som med vilken smakis som helst, dvs börja med teskedar och absolut inte ge på flaska eftersom det blir för stora mängder på en gång. Tid på dygnet spelar mindre roll, jag tycker ni kan börja på morgonen direkt om det känns bra för er. Annars någon tesked när som helst under dagen fungerar ju lika bra.

Läs mer på www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

• skogsvitter

Ni bör ju förövrigt också begränsa mängder om ni redan nu ger gröt, man ska inte ge mer än max 3 mål välling/gröt per dygn, de behöver få i sig annat än spannmål. Därför är ersättning oftast ett bättre alternativ om man vill byta bort amningen.

• Mmej

Tack för tipsen! En fråga bara; skiljer det mycket i smak mellan bröstmjölk och ersättning? Är det bara att "köra på" med ersättning, eller behöver det också introduceras i mindre portioner?

• Maddi
    Mmej skrev 2013-10-25 16:07:12 följande:
    Tack för tipsen! En fråga bara; skiljer det mycket i smak mellan bröstmjölk och ersättning? Är det bara att "köra på" med ersättning, eller behöver det också introduceras i mindre portioner?
    Jag har svårt att tro att man måste introducera ersättning, jag menar vissa får ju de redan från födseln. Varför skulle de vara annorlunda? Men jag är ju inte säker heller. 
  • tomsfru

om ni väljer att introducera ersättning istället för välling så kan jag tillägga av egen erfarenhet att det kan bli problem med magen då den är betydligt mer svårsmält än bröstmjölken, barn som fått det från födseln tål det säkert jättebra men det kan nog vara klokt att introducera det med kanske 50/50 det funkade för oss iaf medans hon kräktes rejält o fick magknip när hon fick det bara direkt

• skogsvitter

Ersättning är ju komjölk, även om den är behandlad för att efterlikna bröstmjölk så är det ju inte riktigt samma sak ändå, och går man tvärt över till att uteslutande ge ersättning (ingen amning alls) så är det vanligt att de blir hårda i magen eftersom komjölk är så mycket svårare att smälta än bröstmjölk. Men ger man bara någon eller ett par flaskor som ni ska göra så kan jag inte se att det rimligtvis borde vara några problem. Det finns inga riktlinjer att man måste introducera ersättning långsamt utan det är bara att köra på.

Svar på tråden Introducera välling - Hur och när på dygnet?