Har Försäkringskassan rätt att göra såhär? Behöver verkligen hjälp omgående.
Det är så att jag ansökt om föräldrapenning då vi snart ska få barn, 10 november.
I blanketten stod en gammal årsinkomst förtryckt (217000 år 2011) och detta ändrade jag till förra årets 270 000 och skrev "enligt 2012 års deklaration" eftersom den är högre och mer aktuell.
Tillbaka fick jag i svar att eftersom jag sade upp mig från min förra arbetsplats i januari och INTE skrivit in mig på Arbetsförmedlingen, så är inte förra årets årsinkomst skyddad, den på 270 000.
Men varför skulle jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen när jag sa upp mig från mitt jobb som assistent på äldreboende (tillvidareanställning) den 20:e januari i år, och fick nytt jobb som timvikarie på ett annat ställe den 27:e? Jag har sedan dess jobbat ca 80% varje månad kan man säga, och fått in varierad lön från 10.000 och uppåt 15.000, förutom mycket mer över sommaren.
Det står även i papperen att jag fortsatte som timvikarie på jobbet där jag sa upp mig, fram tills den 30 april i år - vilket innebär att jag ju jobbade extra på två ställen samtidigt och var INTE arbetslös, så varför skulle jag behöva skriva in mig på AF för att "skydda förra årets årsinkomst"??
De har dessutom beräknat min "nya" årsinkomst på det här året - från januari fram tills juli, dvs ca 82.000, men från juli till september drog jag in som mest, ca 20.000 i lön i både augusti och september. Varför räknas inte detta också? Slutade ju arbeta i slutet av augusti.
Vad håller de på med? Det är inte ett bestämt beslut, utan det står att de överväger att sänka min SGI med ca 130.000. Inte så upplyftande. Men på grunderna att jag inte varit inskriven på Arbetsförmedlingen? Va?
Jag har ju haft jobb konstant sedan jag bytte arbetsplats och inte alls varit arbetslös!!
Tacksam för svar.