• medealand

Primolut

Jag har precis fått diagnosen PCO. Jag har alltid haft väldigt oregelbundna och uteblivna menstruationer när jag inte ätit p-piller, men har i övrigt inga symptom. Jag är tvärtom väldigt smal och har haft svårt att gå upp, jag har "normal" behåring och även om jag fått lite acne och fet hy sen jag slutade med p-pillren nu så har jag egentligen inga problem. Men nu vill jag och min sambo alltså försöka få barn och jag slutade med p-piller i april i år. Sen dess har jag haft mens ca 4 gånger och nu har jag inte haft det sen 11e augusti.

I onsdags var jag hos en gynekolog som kollade med ultraljud och då förklarade att jag har PCO, vilket jag misstänkt tidigare, men det var såklart ändå väldigt jobbigt. Gynekologen försäkrade mig dock att det skulle gå fint att göra en bebis ändå och skrev ut ett recept på piller jag skulle äta, och jag tackade och tog emot och tänkte att allt skulle lösa sig! Nu har jag dock googlat runt och kommit fram till att de piller jag fått utskrivna bara är vanligt gulkroppshormon (de heter Primolut), och alltså bara skapar en blödning, inte ägglossning!

Jag ska äta dem i tre månader och "ha sex varannan dag från dag 10-20 i cykeln" men vad kommer det göra för nytta egentligen!? Enligt bipackssedeln ska man ju dessutom absolut inte äta dem om man är gravid, men om jag ska äta dem i andra halvan av den konstruerade menscykeln så riskerar jag ju, om de mot förmodan skulle få igång en ägglossning, att äta dem under graviditet!? Vet den här gynekologen vad han håller på med eller vad ska jag göra?  

Jag antar att det vore bra att dra igång en blödning nu eftersom det var så pass länge sen, men sen då? Någon som har erfarenhet av detta?

Och måste man verkligen vänta ett helt år och sen göra en fullständig fertilitetsutredning innan man kan få Pergotime, om det som nu är konstaterat att jag verkligen har PCO?  

• Svar på tråden Primolut
  • LillaMiraklet

Primolut-Nor framkallar bara blödning och inte ägglossning.
    Fast det låter ju underligt att äta Primolut-Nor i 3mån och försöka bli gravid, har du ägglossning skjutsar ju kroppen igång progesteron efter det som ska kunna ta emot en graviditet och det håller bara i sig i ca 14 dagar och sen  får du ju en blödning efter det eller + på ett graviditetstest.
    Men att äta Primolut i 3mån och försöka bli gravid låter inte rimligt i mina öron.
    Men att äta det i syfte att få mens nu ja det är rätt eftersom att din kropp verkar ha "låst sig" och det är inte bra att gå allt för länge innan man får mens.
    Hade jag varit du hade jag ringt och bett att få prata med läkaren igen (och frågat hur han/hon hade tänkt sen).
    Har du väldigt oregelbunden och utebliven mens har du PCOS och inte PCO, antagligen få eller inga egna ägglossningar i dagsläget.
    Och har man fått diagnos PCOS behöver man inte vänta i 1år innan man får hjälp, för det är ingen ide om du inte får ägglossningar som du ska eller få så har du ju inga eller få chanser att lyckas bli gravid spontant.
    Om du inte missuppfattat läkaren du har varit till, låter väldigt konstigt i mina öron iaf.

• medealand
    LillaMiraklet skrev 2013-10-25 14:53:07 följande:
    Primolut-Nor framkallar bara blödning och inte ägglossning.
    Fast det låter ju underligt att äta Primolut-Nor i 3mån och försöka bli gravid, har du ägglossning skjutsar ju kroppen igång progesteron efter det som ska kunna ta emot en graviditet och det håller bara i sig i ca 14 dagar och sen  får du ju en blödning efter det eller + på ett graviditetstest.
    Men att äta Primolut i 3mån och försöka bli gravid låter inte rimligt i mina öron.
    Men att äta det i syfte att få mens nu ja det är rätt eftersom att din kropp verkar ha "låst sig" och det är inte bra att gå allt för länge innan man får mens.
    Hade jag varit du hade jag ringt och bett att få prata med läkaren igen (och frågat hur han/hon hade tänkt sen).
    Har du väldigt oregelbunden och utebliven mens har du PCOS och inte PCO, antagligen få eller inga egna ägglossningar i dagsläget.
    Och har man fått diagnos PCOS behöver man inte vänta i 1år innan man får hjälp, för det är ingen ide om du inte får ägglossningar som du ska eller få så har du ju inga eller få chanser att lyckas bli gravid spontant.
    Om du inte missuppfattat läkaren du har varit till, låter väldigt konstigt i mina öron iaf.
    Hej, tack för ditt svar! Visst låter det märkligt!? Jag funderar på att gå till en annan läkare istället, får inte direkt något förtroende för denna nu. Han menade det verkligen som att jag skulle äta dessa och försöka bli gravid, han gav mig ju verkligen instruktioner för när jag ska ha sex och allt. Så sa han att om det går tre månader och inget händer "får vi se om vi behöver stimulera mer..." men det är ju inte MENSEN som gör det möjligt att bli gravid utan ägglossningen. Fan vad besviken jag blir. Men tack för ditt svar, jag ringer en annan mottagning på måndag tror jag.
  • LillaMiraklet

Ja jag hade nog rådfrågat en annan läkare, har alltid sökt hjälp hos privata läkare för det går oftast fortast att få hjälp genom dom istället för vårdcentraler och dom har oftast mer erfarenhet av infertilitet.

Svar på tråden Primolut