• mamma34

Prematurbarn med LKG

Hej! jag fick mitt andra barn i v 32+1 med läpp och gom spalt nu söker jag andra föräldrar till prematurbarn med läpp och gomspalt.

• Svar på tråden Prematurbarn med LKG
  • CJJ

Hej.
    Jag har en son som är född med läpp/käk spalt, dock inte född förtidigt.

• LittleMommy

Hej,jag fick mitt fjärde barn i v35 och hon föddes med läpp/käkspalt.

Min syster föddes med gomspalt och min man med läpp/käkspalt så risken att något av barnen skulle få det fanns alltid där.

• Veronica85

min son är född v. 30+1 och har en smal gomspalt som ska sys nu i april. Hur har gomspalten påverkat era barn?

• isolande

Jag är född i v 30, idag över 30 år. Vet att ni söker folk med barn med LKG, men tänkte dela med mig av min erfarenhet ändå. Mina föräldrar har alltid sett mig och syrran (tvilling med LKG) precis som andra barn. De har aldrig skyddat oss från sociala sammanhang eller behandlat oss på något särskilt vis liksom. Visst har det varit en del mobbing i skolan, framförallt på mellanstadiet, men vi var inte värst drabbade. De med glasögon hade det värre....

Det man skall tänka på är att behandlande läkare/tandläkare kan få en väldigt betydande roll för barnet. Både jag och min syster har en slags idolkänsla för det team som tog hand om oss genom alla år. Antar att vi knöt an till dem på något sätt? Vår tandläkare var t.ex självklar gäst när vi tog studenten Glad.

Några ord bara, hoppas jag inte förstörde tråden...

• sys

Vi fick en liten flicka i april, v31+3 med isolerad gomspalt mjuka + hårda.

Kämpade i två månader med amning men fick ge upp eftersom hon inte orkar. Så nu ger vi flaska och jag pumpar all mat. Lägger fortfarande till henne vid bröstet ibland med förhoppning om att kunna amma när hon är opererad.

Nu är hon 2.5 månad (egentligen 2 veckor idag) och är precis som vinken unge som helst

• mamma34

Hej hur går det för er andra med era bebisar?

Den 2 agu blir min son 1 år, fast han är född 8v förtidigt så märker jag inte av det när man tittar på storasyster eftersom han när tidigare han hon var. När det gäller läpp och gom spalt så har vi gjort en operation då var det både mjuka gomen och läppen. vi ska på återbesök den sista juli.  

• sys

Hejhej!

Lilla Vera var 9 månader nyss och nu väntar vi på operation i slutet av februari. Är nervöst, spännande och känns konstigt!

Hur har ni andra gjort med maten? Vi har börjat med lite gröt, men inte avancerat så långt ändå.

we begin our lives when we die
Svar på tråden Prematurbarn med LKG