• Hakuna Matata

Bvc och ersättning

Hej, min 6 veckors vägde över 4300g vid födseln och ammas nu, men har haft klen viktökning. Har växt 5 cm på längden och är rätt lång nu.

Jag vill verkligen helamma men har gett honom små mängder ersättning på kvällarna i några dagar, med målet att lätt kunna återgå till enbart amning. Totalt 60 ml /dag i en veckas tid, inte så mycket alltså. 

Jag pumpar även ur och ger i flaska för att hjälpa honom tömma brösten då han ofta somnar ifrån.  

Bvc säger att jag måste öka ersättningen ytterligare. Barnet har ökat med 105 g vid en mån ålder och nu senaste veckan 163 g / v

Måste jag ge honom mer ersättning. Har jag rätt att stå på mig ang detta? Jag blir tokig på bvc som inte ger mig några amningsråd utan tvingar på mig pulvermjölk. Obs, barnet är friskt och helt normalt.

• Svar på tråden Bvc och ersättning
  • Roonjaaaa

BVC kanske råder dig till att ge mer ersättning så att bebisen får i sig tillräckligt vilket resulterar i att bebisen blir piggare och orkar amma mer och längre :) men
    Har du provat att byta blöja, klä av och på när bebisen somnar? Då brukar de vakna till lite och kan äta mer. Så fick vi i varje fall göra med våran son då han inte orkade suga så länge, dock var han lite för tidigt född..

• straw2008

Ditt barn ditt val. Personligen om jag jämför med mina så har din väldigt klen viktuppgång. Så ska man inte behöva starta livet anser jag. Alla får inte tillräckligt med mjölk.

I kinamockaskogen.....
  • Natulcien

Det där kan ju bara du själv avgöra. Men visst...ju mer ersättning du ger, desto mindre stimuleras din egen produktion.
    Hur mycket ammar du? Prova att amma ofta, ofta, ofta. Och massera händer och fötter på honom om han somnar till. Funkade för oss, i alla fall.

• apelsinmandarin01

Du gör ju självklart som du vill men mina barn har gått upp 1000g respektive 800g ungefär sin första månad.. bvc säger väl de dom tror bli bäst för barnet förmodligen får hen inte i sig tillräckligt med näring av din mjölk tyvärr... men testa intensiv amma i 2 dygn. 5min på varje bröst en gång o timmen för att se om de kommer mer mjölk. Tyvärr är de ju inte alla amningen funkar för hur mkt man än vill... viktigast är ju ändå ett friiskt och nöjt barn.

• Natulcien

Du skriver lite oklart om vikten...? Du skriver att han har ökat 163 g/v..? Innebär det 163 gram per vecka sedan födseln...för i så fall har han ju ökat med nästan 1 kg..?

• Hakuna Matata
    Natulcien skrev 2013-10-24 12:07:25 följande:
    Du skriver lite oklart om vikten...? Du skriver att han har ökat 163 g/v..? Innebär det 163 gram per vecka sedan födseln...för i så fall har han ju ökat med nästan 1 kg..?
    Senaste veckan (7 dagar) har han gått upp 163g menar jag.

Finns det fortfarande anledning att ge mer tillägg?
    Jag har ett annat barn som ökade jättebra direkt så nu är det mera jobb än det var då. Phu..
  • Maddi

Om jag fattar de rätt är ju inte 105 g på en månad mycket, alltså har han inte fått i sig tillräckligt mycket med näring.
    Men om han sen har ökat 163 g på en vecka, alltså gått upp de på 7 dagar så är de ju bra.

Som alla skriver, det är ditt barn men jag hade nog ersatt med ersättning om barnet fortfarande bara går upp runt 100 g i månaden, då de är väldigt liten uppgång och får inte i sig den näringen som behövs och växer inte som dom ska. 

• Hakuna Matata

Ha ha, oj. ser nu att det ser tokigt ut. Vid en månads ålder ökade han med 105 g per vecka i snitt.
    Tack för att ni försöker förstå ändå. Skriver med en vänsterhand bara. :) Ammar 

• Natulcien
    Hakuna Matata skrev 2013-10-24 12:24:58 följande:
    Ha ha, oj. ser nu att det ser tokigt ut. Vid en månads ålder ökade han med 105 g per vecka i snitt.
    Ok...men då har han gått upp ca 700 g sen födseln då? Och att det har ökat senaste veckan..? Då är det väl inte så alarmerande..?
    Vår son gick förvisso upp 1,2 kg under sina första 6 veckor, men på längden växte han under samma tid 5 cm, precis som er son.

Men det är ju inte bra att oroa sig heller. Kanske du kan prata med någon annan än BVC-sköertskan för "a second opinion"..?

• ABC73

Då gick han alltså upp ca 420 g första månaden, och har gått upp ytterligare 163 g. 

Uppenbarligen växer han på längden, och verkar han må bra i övrigt, så finns det väl inget skäl att stirra sig blind på vikten. Amma på bara så länge han verkar vara nöjd och belåten och är pigg och vaken mellan amningarna och växer som han ska.

• Maddi
    Hakuna Matata skrev 2013-10-24 12:24:58 följande:

Men då va de ganska stor skillnad:) då är de väl inget att oroa sig över tycker jag
  • malzac
    ABC73 skrev 2013-10-24 12:58:31 följande:
    Då gick han alltså upp ca 420 g första månaden, och har gått upp ytterligare 163 g. 

Uppenbarligen växer han på längden, och verkar han må bra i övrigt, så finns det väl inget skäl att stirra sig blind på vikten. Amma på bara så länge han verkar vara nöjd och belåten och är pigg och vaken mellan amningarna och växer som han ska.

• ABC73

Var beredd på att viktuppgångstakten kan minska lite igen vid 3-4 månaders ålder, och att det kan krävas lite jobb för att få amningen att fortsätta att fungera då.

Helt normalt dock, även om BVC:s kurvor inte visar detta, så var beredd på nästa omgång dåliga råd då   

• The Doctor

Ta kontakt med Amningshjälpen istället, de har mer erfarenhet och kunskap än BVC.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anaerob

BVC´s fina kurvor är framtagna efter barn som är uppfödda på modersmjölkersättning och anledningen till detta är enkel: Det är omöjligt att få fram en "vettig" kurva på barn som ammas då det är väldigt individuellt. 

Mitt råd till dig är att bestämma dig för hur du vill göra, jag tycker inte att ditt barns viktuppgång är konstig på något vis under förutsättning att ditt barn verkar mätt och belåten då den ätit. Vill du fortsätta att amma skulle jag råda dig att sätta dig med bebisen, en bok, ett glad vatten/te och en filt i soffan någon dag eller två :) Vila och närhet samt amma, amma och amma :)

Att ge ersättning kan innebära att det blir svårare att hålla uppe den mängd barnet behöver.. och ofta leder det till att man ger mer och mer ersättning. Att barnet oftare söker bröstet eller i perioder är missnöjt är inte heller något konstigt och betyder INTE att bröstmjölken är slut.. Allt som oftast betyder det att barnet vill ha mer och genom att amma oftare/mer intensivt och gärna nattetid (!) så ökas produktionen. 

Bröstmjölk styrs av efterfrågan och det är amma, amma och amma samt en massa kroppskontakt som är bästa drivmedlet :)

Modersmjölkersättning tycker jag är ett fullgott alternativ, och ser inga konstigheter med att gå över på det om det är det man vill.  

Svar på tråden Bvc och ersättning