• Smilla75

7-årig flicka kissar på sig - normalt?

Min dotter, 7,5 år gammal, har ständigt kissfuktiga trosor. Hon byter flera gånger om gången men jag tycker hon jämt luktar kiss. Hon kissar aldrig på sig riktigt dock men förmodligen kommer det lite då och då. Hon tycks torka sig ordentligt efter toabesök och går på toaletten regelbundet.

Vad ska jag göra? Jag har pratat med henne om detta men hon vill inte säga vad orsaken är.
    Rädd att hon ska bli retad om andra i skolan upptäcker detta eller tycker att hon luktar. 

Är det ett vanligt problem? Med mina yngre killar händer detta aldrig.      

• Svar på tråden 7-årig flicka kissar på sig - normalt?
  • Lady Namárië

Just runt sjuårsåldern är det ganska vanligt att barn får problem med kiss i sängen nattetid, pga hormonbrist. Men småläckning under dagtid borde inte vara ihopkopplat med det. Har ni kollat upp om hon har UVI? Jag skulle ha kontaktat bvc/barnmottagningen för rådgivning.

So say we all
  • Smilla75

Just på natten är det inget problem utan på morgonen är trosorna torra.
    det är just småläckning på dagtid. Vi har inte kollat upp UVI men det har nog alltid varit så här, vad jag kan påminna mig.
    BVC omfattar inte henne eftersom hon går i skolan, det skulle vara vårdcentralen då, men detta kanske är vanligt?  

• Hannah76

Min dotter fyller 7 strax, och det händer att hon får lite kiss i trosorna. Det beror på att hon kissar "för sent" - hon är så kissnödig att det inte går att hålla sig när hon väl står inne på toa (slappnar av för tidigt eller nåt), torkar sig dåligt eller torkar sig för tidigt så att hon liksom inte har kissat klart.

• cosinus

Småskvättande hänger ofta ihop med förstoppning.

Googla på irritabel blåsa, det är helt enkelt att blåsan drar ihop sig och kissar mer eller mindre utan att barnet i fråga styr det. Har hon alltid gjort så är det nog knappt ens så hon själv reflekterar över att det händer för blöta trosor är ju hennes normaltillstånd. Irritabel blåsa (eller överaktiv blåsa) är oftast kopplad till förstoppning, när barnet blir förstoppat blir ändtarmen uttöjd och då retar den blåsar. Sen behöver man inte märka så mycket av förstoppningen i sig och med en uttöjd ändtarm så känner man sig inte bajsnödig föränn den är full så knepet är att försöka bajsa varje dag fast man kanske inte är nödig.

Min 7-åring har haft problem med precis det här orsakat av förstoppning men även sängvätning (och det har han ff) så vi har fått en massa tips via barnmottagningen.

Så för att svara på din fråga: Nej normalt är det väl inte men heller inte jätteovanligt. Sök hjälp via VC, det första de gör är att ta ett prov för att utesluta UVI och sen borde ni få en remiss till barnmottagningen. I vårt fall har de gjort UL för att kolla hur mycket kiss blåsan rymmer och hur mycket som töms när barnet kissar samt att barnet får kissa i en specialtoa som mäter flödet och ser om blåsan jobbar som den ska. 

• Flickan och kråkan

Min snart 6-åring har haft det problemet.....alltid. Han kissar dock också rikligt nattetid. Vi testade allt det vanliga - UVI, blodsocker etc; allt negativt. Fick tid till barnläkarmottagningen. Gick via VC. Nu hände något väldigt märkligt för vår del eftersom han från att småskvätta på sig flera gånger dagligen gick till noll olyckor samma dag han började förskoleklass. Han har inte haft minsta läckage sedan dess. Han tyckte att det var lite skämmigt redan sista året i förskolan och när han var hemma hos kompisar så vi står lite förbryllade här över den plötsliga vändningen. Hur som helst så skulle jag sett till att få henne kollad på en barnläkarmottagning. Kn ju beror på förstoppning eller något annat. Vi blev utredda trots att han slutat läcka då han ändå kissar väldigt mycket och väldigt ofta och är långt ifrån nattorr.

• Smilla75
    cosinus skrev 2013-10-24 11:42:30 följande:
    Småskvättande hänger ofta ihop med förstoppning.

Googla på irritabel blåsa, det är helt enkelt att blåsan drar ihop sig och kissar mer eller mindre utan att barnet i fråga styr det. Har hon alltid gjort så är det nog knappt ens så hon själv reflekterar över att det händer för blöta trosor är ju hennes normaltillstånd. Irritabel blåsa (eller överaktiv blåsa) är oftast kopplad till förstoppning, när barnet blir förstoppat blir ändtarmen uttöjd och då retar den blåsar. Sen behöver man inte märka så mycket av förstoppningen i sig och med en uttöjd ändtarm så känner man sig inte bajsnödig föränn den är full så knepet är att försöka bajsa varje dag fast man kanske inte är nödig.

Min 7-åring har haft problem med precis det här orsakat av förstoppning men även sängvätning (och det har han ff) så vi har fått en massa tips via barnmottagningen.

Så för att svara på din fråga: Nej normalt är det väl inte men heller inte jätteovanligt. Sök hjälp via VC, det första de gör är att ta ett prov för att utesluta UVI och sen borde ni få en remiss till barnmottagningen. I vårt fall har de gjort UL för att kolla hur mycket kiss blåsan rymmer och hur mycket som töms när barnet kissar samt att barnet får kissa i en specialtoa som mäter flödet och ser om blåsan jobbar som den ska. 
    Det kan absolut vara så. Hon har mycket problem med magen och har haft ont dagligen sedan flera år tillbaka. Läkare har inte hittat något fel men vi har inte behandlat med tex Lactolos eftersom hon inte kan dricka det. Vi ska kolla upp det! Tack.
  • Johanna1978

Börja med att ge henne bindor eller trosskydd eller tena mini till ni kommer på varför hon små skvätter.
    Så slipper hon riskera att det synes ( Pinsamt i skolan') 

• 180823

Jag skämdes en gång rejält en såndär vad ska man kalla det en het flicka snygg sexig tight rumpa stora tighta bröst och blond hår jätte sexig tjej men så fittig attityd sade åt mig en gång "hyj he lukta pissi tidii" betyder hyj det luktade kiss där jag vet att jag inte böt kallingar så ofta lite lat med det var jag efter det började jag byta varje dag nästan var ju rädd varje torsdag på husis timmen att ja-a vad fanskap ska man få se idag då med den där "snygga flickan" stina men en flicka som hadde stora ögon och gullig och snäll som bara vad rebecca åhh hon var söt och snygg på riktigt

• 180823

Du skulle kunna köpa bindor åt henne jag vet inte om vuxen bindor passar på barn små flickor (jag är en man dont know this stuff super good :D) kanske det finns nå barnbindor som är gjorda för barn som kanske lite kissar på sig gjorda just för det alltså

Svar på tråden 7-årig flicka kissar på sig - normalt?