• virrpann

varför tänker jag så mycket?

hej! 
    jag är en 21 årig tjej. Jobbar och har det jättebra med underbar pojkvän sen 3 år tillbaka och en bra familj.
    MEN, jag har en förmåga att över tänka saker. Och i speciellt tex om någon har varit arg på mig (tex en vän som tagit ut sin irritation på mig) om någon har lagt en kommentar som du inte vet var skoj eller något mot dig. 

Kan ge ett exempel på ungefär hur jag menar. Jag och min kollega var inne på kicks och tittade på läppstift då hon säger "Du borde inskaffa ett sånt". Svarade att jag har massa men att jag inte använder de och hon sa men det borde du. 
    MEN på natten började mina tankar snurra runt som fan, jag börjar tänka saker som men vadå menar hon att jag inte ser bra ut och jag behöver det, eller är det typ att jag ser bra ut och att det hade varit fint. Det sluta med att jag låg kl 1 på natten och kolla läppstift och köpte sen ett nästa dag. 

Detta är väldigt jobbigt att ha det såhär. Tex om en vän beter sig dåligt och jag verkligen säger ifrån att detta är inte okej, så får jag skuldkänslor och kan inte sluta tänka på det och jag mår bara jättedåligt.

Min mamma säger att jag är alldeles för snäll mot alla men jag vet inte hur jag ska ändas ch få denna "skiter väl jag i-attityden"

Snälla någon som kan ge lite tips och stärka mig eller bara säga vad jag har för problem?  

• Svar på tråden varför tänker jag så mycket?
  • virrpann

ja, så är det verkligen. 
    Jag har nog alltid varit så lite, men det är nu det börjar bli jobbigt psykiskt. det gör ju faktiskt så att jag tänker på det otroligt mycket, speciellt på nätterna så jag sover jättedåligt.
    har svårt att "koppla" bort.

Min mamma vet precis hur jag är och hon säger ju åt mig att jag ska sluta tänka men det går inte...
    Ska jag gå till en psykolog eller hur ska jag sluta tänka. 

• LonelyWolf

Att du vill vara alla till lags har att göra med att du vill känna dig omtyckt, helst av alla. Du är kanske rädd för att vara ensam eller anses som lite udda. Det här gör att du faktiskt "prostituerar" din själ. Du är inte längre genuin, inte riktigt dig själv. Du formar dig allt eftersom hur omgivningen är eller kräver av dig.

Troligtvis är din självkänsla lite låg och då är det lätt att råka ut för detta beteende. Du är inte ensam ts, det är många som gör dom du. Jag har också gjort det i många år.

Så din medicin är kortfattat att du ska höja din självkänsla. Du ska bli mer medveten om varför du beter dig som du gör. Du ska börja göra mer saker som är bra för just dig, utan att ta hänsyn till vad andra tycker och tänker om det. Är det något som får dig att må bra och inte skadar andra, så ska du göra det.

Allt eftersom din självkänsla höjs och du gör mer saker för ditt eget välbefinnande, så kommer du att märka att du bryr dig mindre om av andra anser om dig. Du kommer att sluta göra saker som du inte vill göra, bara för att se bra ut i andras ögon.

• virrpann
    LonelyWolf skrev 2013-10-23 23:49:14 följande:
    Att du vill vara alla till lags har att göra med att du vill känna dig omtyckt, helst av alla. Du är kanske rädd för att vara ensam eller anses som lite udda. Det här gör att du faktiskt "prostituerar" din själ. Du är inte längre genuin, inte riktigt dig själv. Du formar dig allt eftersom hur omgivningen är eller kräver av dig.

Troligtvis är din självkänsla lite låg och då är det lätt att råka ut för detta beteende. Du är inte ensam ts, det är många som gör dom du. Jag har också gjort det i många år.

Så din medicin är kortfattat att du ska höja din självkänsla. Du ska bli mer medveten om varför du beter dig som du gör. Du ska börja göra mer saker som är bra för just dig, utan att ta hänsyn till vad andra tycker och tänker om det. Är det något som får dig att må bra och inte skadar andra, så ska du göra det.

Allt eftersom din självkänsla höjs och du gör mer saker för ditt eget välbefinnande, så kommer du att märka att du bryr dig mindre om av andra anser om dig. Du kommer att sluta göra saker som du inte vill göra, bara för att se bra ut i andras ögon.
    Detta var en perfekt beskrivning av mig, exakt såhär är jag. 
    Jag vill vara vän med alla och aldrig se någon utanför. Detta ständiga valsande på tå efter andra har gjort så att jag blivit låg i mig själv och mår faktiskt dåligt.  

Min kära mamma säger ju detta jämt och ständigt till mig också men det är skönt att läsa detta från någon annan.  det är svårt att bryta ett mönster, men jag förstår att jag måste för att jag själv ska må bra. 
  • LonelyWolf

Vad gör du för  bra saker för du din egen skull, utan att tänka på vad andra anser?

• virrpann
    LonelyWolf skrev 2013-10-23 23:56:28 följande:
    Vad gör du för  bra saker för du din egen skull, utan att tänka på vad andra anser?

faktiskt ingenting. Så fort jag är ledig åker jag till min pojkvän. vi hat varit tillsammans i 3 år men bor ej ihopa men jag är där varje lediga stund. Har inte så många vänner kvar heller för är hos honom alltid. Han kommer heller aldrig till mic..
  • LonelyWolf
    virrpann skrev 2013-10-25 12:15:12 följande:

faktiskt ingenting. Så fort jag är ledig åker jag till min pojkvän. vi hat varit tillsammans i 3 år men bor ej ihopa men jag är där varje lediga stund. Har inte så många vänner kvar heller för är hos honom alltid. Han kommer heller aldrig till mic..
    Det går ofta hand i hand, att man inte gör något bra för sin egen del, samtidigt som självkänslan är låg. Men det går att öva upp.

Skulle du kunna komma på en sak du skulle kunna göra varje dag för just din egen skull? Det ska vara något som du inte gör annars. Det ska inte kosta något och du ska i princip kunna göra det var som helst. Grejen är att du inte ska ha någon anledning att inte göra det. Det du ska göra ska ta ungefär fem minuter. Det här gör du sen varje dag. Fundera ut något :)...
  • LonelyWolf
    virrpann skrev 2013-10-25 12:15:12 följande:

Hur skulle du beskriva dig själv? Vad har du för syn på dig själv?
  • virrpann
    LonelyWolf skrev 2013-10-25 16:20:48 följande:
    Hur skulle du beskriva dig själv? Vad har du för syn på dig själv?

Jag beskriva mig som en person som är väldigt givmild och ett väldigt bra stöd för mina vänner och jag lämnar aldrig deras sida. MEN jag klarar inte av skitsnack och bortförklaringar, då ryter jag ifrån. Jag hatar orättvisor och mobbing av alla former. Jag tar verkligen ingen sikit men ibland är folk så fula och utnyttjar på ett sätt som är vårt att upptäcka, har haft flera såna vänner. På något sätt är det alltid samma visa, jag gör allt för mina vänner och ställer upp men det blir aöltid jag som blir utanför tex om det är någon fest eller så hör de bara inte av sig utan det är alltid bara jag som får ta kontakt.
  • LonelyWolf
    virrpann skrev 2013-10-28 18:44:40 följande:

...MEN jag klarar inte av skitsnack och bortförklaringar, då ryter jag ifrån. Jag hatar orättvisor och mobbing av alla former. Jag tar verkligen ingen sikit men ibland är folk så fula och utnyttjar på ett sätt som är vårt att upptäcka...
    Jäkligt bra att du kan säga ifrån när någon är taskig, mot dig eller någon annan  Glad
    ... jag gör allt för mina vänner och ställer upp men det blir aöltid jag som blir utanför tex om det är någon fest eller så hör de bara inte av sig utan det är alltid bara jag som får ta kontakt.
    Att göra allt för sina vänner och alltid ställa upp är fint i sig. Men... tyvärr har det ibland en negativ effekt, risken är att du kan bli tagen för given. Ditt värde kommer tyvärr att sjunka lite om du alltid finns där för dem. Du blir inte så exklusiv och någon man är rädd om, för du kommer ju alltid att finnas där för dem. 

Det låter ju jätteknas för dina egenskaper är fantastiska. Men jag har själv upplevt detta, ju mer jag ställer upp och finns tillgänglig, ju mer sjunker mitt värde i andras ögon.

Skulle det kunna bli så att du inte alltid finns där för dem, inte alltid har tid, så kommer man uppskatta den tiden ni ses desto mer. Det är så jag har upplevt det.
  • virrpann
    LonelyWolf skrev 2013-10-28 20:51:29 följande:
    Jäkligt bra att du kan säga ifrån när någon är taskig, mot dig eller någon annan  
    ... jag gör allt för mina vänner och ställer upp men det blir aöltid jag som blir utanför tex om det är någon fest eller så hör de bara inte av sig utan det är alltid bara jag som får ta kontakt.
    Att göra allt för sina vänner och alltid ställa upp är fint i sig. Men... tyvärr har det ibland en negativ effekt, risken är att du kan bli tagen för given. Ditt värde kommer tyvärr att sjunka lite om du alltid finns där för dem. Du blir inte så exklusiv och någon man är rädd om, för du kommer ju alltid att finnas där för dem.  Det låter ju jätteknas för dina egenskaper är fantastiska. Men jag har själv upplevt detta, ju mer jag ställer upp och finns tillgänglig, ju mer sjunker mitt värde i andras ögon. Skulle det kunna bli så att du inte alltid finns där för dem, inte alltid har tid, så kommer man uppskatta den tiden ni ses desto mer. Det är så jag har upplevt det.

Oja jag har märkt att ju mer jag hjälper ju mer försvinner jag, tänker bli såå mycket hårdare hädanefter. har tex en "vän" som tror jag ska fixa hennes hår helt gratis med klipp färg och hela rubbet (jobbar som frisör). Det är slut med sånt skit nu, och passar det inte sp är det inga vänner och då kan dom lika bra åka i sopan ellerhur? Känns som om jag är mycket viktigare än dom, jag måste ju gå först eftersom jag faktiskt har börjat må väldigt dåligt över allt detta med min självkänsla och att jag tar åt mig så lätt (även fast det inte är riktat elakt så börjar jag ändå tänka på nätterna om vad dom menade)
  • LonelyWolf

Kan du förstå tänket att ju mer du anpassar dig efter andra, för att se bra ut i andras ögon, ju mer osynlig blir du. Du blir som en kameleont som ändrar och anpassar sig efter omgivningen. Du blir transparent på något sätt.

Det du behöver göra är att underhålla dina egna intressen. Alltså göra sånt som du själv mår bra av. Står du i valet mellan att göra något kul som du har bestämt dig för och plötsligt hjälpa en kompis med något akut, typ färga håret, så ska du prioritera dig själv i första hand. Säg att du inte har tid just nu för du har det och det att göra. Men att ni kan bestämma en annan dag istället. Givetvis får hon betala något i så fall. Du kan också säga att du inte gör sånt mer för det räcker med det du gör på arbetstid.

• LonelyWolf
    virrpann skrev 2013-10-28 21:09:11 följande:

Oja jag har märkt att ju mer jag hjälper ju mer försvinner jag, tänker bli såå mycket hårdare hädanefter...
    Du ska inte bli hård som i kall eller okänslig. Men bestämd är bra.
Svar på tråden varför tänker jag så mycket?