• Judiths

Äter hon mycket, lite eller lagom?

Hej! Jag skulle vilja ha åsikter om mängden mat min dotter äter. Typisk matdag: Morgon: 200 ml ersättning. Mellis: 1/2-1 dl fet yoghurt. Lunch: Mos av en potatis och en klick smör, 3 skivor falukorv, lite riven morot och några gurkskivor. Mellis: 1/2 smörgås och 1/2 frukt. Middag: 15 pastaskruvar med den köttfärssås som lyckats fastna på, 2 körsbärstomater, 2 msk majs, 1/2 frukt. Kvällsflaska: 200 ml ersättning. Tack för hjälpen! (Ber om ursäkt för hopskrivningen, skriver från padda). Hon är 15 månader, om ni jämför med hur era barn äter/åt i den åldern, tycker ni att hon verkar äta lite, lagom eller mycket?

• Svar på tråden Äter hon mycket, lite eller lagom?
  • Philippa

Vad väger hon? Följer hon sin kurva äter hon alldeles lagom....

• Judiths
    Philippa skrev 2013-10-23 20:52:20 följande:
    Vad väger hon? Följer hon sin kurva äter hon alldeles lagom....

Hon väger ca 8 kg och har aldrig följt någon kurva, föddes normalstor och har sedan dalat. Aldrig gått ner i vikt men ökat långsamt. Hon är inte så intresserad av mat men äter ändå med lite lockande och om man ger en sak i taget. Matvägrar nästan aldrig även om hon i perioder äter mindre. Jag tycker ändå inte att hon äter SÅ dåligt men hon är vårt första barn så jag har inte så mycket att jämföra med, tänkte därför höra vad andra tycker om matmängden.
  • hannis

Jag tycker att hon äter väldigt bra jämfört med hur min son åt i samma ålder. Inte ens nu vid 3,5 äter han samma mängd mat.

• Judiths

Det är det jag upplever också när vi äter samtidigt som andra barn, även om de andra barnen äter glupskare och snabbare så verkar de inte få i sig mer mängd mat i slutändan, snarare ofta mindre. BVC är inte så oroliga eftersom hon är pigg och glad och utvecklas bra, hon har dock en del magproblem samt förkylningsastma så jag tror att jag ska insistera på en remiss för att kolla så att det inte är någon allergi eller ämnesomsättningsproblematik bakom. Tack för input!

• SockerStinn

Låter som helt ok mängd om jag jämför med mina barn, men å andra sidan är mina barn inga A-exemplar när det gäller mat. Eller vikt. Eller längd. Nu äter minstingen nått sådant (4½ år), vi ger ofta efterätter för att putta i honom lite extra energi efter läkaren rekommenderade det. 

Underbehandlad astma kan ge problem med maten och vikten. Vem orkar äta när man har svårt att andas? Vid bara lätta astmatiska besvär påverkar det aptiten, men kan vara svår att upptäcka för någon annan än den som känner av den. Problemet är att barn inte känner av det själv eftersom de är så vana.

Även lättare förstoppning minskar aptiten regält, efter att vi testat några olika laxerande medel hittade vi rätt och aptiten ökade ordentligt.

Summa summarum: Du gör helt rätt i att söka läkarvård eftersom hon inte följer sin kurva.

• Judiths

Tack för svar! Kan som vanligt konstatera att det är olika :). Hur mycket väger din dotter Mirali? Har tid för extravägning hos BVC om ett par veckor och ska insistera på vidare utredning för att utesluta att något är fel.

• skogsvitter

Det håller dock inte att jämföra med hur mycket eller lite andra barn äter, barn kan äta som hästar och ändå gå ner eller dala i vikt. Så mängden är egentligen helt oväsentlig, om hon dalar och inte växer "tillräckligt" så bör det ju naturligtvis kollas upp! Vare sig hon äter mindre än "medelsvensson" eller mer. Barn reagerar förövrigt så himla olika på allergier och sjukdomar, en del matvägrar och äter alldeles för lite, vilket naturligtvis gör att det märks mycket tydligare. Andra verkar omedvetet kompensera och äter mycket, kanske glupskt eller kanske motvilligt och får sedan ont i magen istället. Utifrån det du beskriver tycker jag som sagt helt klart att ni ska kräva vidare utredning, bättre att det sker nu än att behöva gå och vänta i värsta fall i flera år till.

Svar på tråden Äter hon mycket, lite eller lagom?