• cariffa

Hur är treåringar?

Hej, jag har en skoluppgift som går ut på att intervjua någon om treåringar. Men jag känner ingen som kan svara på frågan, så nu vänder jag mig till föräldrar. Hur är treåringar? Ni som har något barn i treårsåldern får gärna beskriva hur ni upplever att barnets beteende är, hur barnet hunnit utvecklats motoriskt, emotionellt och intellektuellt. Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur är treåringar?
  • Queenie70

Som att leva med en psykotisk tomtenisse ungefär...

• AngelandDevil

Fy f*n vilket härligt svar. Skrattande

• Lady Namárië
    Queenie70 skrev 2013-10-23 19:07:15 följande:
    Gud, ja!

Treåringar är egocentriska, krävande, labila, oresonliga, högljudda, snarstuckna, envisa, övermodiga vildhjärnor med kiss och bajs på hjärnan.

De är också ljuvliga, humoristiska, uttrycksfulla, pillemariska, omtänksamma, kärleksfulla, kluriga, intelligenta, energiska, påhittiga och fullkomligt underbara små varelser. Med kiss och bajs på hjärnan.
    So say we all
  • Queenie70

• Queenie70

Hängde sig lite där...

• puss

De är fantasifulla generösa omtänksamma påhittiga kärleksfulla. De hittar på lösningar och förklaringar till allt.

De har en enorm fantasi och ingen dom helst koll på vad som är verkligt eller rimligt. De är känslomässiga och uttrycksfulla.

Jag älskar treåringar.

• Jkpg Deluxe

De är "oövervinnerliga" dvs. de kan minnsan inte alls ramla ner från bordet, slå sig om dom hoppar utför ett stup eller bli överkörda av en bil om de springer ut i gatan...no no! ;) 

De är proppfulla med funderingar och frågar VARFÖR VARFÖR VARFÖR tills öronen trillar av och man svarar det tråkiga -"Därför!". ;)

• Queenie70
    Jkpg Deluxe skrev 2013-10-23 19:56:35 följande:
    De är "oövervinnerliga" dvs. de kan minnsan inte alls ramla ner från bordet, slå sig om dom hoppar utför ett stup eller bli överkörda av en bil om de springer ut i gatan...no no! ;) 

De är proppfulla med funderingar och frågar VARFÖR VARFÖR VARFÖR tills öronen trillar av och man svarar det tråkiga -"Därför!". ;)

Tipsar om att istället svara: jag vet inte, gå iväg och fundera ett tag på varför DU tror att det är så. Så får du lite frist.
  • lövet2

En genomsnittlig 3-åring är mitt i trotsåldern. De verkar vara rätt förvirrade rent känslomässigt och vet aldrig vad de vill. De har något slags inre tvång att ständigt protestera och tycka tvärtemot. Om mamma föreslår köttbullar till lunch, så måste barnet bara säga nej, fast köttbullar är det godaste barnet vet.
    3-åringar testar gränser för fullt, och till skillnad från yngre barn, så blir de ofta mer olyckliga av att inte bli stoppade än tvärtom. Jag har sett 3-åringar som drivit situationer till ytterligheter och haft paniken lysande i ögonen för att ingen kommer och sätter stopp.

En unge som ligger på golvet och vrålar efter en serietidning inne på ICA? Troligen en 3-åring.
    En unge som skriker för att få en glass och sedan skriker dubbelt så högt när h*n faktiskt får glassen? Troligen en 3-åring.

En 3-åring är en utmaning för sina föräldrar, men den som har det jobbigast är ändå barnet självt.

• cariffa

Tack för alla era svar! Ni har varit till stor hjälp. Haha, tror dock inte att jag kan ta med stycket om att treåringar är som psykotiska tomtenissar ;)

• mrbackaryd

hahahahaha psykotisk tomtenisse! fin den...

En treårig flicka är ena stunden glad o trevlig o lydig.. timmen senare kan inget vill inget och är totalt ointresserad av allt och uppvisar tecken på grav damp och adhd samt lite släng av generna från sin mor!

kvällen, lite trött o gosig sitter still o tittar på the simpsons och äter en macka, ställer lite halvdana frågor typ, kan vi gå till parken o leka nu? kan vi åka till leklandet? nej säger jag det e snart mitt i natten o vi ska sova o "damp syndrop uppvisas ytterliggare" med gråt o skrik... för att sedan avta och övergå till tunga ögonlock och sen "trytkork" = tutte i munnen... borsta tänderna sen en nalle under armen sen sova... klockan 06 på morgonen, antingen jag eller frun väcker henne som sover törnrosa sömn och säger upp o hoppa dagis!!! nej!!!!! jag vill sova ju.. beter sig lite som en 14 åring dagen efter lucia firande med fulsprit..
    men men, go o lugn o trevlig vid frukost, halvt yrvaken.. vill ej bli lämnad på dagis... lite gap o skrik där..
    när jag väl ska hämta henne vid 5 njaee! då vill hon fan inte följa med hem.. då ska hon bo och flytta in till dagis o allt e perpekt där typ.. kommer hem, börjar med middagen, hon tjatar om att se film och sen river runt halva sitt rum och vänder upp o ner på leksaksbackar o dyligt.. KAN ej äta normalt. mat i håret och golvet samt en tendens att hälla mjölken i talriken som en 5 månaders bebis! men men övrig tid e hon super go som vilken unge som! ALLTSÅ EN NORMAL O FRISK 3 ÅRING! 

Svar på tråden Hur är treåringar?