• ikii84

2 eller 3 vaccinationer på kattungar?

Köpte min lilla birma pojke för 3 veckor sedan när han var 13 veckor. Han hade då fått två vaccinationer redan men uppfödaren sa att han skulle ha en till vid 16 veckors ålder. Åkte till veterinären idag men hon sa att man bara ger två vaccinationer till kattungar precis som med valpar. Hur har ni andra kattägare gjort?!

• Svar på tråden 2 eller 3 vaccinationer på kattungar?
  • Lady Paraplyh

Det är två vaccinationer som gäller.

• ikii84

Okej märkligt att uppfödaren sa så men litar så klart på veterinären. Han är avmaskad två gånger... Dom sa att han ska avmaskas nu igen, stämmer det? Han är inne katt

• nemo1

Har du fått med vaccinationskortet från uppfödaren? Den tredje grundvaccinationssprutan ges efter ett år.

• ikii84
    nemo1 skrev 2013-10-23 16:59:24 följande:
    Har du fått med vaccinationskortet från uppfödaren? Den tredje grundvaccinationssprutan ges efter ett år.

Jadå jag har har fått vacconationskortet av uppfödaren. Är i fyllt två ggr. Men dom sa till mig att han skulle vaccineras igen vid 16 veckor
  • lennartsdotter

Uppfödaren har faktiskt rätt. Den nyaste forskningen visar att kattungar ofta har kvar maternella antikroppar upp till 16 veckors ålder vilket innebär att vaccinationer som ges innan inte kommer ge full effekt. Därför är de allra nyaste rekommendationerna (som få veterinärer har hunnit uppdatera sig om) att ge en spruta vid 16 veckors ålder. Detta för att kattungen ska ha ett fullgott skydd mot kattsnuva.

• ikii84
    lennartsdotter skrev 2013-10-24 13:10:02 följande:
    Uppfödaren har faktiskt rätt. Den nyaste forskningen visar att kattungar ofta har kvar maternella antikroppar upp till 16 veckors ålder vilket innebär att vaccinationer som ges innan inte kommer ge full effekt. Därför är de allra nyaste rekommendationerna (som få veterinärer har hunnit uppdatera sig om) att ge en spruta vid 16 veckors ålder. Detta för att kattungen ska ha ett fullgott skydd mot kattsnuva.

Ah okej! Ska prova o ringa en annan veterinär och se vad hon säger!
  • nemo1
    Då skulle jag faktiskt hellre vänta och ge första sprutan vid 12-13 veckors ålder och nästa vid 16. Känns hemskt att pumpa i en liten kattunge TRE doser av kattvirus.
  • lennartsdotter
    nemo1 skrev 2013-10-24 14:07:42 följande:
    Då skulle jag faktiskt hellre vänta och ge första sprutan vid 12-13 veckors ålder och nästa vid 16. Känns hemskt att pumpa i en liten kattunge TRE doser av kattvirus.
    Det beror ju på smittrycket. Jag vaccinerar mina kattungar vid 12 och 16 veckors ålder, men hos en uppfödare med fler katter eller på ett katthem med högre smittryck är det rimligt att vaccinera även vid 8 veckor. Kattungarna är ju så gott som oskyddade mellan 4-6 veckors ålder och fram tills de fått sin första spruta. Under vissa omständigheter rekommenderas tom. vaccination var fjärde vecka från 6 veckors ålder.
  • Birmafröken
    nemo1 skrev 2013-10-24 14:07:42 följande:

Man måste dock komma ihåg vilka risker det kan innebära att vänta med vaccinationen så länge. Jag har sjäv haft en katt som smittades och insjuknade i svår kattsnuva innan den första vaccinationen hann ges. Hela kullen smittades av en symtomfri smittspridare i uppfödarens kattgrupp, så det är inte alltid man vet om ifall smittan finns där eller inte.
  • Majsan70
    Jag har inte hört ett smack om detta!?
    Har du tips på nån sida där jag kan läsa mer om detta? Skall ju ha en ny kull kattungar nu i mitten av November. Ingen av  mina bekanta som har uppfödning har åratat om detta heller.

Nu brukar mina kattungar vaccineras vid 9 och 13 veckor men finns det nya rön är ju det intressant.
  • ikii84
    Majsan70 skrev 2013-10-24 21:49:39 följande:
    Jag har inte hört ett smack om detta!? Har du tips på nån sida där jag kan läsa mer om detta? Skall ju ha en ny kull kattungar nu i mitten av November. Ingen av  mina bekanta som har uppfödning har åratat om detta heller. Nu brukar mina kattungar vaccineras vid 9 och 13 veckor men finns det nya rön är ju det intressant.

Har pratat med två olika veterinär kliniker nu. Han har fått vaccination när han var 8 veckor samt när han var 12. Dom säger att han INTE ska ha en nu när han är 16 veckor. Så mer kan jag inte göra. Jag får hoppas på att dom vet vad dom pratat om.
  • Birmafröken
    Majsan70 skrev 2013-10-24 21:49:39 följande:
    Jag har inte hört ett smack om detta!?
    Har du tips på nån sida där jag kan läsa mer om detta? Skall ju ha en ny kull kattungar nu i mitten av November. Ingen av  mina bekanta som har uppfödning har åratat om detta heller.

Nu brukar mina kattungar vaccineras vid 9 och 13 veckor men finns det nya rön är ju det intressant.

Jag tror att det bara är när avdödat vaccin används som en tredje vaccination rekommenderas.
  • Birmafröken
    ikii84 skrev 2013-10-24 22:17:06 följande:

Har pratat med två olika veterinär kliniker nu. Han har fått vaccination när han var 8 veckor samt när han var 12. Dom säger att han INTE ska ha en nu när han är 16 veckor. Så mer kan jag inte göra. Jag får hoppas på att dom vet vad dom pratat om.

Vilket vaccin var det som användes?
  • lennartsdotter
    Birmafröken skrev 2013-10-24 22:21:50 följande:

Jag tror att det bara är när avdödat vaccin används som en tredje vaccination rekommenderas.
    Nej, forskningen avser MLV. Inte avdödade vaccin.

For initial kitten vaccination (£ 16 weeks), one dose of parenteral vaccine containing modified live virus (MLV) FHV1, FCV, and FPV is recommended every 3-4 weeks from 6-8 weeks of age, with the final booster being given no sooner than 16 weeks of age. For cats older than 16 weeks of age, two doses of vaccine containing modified live virus (MLV) FHV1, FCV, and FPV given 3-4 weeks apart are recommended.

Källa
  • Majsan70

Hittar inget på Birmasällskapets sida om det här heller. Skall höra mig för lite i morgon om detta tror jag. Är ju högintressant för mig just nu.

• ikii84

När han var 8 veckor användes Nobivac Tricat Novum vet. När han var 12 veckor Purevax RCP Merial.

• Birmafröken

När jag googlade igår hittade jag en veterinärklinik som skrev på sin hemsida att en tredja vaccination kunde behövas vid högt smitt-tryck eller om man använde avdödat vaccin, men det där med avdödat vaccin var kanske fel ändå...

Nobivac och Purevax ränas båda som levande vaccin vad jag vet, och då är det vanligen 2 vaccinationer för kattungar som rekommenderas.

Jag tycker att du ska höra efter med uppfödaren varför det rekommenderas en 3:e vaccination för din lilla birmakille. Kanske har uppfödaren eller den veterinären läst den forskning som lennartsdotter skrev om, eller så är det p.g.a. särskilda omständigheter och den smittorisk som just din katt kan ha utsatts för.

• lennartsdotter
    ikii84 skrev 2013-10-25 08:37:31 följande:
    När han var 8 veckor användes Nobivac Tricat Novum vet. När han var 12 veckor Purevax RCP Merial.
    Då bör du vaccinera igen med Purevax RCP. Grundvaccinationen bör bestå av samma vaccin.
  • Birmafröken
    lennartsdotter skrev 2013-10-25 11:34:40 följande:
    Då bör du vaccinera igen med Purevax RCP. Grundvaccinationen bör bestå av samma vaccin.

Aha, kan det vara för att olika vaccin använts som en tredje vaccination behövs i det här fallet?
Svar på tråden 2 eller 3 vaccinationer på kattungar?