• Butterflie

Para ihop 2 st hankatter.

Hej, sedan 3 år tillbaka så hade vi två han katter, bröder.
    De var alltid tillsammans och gjorde allt ihop men när katterna var 1.5år så blev den ena hanen väldigt sjuk så vi fick ta bort honom. Vår hane vi då hade kvar Diesel gick runt här hemma och letade efter honom, sökte sig till andra katter ute men allt fortsatte att fungera väldigt bra.
    Han kom och gick som han ville, tills våran ena granne började att ställa ut mat åt alla katter runt omkring här. Då började Diesel att vara mer och mer hos henne.
    Vi lockade in honom försökte ha honom här hemma som möjligt men han ville helt enkelt inte och efter det så började han gå till en annan granne med, följde med deras katter in. Han ville helt enkelt inte komma hem och de dagarna han kom hem så gick han bara runt här, pratade lite, tittade bara på matskålen och ställde sig och skrek vid ytterdörren.
    Efter att vi försökte med det mesta så skaffade vi en katt till, en liten Måns och tänkte att Diesel kanske kände sig ensam och ville ha en kompis.
    Men nu total vägrar han att komma in ens, han ligger bara och morrar under soffan, attackerar Måns om han får chansen.
    Måns som nu är 5mån är jätte nyfiken och vill leka med Diesel. Och vi har tagit Måns filt och gnuggat Diesel med hans dofter, provat att spraya dom med samma doft, låtit dem vara så de ska kunna lära känna varandra men allt känns bara så lönlöst och Diesels agg tycks bara bli värre å värre dock. Vi vill ju att båda pojkarna ska bo här och trivas med oss och varandra.
    Diesel är f.ö kastrerad sedan 2år tillbaka, fungerar fint med alla de katter som springer här ute. Bor nog minst 10st i området som håller till utanför våran granne. 

• Svar på tråden Para ihop 2 st hankatter.
  • Birmafröken

Hur länge har ni haft Måns? Är Måns endast inomhus? Hur stor del av dygnet (och när) är Diesel inomhus?

• Butterflie

Måns har vi haft sen i början av augusti. Han är innekatt tills han blivit kastrerad, så får vi se då hur vi gör.
    Vill inte att även han går till grannarna så förmodligen får han vara inne och ute med koppel. Känns så dumt  bara när vi bor i huset i ett litet samhälle.
    Det är lite olika, idag fick jag med honom in vid halv 9 men nu är han ute igen. För några dagar sedan var han är från eftermiddagen tills morgonen dagen därpå,

• Butterflie

Jag ser att det blir lite dumt med stavningen men går inte att ändra nu i efterhand.

• Birmafröken

Eftersom Diesel bara är 3 år kan jag tänka mig att han var den unga nykomlingen i reviret när han lärde känna de flesta av grannkatterna. Att det skedde utomhus (i ett område som redan delades av många) och inte på en begränsad yta underlättade säkert också den introduktionen.

I förhållande till Måns är Diesel nu själv den som är vuxen och som uppnått social mognad (vilket innbär medvetenhet om revir och status). Måns har dessutom inkräktat på den del av reviret som Diesel nu har vant sig vid att ha för sig själv och inte dela med någon.

När en socialt mogen katt upptäcker en inkräktare i reviret är den vanligaste reaktionen är att undvika inkräktaren eller att utmana (försöka skrämma bort) den. Om det inte fungerar att undvika eller skrämma bort inkräktaren kan katten överge sitt revir och söka sig ett nytt. Om det inte går att överge sitt revir och inte heller går att skrämma bort eller undvika inkräktaren - då tvingas katten att vänja sig vid och acceptera den andra kattens närvaro och kanske t.o.m. uppskatta den.

I det här läget måste du alltså se till att Diesel tillbringar så mycket tid hemma att Måns blir en naturlig del av hans tillvaro.

För att ligga steget före bör även Måns kastreras så snart som möjligt. Hinner han bli fertil kan det verkligen ställa till det mellan katterna.

• Butterflie

Okej, jag måste alltså hålla Diesel hemma även om han vill gå ut med andra ord. 
    Vad gör jag då när han går till attack? Ligga å fräsa i ett hörn är ju en sak men att gå till anfall en annan.

Får kolla med veterinären  när de tillåter att kastrera honom, är olika från olika ställen. Läste 18v på nån sida på nätet men tror de flesta vill vänta tills han är 6 mån vilket han är i november. hans urin har börjat att stinka så det bästa vore att kastrera rätt snart så han inte går å pinkar in revir. Får ringa i morgon.

• Birmafröken
    Butterflie skrev 2013-10-23 16:26:03 följande:
    Okej, jag måste alltså hålla Diesel hemma även om han vill gå ut med andra ord. 
    Vad gör jag då när han går till attack? Ligga å fräsa i ett hörn är ju en sak men att gå till anfall en annan.
    Ja, det enda sättet att få Diesel att acceptera Måns är att se till att får tillräckligt med tid tillsammans med honom och inte har möjlighet att undvika honom helt genom att hålla sig hemifrån. 

Närmandena måste dock alltid ske på katternas egna initiativ, de får alltså inte föras ihop i ett alltför begränsat utrymme, utan måste alltid känna att de har möjlighet till att hålla sig på det avstånd som de känner sig bekväma och trygga med. Därför är det också viktigt att avbryta de situationer när någon av katterna kan känna sig trängd av den andra katten, t.ex. injagad i ett hörn utan flyktvägar.

Eftersom katternas beteenden är ett helt naturligt sätt att kommunicera med varandra i introduktionsfasen får man tänka på att inte ingripa för mycket och framför allt att inte bidra med negativ energi när katterna är i närheten av varandra. Det är kanske lätt hänt att man blir upprörd och fyar den katt som beter sig "dumt", men det man gör då är bara att förstärka båda katternas negativa upplevelse av den andra kattens närvaro.

När man avbryter en situation ska man försöka vara så oberörd och lugn som möjligt. Inte göra någon grej av situationen utan helst bara avleda eller lyfta bort en av katterna lugnt och sansat. Är det fullt slagsmål bör man inte använda händerna utan försöka mota bort en av katterna med t.ex. en kudde istället.

Sker sammandrabbningarna ofta eller om katterna blir så påverkade av varandras närvaro att de inte kan äta, gå på lådan och sova etc., då är det läge att börja introduktionen med att dela av reviret. Detta gör man bäst med kompostgaller eller nätdörr i en dörröppning, så att katterna kan fortsätta att vänja sig vid varandras lukter och närvaro, men utan att riskera att hamna i närkontakt med varandra.
  • Butterflie

Okej, tack så jätte mycket. Finns en hel del att tänka på då. Får sätta mig ner och prata med barnen i morgon med, de är så ivriga på att prata och kela med Diesel och saknar honom hela tiden. Men bästa vore nog då om de backade undan lite tills katterna vant sig.

Tänkte även på det, hur ska jag få Diesel att trivas här hemma? Känns som om han valt bort oss. har pratat med grannarna som har lovat att inte mata honom eller låta honom gå in till dem, vet att den ena grannen följer detta men förmodligen inte den andra. 

• Birmafröken
    Butterflie skrev 2013-10-23 23:08:08 följande:
    Okej, tack så jätte mycket. Finns en hel del att tänka på då. Får sätta mig ner och prata med barnen i morgon med, de är så ivriga på att prata och kela med Diesel och saknar honom hela tiden. Men bästa vore nog då om de backade undan lite tills katterna vant sig.

Tänkte även på det, hur ska jag få Diesel att trivas här hemma? Känns som om han valt bort oss. har pratat med grannarna som har lovat att inte mata honom eller låta honom gå in till dem, vet att den ena grannen följer detta men förmodligen inte den andra. 

Nu vet jag inte hur stora barnen är, men eftersom Diesel känner sig ur balans med Måns i närheten är det, som du själv skriver, inte lämpligt att försöka kela med honom då. När en katt känner sig upprörd och irriterad kan även den snällaste katt reagera aggressivt om man är för påträngande.

Ert hem behöver återfå funktionen som Diesels kärnrevir, dvs den del av reviret där maten serveras och där han känner sig som tryggast.

Det är ett litet dilemma om Diesel även kan äta hon en av dina grannar, men kanske kan du "vinna" genom att servera godare mat? Att speciella godbitar serveras på regelbundna tider kan också få honom angelägen om att hålla sig hemma mer (när han har möjlighet att gå ut). När han sedan får fri tillgång till utevistelse igen är det viktigt att ni skapar rutiner för när och hur länge han är ute. Jag rekommenderar att han alltid hålls inomhus efter kvällsmålet och hela natten.

God mat ger positiva erfarenheter och kan även användas när man arbetar med Diesels relation till Måns. Genom att ge katterna godis eller god mat när de är i närheten av varandra förknippas närheten även med positiva minnen.

Positiva erfarenheter kan också skapas och förstärkas genom lek. Lek minskar också på inre spänningar och gör det därför lättare för katten att slappna av. När man leker med Diesel i det här skedet bör man använda sig av en vippa eller liknande, så att man har ett avstånd mellan sig själv och katten. Har man bara en vippa bör inte Måns vara med och konkurrera om den, men har man två vippor kan t.ex. barnen leka med varsin katt i samma rum.

När det gäller att skapa en känsla av trygghet i reviret kan man ta hjälp av en Feliway-adapter som pluggas in i ett eluttag och som avger harmoniska doftferomoner för katter.

Man bör också utöka möjligheten till egna mini-revir (trygga favoritplatser) i reviret. Ett sådant mini-revir kan t.ex. vara uppe på en hylla eller garderob, en mjuk dyna på en byrå eller högst upp i ett klösträd. Det kan också vara en bäddad transportbur eller koja på en undanskymd plats. Att katten kan dra sig tillbaka till sådana säkra platser (med eller utan uppsikt över omgiviningen) och får vara ifred där, är väldigt viktigt.

Mest av allt handlar det dock om tid, och tiden som Diesel tillbringar i hemmet och med Måns och er.

Lycka till!
Svar på tråden Para ihop 2 st hankatter.