• Shawshank

Slutat med napp för 2 år sedan - börja igen?

Har en 3-åring som slutade med napp när han var ca 1, han glömde helt enkelt bort den och vi påminde inte. Frid och fröjd... tills nu.
    Han går på förskola och där har många napp, "bara vid vilan" heter det men barnen går själva och hämtar och hittar nappar lite överallt sådär som det är med finurliga barn :)
    Mitt barn snor ofta andra barns nappar och tjatar vid vila om napp. Pedagogerna frågade mig om han inte ska få en napp ändå.
    Nu idag vid läggning hemma  låtsatsgrinar han och säger "buhu, vill ha nappen". Jag gissar att på förskolan får man napp om man är ledsen. Och jag vet att om jag lägger nappar på förskolan kommer han ha dem i princip hela dagen och sedan vilja ha vid sovning hemma... och då är vi ju tillbaka där vi var för 2 år sedan och ska snart börja en ny avvänjningsprocess för det är ju när han är i den här åldern börjar få "skäll" av tandläkaren om de fortfarande har napp.
    Jag vet inte... tips och råd?

• Svar på tråden Slutat med napp för 2 år sedan - börja igen?
  • cosinus

Jag hade inte börjat med napp. Men kan han inte få ha md något annat.

Min 3-åring som inte har napp (vi tog bort den i påskas) har alltid med ett gosedjur till dagis som hon får ha på vilan. Hon är dock inte fastlåst vid något speciellt utan väljer ett på morgonen men oftast är det "kisse" och "filten" som får följa och så har hon dessa då det är mys eller tröst-läge på dagis.

Så det skulle jag försöka sälja in, säga att så stora barn som han inte börjar med napp men att han kan få välja något gosedjur att ha med, åk och köp ett nytt som han kan få välja om han inte nappar på iden att ta något befintligt. Han kanske mest bara är ute efter att ha något att mysa med, något som är bara hans som napparna är för de andra barnet. Att han skulle ha något sugbehov att stilla såhär 2 år efter han slutade med napp har jag jättesvårt att tro.

• Shawshank

Han har en filt och ett gosedjur på dagis, och en egen kudde som är hans. Så jag tycker också det borde räcka och han vet själv att "stora killar har ingen napp alls!" :)
    Jag förstår ju att det blir jobbigt för pedagogerna men det känns ju mer som en fix idé än att han har behov av just en napp.  

• cosinus
    Shawshank skrev 2013-10-22 21:43:12 följande:
    Han har en filt och ett gosedjur på dagis, och en egen kudde som är hans. Så jag tycker också det borde räcka och han vet själv att "stora killar har ingen napp alls!" :)
    Jag förstår ju att det blir jobbigt för pedagogerna men det känns ju mer som en fix idé än att han har behov av just en napp.  
    Men då kanske pedagogerna skulle styra upp nappandet hos de andra barnen.

Alltså jag har haft 3 helt nappgalna ungar, totalt maniska hemma. Men på dagis har det verkligen bara varit vid vila de haft nappen. När jag kommit och hämtat har de kommit och sprungit mot mig och inte ropat mamma utan "jaaaa, hämta nappen" Jag har aldrig sett napp i munnen på något barn på dagis som inte varit sjukt (på väg att hämtas), väldigt, väldigt lesset eller på vila och då hamnar man ju inte i det läget som ni hamnat i. För jag kan förstå din son också om nappen liksom dyker upp hela tiden och är så himla speciell för de andra barnen.
  • FruTrött

Jag hade aldrig börjat med nappen igen!!
    De flesta barn har nog perioder när de vill vara riktigt små igen, men jag tror verkligen att du gör det otroligt jobbigt för er om du godkänner napp som lösning på "problemet".

• pigglet

Nej - klart han inte ska börja med napp! Vid den åldern kämpar ju de flesta föräldrar med att barnen ska SLUTA med nappen...

• Malima

Börja inte igen! Lite elakt kan jag tänka att det är pedagogernas problem att han vill ha napp på vilan. Som någon annan påpekade kanske de behöver se över nappanvändandet generellt. Tycker att det låter som att pedagogern är lite lata....

• Natulcien

Men inte börjar man väl med napp vid 3 års ålder!? Vansinne!
    Däremot borde någon (du?) ryta i ordentligt till pedagogerna. Att barnen tar nappar från varann och använder nappar lite hipp som happ är ju både vansinnigt och ohygieniskt. Hur svårt är det att ställa dem så att barnen inte kommer åt dem?
    De måste styra upp det, helt enkelt.

• ellbennet

Förstår att pedagogerna tycker det är jobbigt men som pedagoger borde de ju hålla med om att det är ingen bra idé för ett barn att han ska börja med napp igen vid tre års ålder. Det låter som lite som att han vill bestämma själv som man vill i trotsåldern och att han ska ha napp som de andra. Han kommer nog över det och snart är det nog glömt och då är nästa sak han vill ha? Sedan borde de ha ett annat system med napparna för de borde barnen inte kunna nå och ta varandras! Väldigt ohygieniskt..

• Blåklocka

Självklart ska ni INTE börja med napp igen. Det är ju helt galet! Vad är det för pedagoger som resonerar så?! Och vad är det för ett dagis där man får gå runt med napp och dessutom har möjlighet att ta nappen från andra?! Jag trodde att det var självklart att nappen bara användes vid vila, så var det på småbarnsavdelningen där min dotter gick. Nä, stå på er och ifrågasätt nappanvändandet på er förskola.

• Mermaid Athiraa

Hejsan!

Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)

Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

Ha det så bra! <3

Svar på tråden Slutat med napp för 2 år sedan - börja igen?