• MalinEddie

Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå

Idag svarade jag i en tråd där TS undrade hur länge det är okej att amma och jag som alltid tänkt mig vara för långtidsamning skrev "så länge barn och mamma trivs med amningen" men tänkte sedan över det hela en sekund och upptäckte att jag kanske inte alls var så öppen som jag trodde då jag inte ser varför man ska amma äldre förskolebarn eller skolbarn. Det är inte så att jag blir äcklad och jag skulle aldrig prata om amning som något sexuellt men jag ser inte syftet att amma så pass länge. Sedan tvivlar jag inte en sekund på att bröstmjölk är nyttigt och jag vet att det är naturligt att amma upp till 7 år. Jag tycker dock någonstans, oavsett hur nyttigt och naturligt det än sägs vara, att man borde tillåta barnet att utvecklas så som det bör och jag ser inte riktigt hur amning i den åldern överensstämmer med barnets utveckling i övrigt. Kanske är jag formad av vårt västerländska samhälle eller ovan eller kanske borde man sluta tidigare än så för att barnet ska få en chans att utvecklas så som det bör i de åldrarna? 

Era tankar? Har ni ammat så pass gamla barn eller skulle kunna tänka er att göra det är jag speciellt intresserad men allas tankar välkomnas.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå
  • Ellie

Jag tänker som du, men undrar ändå vad det är med barnets utveckling som du anser hålls tillbaka/blir fel av att man ammar såpass länge? På vilket vis får barnet inte en chans att utvecklas som det bör om man fortfarande ammar då och då?
    Jag har svårt att motivera varför jag inte tycker det är ok att amma ett 5-årigt barn. Det bara "känns fel". Jag hoppas att jag tycker så när min dotter är äldre också :) Min plan var att sluta amma kring 1 års ålder. Nu är hon 17 månader och det blir fortfarande en del amning på hennes begäran.

• Queenie70

Finns inga rimliga förklaringar om vi nu håller oss till sverige. Det är enbart en totalt gränslös handling i olika varierande grad av sjukhet. Skulle kunna tänka mig NÅT extremt undantag där barnet är allergisk mot all annan mat och ändå av nån anledning mirakulöst lyckas överleva enbart på bröstmjölk.

• jashrinah
    Queenie70 skrev 2013-10-22 20:58:34 följande:
    Finns inga rimliga förklaringar om vi nu håller oss till sverige. Det är enbart en totalt gränslös handling i olika varierande grad av sjukhet. Skulle kunna tänka mig NÅT extremt undantag där barnet är allergisk mot all annan mat och ändå av nån anledning mirakulöst lyckas överleva enbart på bröstmjölk.
  • PrinsessanLeia

För mig är det lite konstgt att man kan bli så upprörd över att en två- eller treåring ammas då de flesta barn slutar med nappen när de är ungefär tre år. Det blir skitlarvigt med barn som springer runt med napp samtidigt som man tycker amning ör helt fel. Konstigt att det är mer accepterat med det konstgjorda sustitutet än den äkta. Sen tycker jag väl kanske att det känns väldigt udda med äldre barn som ammas, men jag ser inget större fel med det och det handlar väl bara väl bara om vanan att se amning av större barn.

• MalinEddie
    Ellie skrev 2013-10-22 20:46:45 följande:
    Jag tänker som du, men undrar ändå vad det är med barnets utveckling som du anser hålls tillbaka/blir fel av att man ammar såpass länge? På vilket vis får barnet inte en chans att utvecklas som det bör om man fortfarande ammar då och då?
    Jag har svårt att motivera varför jag inte tycker det är ok att amma ett 5-årigt barn. Det bara "känns fel". Jag hoppas att jag tycker så när min dotter är äldre också :) Min plan var att sluta amma kring 1 års ålder. Nu är hon 17 månader och det blir fortfarande en del amning på hennes begäran.

Bra fråga, jag skulle inte våga mig på att säga att man håller tillbaka barnet i utvecklingen per automatik. Däremot tänker jag om man ser till den psykologiska utvecklingen av så pass gamla barn att där inte borde finnas ett behov om vi som föräldrar inte uppmuntrar det. Som med allt annat när det gäller ett frisk och välfungerande barn känns det som att vi bör sätta gränser någonstans oavsett om det gäller nappar, flaskor, blöjor eller då amning.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    PrinsessanLeia skrev 2013-10-22 21:07:06 följande:
    För mig är det lite konstgt att man kan bli så upprörd över att en två- eller treåring ammas då de flesta barn slutar med nappen när de är ungefär tre år. Det blir skitlarvigt med barn som springer runt med napp samtidigt som man tycker amning ör helt fel. Konstigt att det är mer accepterat med det konstgjorda sustitutet än den äkta. Sen tycker jag väl kanske att det känns väldigt udda med äldre barn som ammas, men jag ser inget större fel med det och det handlar väl bara väl bara om vanan att se amning av större barn.

Fast varför känner du att det är mer okej med amning när barnet är 4 plus än att barnet har napp? Jag håller annars med dig, ser inte alls varför man blir upprörd över 2-3 åringar som ammas. Det jag funderar över handlar om långt äldre barn.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Queenie70 skrev 2013-10-22 20:58:34 följande:

Varför skulle det vara sjukligt?
    Avskyr CIO-metoder.
  • LillGris

Jag förstår inte heller riktigt poängen med att amma så stora barn. Det är säkert jättemysigt och så, men jag tycker inte att en fyraåring ska ha napp heller, jag tycker det känns som att man håller kvar dem i bebis-stadiet på något vis. Alltså, det skadar ju ingen och alla gör som de vill, men jag skulle aldrig acceptera att min fyraåring fortfarande använde napp, använde nappflaska eller ammade. Jag tycker de ska vara förbi "snutt-stadiet" i den åldern. Men som sagt, alla gör som de vill och jag behöver inte förstå allt.

• cloudberry79

Jag ser ingen skillnad på att amma eller ha napp eller snuttefilt eller suga på tummen, det har samma funktion i den åldern.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Queenie70
    MalinEddie skrev 2013-10-22 21:17:58 följande:
    Varför skulle det vara sjukligt?

Därför att jag är helt övertygad om att modern gör det för sin egen skull, om än på ett omedvetet plan och håller sitt barn bak i utveckling och frigörelse.
Svar på tråden Amning av 4-7 åringar, hjälp mig förstå