Anonym (tempen) skrev 2013-10-23 14:08:01 följande:
Jag hade till och från samma problem som dig. För mig fungerar det bättre att testa basala kroppstemperaturen och bröststorleken. Efter ÄL blir mina bröst lite, men märkbart större, och tyngre och kroppstemperaturen stiger från 36.6 till 37.1.
Kroppstempen ska helst mätas mitt i natten, typ kl 4 (för en del fungerar det om man gör det direkt innan man stiger upp på morgonen). Höjningen kommer först några dagar efter ÄL:
Så om du är orolig att du inte alls ägglossar kan du prova att spana efter symptom efteråt.
Om du har en regelbunden cykel så borde ÄL-dagen inte skilja allt för mycket från månad till månad.
För oss blev sexlivet lidande av ÄL-stickorna, det var ett evigt mätande och planerande. Och råd från RMC att bara ligga varannan dag, men ändå pricka in ÄL precis. Istället lyssnar vi in min kropp och lust, som ju ökar kraftigt runt ÄL, och älskar utifrån lust. Fungerar mycket bättre för relationen OCH det blir mer sex runt ÄL.
Annars är det kanske dags nu efter ett år att ta kontakt och göra en utredning. Men tänk på att Sverige inte har kommit särskilt långt vad det gäller alla diagnoser inom området så tänk efter noga innan ni väljer hur ni går vidare. Det är lätt att mäta om du har ägglossat eller inte - man mäter progesteronvärdet ca dag 22 i cykeln.
Lycka till!
Tack för dina råd och tips, jättesnällt!!