Sluta röka
Att sluta röka är svårt för alla. Det som varierar är främst motivationen och den mentala karaktären. Känner man sig t.ex. som en nikotinslav är motivationen att sluta förstås högre, än om man egentligen uppskattar rökningen. Och får man extrem panik om cigaretterna börjar ta slut så är nog den mentala styrkan inte den bästa.
Jag tillhör kategorin som av båda dessa orsaker har lite svårare att sluta. Och försökte inte ens förrän en rökande släkting dog i lungcancer, vilket ju gav en motivation.
På kvällen satte jag på ett 24-timmars nikotinplåster, och morgonen efter kunde jag utan problem vara utan cigg.
Men ganska snart behövde jag komplettera med nikotintuggummi. När paniken blev för stark provade jag även en nikotininhalator från apoteket. När inte detta räckte tog jag till snus. Det är ju lite mindre farligt och många andra rökare har ju lyckats gå över till det. Däremot försökte jag varken med gruppterapier eller akupunktur, som jag har dålig erfarenhet av.
Efter en tid utan cig, men med flera prillor inne samtidigt, kombinerat med något plåster, frågade jag mig vad jag egentligen håller på med?! Då gick jag tillbaka till cigaretterna.
Åren gick, och flåset började bli rejält dåligt. Kunde väl inte bara bero på motionsbrist? Gjorde en test och jag hade fått begynnande KOL. Nu fick jag en motivation igen, men förhoppningen att kunna sluta röka var minimal.
Flera år till gick, tills jag hörde talas om e-cigg. Köpte ett par för att testa. Gick inget bra. Men de var ju nikotinfria. Nytt försök med nikotin den här gången. Nu inne på andra månaden och det fungerar. Rökhostan är borta. Och min KOL har rimligen bromsats, liksom risken för lungcancer och hjärtinfarkt.
Om du misstänker att e-cigg är den bästa, kanske den enda, metoden för dig också, så hittar man tips om lämplig utrustning och smaker m.m. om man googlar på ”elektronisk cigarett”.