• Anonym (b)

kräva drogtest

`Vad krävs för att man ska kunna kräva drogtest av en förälder?

Jag ligger i vårdnadstvist och jag vet att mitt barns andre förälder (A) missbrukar cannabis (jag är en av dom som anser att cannabis kan brukas eller missbrukas, men här är det missbruk).

A's vänner kan intyga att A missbrukar. A själv förnekar när jag tagit upp det med både socialen och familjerätten och familjerätten tycker att min uppgift inte går att styrka, dom kan tydligen inte kräva drogtest av A eftersom A förnekar.

Hur ska jag bära mig åt för att dom ska göra drogtest av A?? A kan inte ens ta hand om sig själv men vill ha vårt barn varannan helg och senare varannan vecka. A har pengar i max 2 veckor sedan är dom slut, och då står A utan mat. A har t.o.m varit hotad med vräkning för snart ett år sedan och hade även elen avstängd. Jag vill att barnet och A har ett fungerande umgänge men jag vill inte att dom är ensamma så länge han missbrukar

• Svar på tråden kräva drogtest
  • Fenina
    Anonym (b) skrev 2013-10-21 09:02:54 följande:

Jag ligger i vårdnadstvist och jag vet att mitt barns andre förälder (A) missbrukar cannabis (jag är en av dom som anser att cannabis kan brukas eller missbrukas, men här är det missbruk).

A's vänner kan intyga att A missbrukar. A själv förnekar när jag tagit upp det med både socialen och familjerätten och familjerätten tycker att min uppgift inte går att styrka, dom kan tydligen inte kräva drogtest av A eftersom A förnekar.

Hur ska jag bära mig åt för att dom ska göra drogtest av A?? A kan inte ens ta hand om sig själv men vill ha vårt barn varannan helg och senare varannan vecka. A har pengar i max 2 veckor sedan är dom slut, och då står A utan mat. A har t.o.m varit hotad med vräkning för snart ett år sedan och hade även elen avstängd. Jag vill att barnet och A har ett fungerande umgänge men jag vill inte att dom är ensamma så länge han missbrukar
    Du kanske ska trycka mer på det han brister i än varför du tror att han brister. Vad du tror, verkar som sagt inte gå att styrka, men hur förhållandena ser ut, är inget som socialen får lov att titta förbi. Får barnet inte mat där, för att pengarna är slut, är det ett betydligt lättare problem för dig att angripa och peka ut. 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (b) skrev 2013-10-21 09:02:54 följande:

Soc/familjerätt kan inte kräva drogtest av umg förälder. De har helt enkelt inte mandat att utöva ngt tvång till sådant. Det kan däremot du själv. Säg nej till umgänge tills han uppvisar rent drogtest. Var det skall utföras kan soc tipsa er om. Det är din skyldighet att skydda barnet från att fara illa under umgänget!! Det gör du inte om du lämnar barnet till en förälder som drogar .....
  • Anonym (samma här)

Lustigt, har EXAKT samma problem med mitt barns pappa.

• Anonym (insatt)
    Anonym (samma här) skrev 2013-10-22 20:26:23 följande:
    Lustigt, har EXAKT samma problem med mitt barns pappa.
    Nja, lustigt vet jag inte om det är rätt ord, snarare sorgligt att så många barns verklighet är sådan!!
Svar på tråden kräva drogtest