• Anonym (Tankfylld)

Kan inte få biologiska barn. Donation - vad har ni för erfarenhet?

Jag tänkte höra lite med alla er på familjeliv vad ni har för erfarenhet av donerade spermier?
    Jag fick konstaterat att jag inte har några spermier och vill inte adoptera, känner mig lite osäker på donation om hur jag ska känna för barnet, om det känns som att det är MITT även fast det inte är jag som är den biologiska föräldern..
    Finns det någon som befunnit sig i min situation och som har fått spermier donerade så får ni gärna skriva hur ni kände inför det!! Tankar, känslor etc

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Kan inte få biologiska barn. Donation - vad har ni för erfarenhet?
  • Anonym (T)

Vi kom aldrig så långt som till donation, men min sambo har så ont om spermier att vi var tvungna att göra provrörsbefruktning med mikroinjektion. Hade vi inte lyckats på fjärde försöket hade vi åkt till Danmark för anonym donatorinsemination. Vi hade en pappa, men saknade spermier. Jag vet att experter i Sverige kommit fram till att barn har rätt att spåra sitt ursprung, men för oss var det viktigt att det inte skulle finnas någon "riktig" pappa att söka upp. Spermierna likställde vi med medicin. Vissa kvinnor behöver tabletter för att få ägglossning. Vissa män får sina spermier ur pungen, andra handlar i Danmark.... Den riktiga pappan är den barnet växer upp med. Man donerar inte för att bli uppsökt av ett barn om 20 år. Man donerar för att hjälpa ett barnlöst par. Vill donatorn ha barn skaffar det nog det istället för att donera. Så resonerade vi. Lycka till!

PS: Jag tycker att spermiedonation är mycket bättre alternativ än adoption, för man vet att barnet haft det bra. Ett adopterat barn kan ha med sig så mycket i bagaget (Det är det enda jag har emot adoption. Vi kände oss för trasiga efter 3 års ofrivillig barnlöshet och alla utredningar och behandlingar, så vi kände inte att vi var starka nog att adoptera ett barn, som kanske farit illa flera år av sitt unga liv)  

• Anonym (Ja,)

Anonym T.

Jag är själv för öppen donator för jag vet inte hur jag ska möta mitt barns frågor när det växer upp och undrar om sitt ursprung om jag accepterar anonyma donatorer.

Så jag skulle bli glad för att stärka mig (inte kritisera!) hur ni tänkt bemöta ert barns frågor kring detta.

• Anonym (T)

Ja: Vi hamnade aldrig i skarpt läge, men vi hade tänkt använda argumenten i mitt första inlägg. För mig personligen är det genetiska inte så viktigt, utan vem som engagerat sig. Ett adopterat barn måste tampas med frågan varför man blev bortvald. Hade en öppen donator varit öppen hela tiden, kunde han vara en konkret del av barnets bakgrund. Nu när man måste vara 18 för att själv söka upp honom känns det som att det finns risk för högt uppblåsta förväntningar på mötet, lite som vid adoption . Jag tror också att risken är större att barnet inte får veta alls. Detta är ju bara mitt personliga tyckande, hur vi skulle gjort o tänkt. Det är dessutom billigare med anonym donator om ma ska vara krass.....

Svar på tråden Kan inte få biologiska barn. Donation - vad har ni för erfarenhet?