• Wahlentina

Ömma bröst... Igen...

Ammar min 7 mån. gamla dotter, smärtsamt första veckan sedan har det flutit på bra. Ända tills för ca två-tre veckor sedan då det plötsligt började göra ont i först ena bröstet (runt vårtan) och sedan även i det andra. Varje gång hon ammar så känns det så skärande ont och det ser lite rött och irriterat ut runt just vårtorna.
    Det enda jag kan tänka själv är om det kan vara tänderna? Hon fick två där nere för två månader sedan och visst biter hon ibland. Men varför problem först nu? Och många kvinnor ammar ju sina barn länge och jag har då aldrig hört talas om "bitproblem". Vore så synd om jag måste sluta eller trappa ner ammandet då jag tycker det fungerar så bra i övrigt
    Är det någon som har tips? Vart med om liknande själv? Kan det vara pga tänderna?

• Svar på tråden Ömma bröst... Igen...
  • malzac

Min första tanke är svamp. Jag har dock själv aldrig haft svampinfektion så vet egentligen inte hur det känns, men har hört att det kan orsaka ordentligt irriterade bröstvårtor.

Angående tänder så visst kan det ha med det att göra också. Kanske är de två där uppe på väg? Jag fick ont i bröstvårtorna innan jag märkte på andra sätt att tösens framtänder brutit igenom; de är ju ganska känsliga ändå. Men är det det så går det över! De lär sig fort att hantera sina nya bissingar, och de blir mindre vassa. Hon bet också lite varje gång hon fick en ny framtand, men slutade självmant med det rätt snabbt.

• En bebis i magen

Jag har haft svamp ett par gånger, både på och i brösten. Det låter som svamp. Testa vichyvatten och om det inte blir bra så hör av dig till ditt bvc.

• Wahlentina

Ah svamp! Dottern hade nyligen torsk i munnen. Kan det smitta? Vad skönt om det "bara" är det för då går det ju över. Jag kämpar på!

• keron

Låter som svamp! Det brukar oftast smitta just från barn till mamma.

Smörj med Daktar 3 ggr/dag i en vecka (behöver inte tvättas bort innan amning om det hunnit tas upp av huden någorlunda). Det rådet fick jag av en hjälpmamma

• sfe

Även om det är svamp måste du snabbt få bra behandling! Det kan,men oftast inte,gå riktigt dåligt! Min svamp utvecklades till bröstbölder som jag fortfarande har problem med!så ring så du får hjälp!lycka till!

• Wahlentina

Ringde bvc och jag ska in för provtagning/odling? och sedan eventuell behandling. Lite omständligare än jag först trodde. Gör bara ondare och ondare. Ser rött och irritetat ut och varje anning är en plåga.

Ni ska ha tack för hjälpen att få in mig på rätt spår. Trodde ju mest på tänderna..

Svar på tråden Ömma bröst... Igen...