• Anonym (??)

vad gäller i Sverige??

Jag lever i Spanien nu med mina barn.
    Här har jag och barnens pappa genomgått en vårdnadstvist där jag blivit tilldelad ensam vårdnad genom ett domstolsbeslut.

Nu är vi på väg att flytta tillbaka till Sverige igen. Pappan är svensk och lever i Sverige ska nog tilläggas.

Men vad gäller i Sverige med vårdnaden? Står det spanska domslutet fast? Eller kommer jag behöva driva igenom en ny vårdnadstvist på svensk mark?

• Svar på tråden vad gäller i Sverige??
  • Anonym (s)

Är barnen födda i Sverige?

• Anonym (Z)

Var är barnen födda och var har de levt? Det som gäller utomlands stannar ju där

• Anonym (??)

Barnen är födda i Sverige. Vi har levt i Spanien i 2 år.

• Anonym (m)

Vårdnadstvister kan man dra igång så många man vill i Sverige vad jag vet.    Att tvista om tonåringar förekommer också....

• Anonym (Z)

Varför skall du dra igång en tvist i sverige? Antar du pappan kommer kräva vårdnaden eller? Hur gamla är barnen och på vilket sätt är pappan dålig vårdnadshavare?

• Anonym (s)
    Anonym (m) skrev 2013-10-20 12:59:10 följande:
    Vårdnadstvister kan man dra igång så många man vill i Sverige vad jag vet.    Att tvista om tonåringar förekommer också....
    Varför arg gubbe?
  • Anonym (F)

Alltså ts frågar om domslutet i Spanien även gäller i Sverige, så att hon inte har gemensam vårdnad i Sverige men ensam vårdnad i Spanien. Gäller spanska domslutet enbart i Spanien så måste hon ju även här i Sverige tvista om ensam vårdnad. Ts jag vet inte vad dom gäller.

• SupersurasunkSara

Vet inte vad som gäller ang vårdnaden men däremot har pappan rätt till umgänge om han inte är synnerligen olämplig.
    Och så kan han, om han vill, dra igång en vårdnadstvist här om han vill ha igenom gemensam vårdnad. Och det kan han, vad jag vet, göra gång på gång.

• Anonym (s)
    Anonym (F) skrev 2013-10-20 13:57:05 följande:
    Alltså ts frågar om domslutet i Spanien även gäller i Sverige, så att hon inte har gemensam vårdnad i Sverige men ensam vårdnad i Spanien. Gäller spanska domslutet enbart i Spanien så måste hon ju även här i Sverige tvista om ensam vårdnad. Ts jag vet inte vad dom gäller.
    Jag klistrade in en länk där Ts kan få hjälp med hur hon ska verkställa det spanska domslutet i Sverige.
Svar på tråden vad gäller i Sverige??