• läkarstudent

Skulle du ta denna medicin?

Du är sjuk. Sjukdomen påverkar dig fysiskt och innebär bland annat att du ständigt är trött och att du kommer dö ca 4 år i förtid. Men framför allt påverkar den dig psykiskt. Den gör dig deprimerad, du känner dig annorlunda p.g.a. din sjukdom och du känner att du inte kan leva ett normalt liv.

Nu får du höra att det kommit en helt ny medicin mot sjukdomen. Den är mycket effektiv, och efter 6 månaders behandling kommer du garanterat vara helt symptomfri om du bara fullföljer behandlingen. Medicinen har vissa jobbiga biverkningar - den är inte farlig på något sätt, men du kommer emellanåt må dåligt under behandlingstiden. Hälften av de som testat medicinen klarade inte att genomgå hela behandlingen p.g.a. biverkningarna (dessa har dock också fått en viss symptomlindring).

Det största kruxet är dock att för 95% som tar denna medicin så återkommer symptomen inom 4 år - och då brukar de bli ännu värre än innan. Du kan då välja att genomgå behandlingen igen, men för varje gång du genomgår den kommer det i slutändan antagligen innebära att du blir sjukare och sjukare, och resultera i en tidigare och tidigare död.

Genomgår du behandlingen?

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du ta denna medicin?
  • Queenie70

Nä, det lät inte som nåt vidare upplyftande alternativ.

• läkarstudent

Guldstjärna till den som kommer på vilken sjukdom jag tänker på!

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Lena

Inte med oddsen 95% mot mig. Med 50-50 hade jag nog chansat

• Petrol

Jag svarade helt från ryggmärgen här, men jag skulle det inte.

det ska till ett riktigt stort lidande för att jag ska ta de oddsen och förutsättningarna, de symptom du beskriver tycker jag ärligt talat ligger rätt nära hur jag känner mig i vilket fall om vi bortser från depresion liksom.

• Niju

Jag skulle tagit den, att vara deprimerad och konstant trött är inget liv!

• Apopan

Alltså nää, deprimerad (till och från) och ofantligt trött har jag varit halva livet utan att jag (iaf idag) känner att det är hopplöst uselt, så att ta den där medicinen skulle bara vara ett nedköp. 

• läkarstudent
    Folk skrev 2013-10-19 23:07:31 följande:
    MS? Xxxxxxxxxxx

Nej, inte MS
  • Severus

Hellre ta risken med medicinen än att se varenda kabel/snöre/bro som ett döds redskap

Parkinson kan väl vara jävligt tuff?

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Severus
    Severus skrev 2013-10-19 23:31:10 följande:
    Hellre ta risken med medicinen än att se varenda kabel/snöre/bro som ett döds redskap

Parkinson kan väl vara jävligt tuff?

Inget jävla mellanrum i dödsredskap
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Themis

Kanske är man desperat i den situationen men jag som ofta får problem med biverkningar hade tvekat länge över ett sådant läkemedel.

Finns redan flera som jag inte ska ta, av olika anledningar.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Havstroll

Jag äter en medicin som når full effekt först efter 6 månader. Först blir man sämre. Som jag nu. Sen blir man, förhoppningsvis, bättre. Vad är det för sjukdom och vad är det för medicin du skriver om? Jag surfar via en iPhone och FL appen visar inte allt så du vet -om jag nu missat nått relevant.

• Waldo

Nej

Men du säger emot dig själv.
    Du säger att den inte är farlig.
    Men i nästa mening säger du att för 95%! återkommer symptomen efter 4 år och då i större omfattning
    Det är en direkt farlig medicinering som aldrig skulle hamna på marknaden eftersom den försämrar tillståndet för 95%! av användarna

Nu tillhör vi inte de stämningsglada länderna, men du kan tänka dig hur det skulle se ut om FDA  godkände det läkemedlet i USA
    Läkemedelsföretaget skulle kursa efter exakt 5 år

• En Åsa

Ja, hellre färre friska levnadsår är fler sjuka.

• Eisa

Spontant: Nej, jag skulle inte vilja genomgå behandlingen, OM inte sjukdomens symtom upplevdes som YTTERST plågsamma.

Kroniskt trötthetssyndrom?
    Fibromyalgi?  

• Vandelay

Icke. Man blir ju sjukare och sjukare och dör tidigare och tidigare (hmm knäppt formulerat) för varje gång man genomgår behandlingen. 

Men vadå dö 4 år i förtid? Det är ju ingen summa att tala om? Man brukar väl snacka om typ 10-15-20? Inte fyra? Aldrig hört förut, hur tusan kan man uppskatta om någon ska bli 74 år egentligen men med denna sjukdom bara blir 70? 

Svar på tråden Skulle du ta denna medicin?