Emeraldy skrev 2013-10-19 21:52:55 följande:
Jag är lite sen att haka på hypen BB- och CC-cream och har inte testat nån ännu. Jag är lite osäker hur de ska användas? Jag har torr hud så jag antar att jag bör grunda med min vanliga ansiktskräm först? Sen då? Använder man enbart en BB- (eller CC-cream) eller "ska" man ha foundation också? Eller täcker de här krämerna lika bra som en foundation?
Ni som har provat, vilken BB- (eller CC-cream) tycker ni är bäst? Och vad är egentligen skillnaden dem emellan...?
Du ska alltid ha en ansiktskräm före du lägger din makeup, så det har du rätt i. Du kan om du vill använda en primer först, för att sminket ska hålla längre och inte glida runt under dagen, men det är inget måste. Du använder antingen bb-cream, cc-cream eller foundation aldrig både och. Sätt det sedan med ett puder.
BB-cream kan användas som en färgad ansiktskräm, men personligen tycker jag att man ska ta sin vanliga ansiktskräm innan för att bb-cream inte är riktigt samma sak. Men bb-creamen är i alla fall en färgad dagkräm som jämnar ut hudtonen lite och ska vara bra för din hud.
CC-cream är en lättare variant av foundation. Den täcker, jämnar ut hudtonen, ger en fin naturlig färg och torkar inte ut din hud. Min favorit av dessa, lätt!
Foundation är en tyngre, mer täckande, färgad kräm som ska ge din hud en flawless look.Den känns oftast tyngre än en cc-cream, den gör ingenting bra för huden (ingenting dålig heller, om du har en bra) men den täcker som sagt väldigt bra och jämnar ut hudtonen superfint.
Jag älskar min CC-cream, så det tipsar jag verkligen om. Min är från lumene, och det är bara att sätta på ett puder efteråt och sedan så är det klart! Hoppas du fick lite hjälp iaf :)