Tips på matvanor till 7 månaders
Jag har en kille som är 7 månader om några dagar och är ute efter lite tips på matvanor..
Min kille är stor, han ligger över alla kurvor och har alltid ätit bra, ungefär när han va tre månader slutade jag amma och han fick bara ersättning. Han har mjölkallergi eller iaf känslig mage och efter råd med läkare har vi kommit fram till att vi ska köra mjölkfritt fram tills han är ett år och sedan göra en ny utredning. Han började tidigt visa att han var intresserad av mat men på BVC sa hon att vi bara skulle ge ersättning tills vi varit hos läkaren för utredning av mjölkallergi, som vi gjorde när han var 6 månader. Läkaren tyckte att det va dumt att vi inte började med smakisar tidigare efter som att han va så intresserad. Efter utredningen sa BVC att man kunde börja med lite gröt och vi började med lite mjölkfri mild havergröt på kvällen kanske 3 teskedar och han sov hela natten, efter några veckor ökade vi lite men efter ett tag börja han sova dåligt och vi minskade ner gröten igen men tillslut vaknade han jätte ofta och man märkte att han hade ont i magen och efter att inte fått sova något på två nätter slutade vi helt och nu har jag börjat med pure ist. Men han har inget intresse av maten, får i sig kanske som mest 2 tsk, ger han även ett rån om dagen för att han ska få i sig lite gluten men han tuggar på rånet och sen åker det mesta ut igen. Han får vatten till puren men bara när han inte vill ha mer pure för annars skulle han bara vilja dricka vatten.
Han äter 210ml ersättning 4 gånger på dagen och en gång på natten så det går ingen nöd på han :)
Jag vill inte hetsa i han mat och jag låter han bestämma takten, jag vet att det duger med ersättning än så länge men är det fel att sitta och ge han 2 tsk pure när han inte har intresset?
När vi var på 6 månaderskontroll sa den läkaren att vi inte skulle sluta ge han mat, efter att jag berättat att vi slutat med gröten sa hon att vi skulle ge något annat för att det inte skulle bli försent att intrudecera mat.
Det blev en lång text och hoppas någon orkar läsa och kanske har tips på hur man ska kunna få han mer intresserad och tycka det är roligt att äta, skulle man kunna ge han mjuka stavar av tex morot så han får sitta och pilla själv?! Eller blir det fel när man inte lär han att äta från sked?