• miyei

Hur gör jag, vart vänder jag mig?

Nu har det gått ett år sen jag blev gravid efter mitt ppiller-stopp. Slutade i MA i ca v8. Har jag då rätt att begära en utredning nu? Vart vänder man sig och hur går det till?

Har försökt aktivt sen missfallet. Min menscykel har sen dess vart mellan 50-60 dagar, och har ett par gånger haft spottings mellan mens och äl. Känns ju som att något är fel :/

• Svar på tråden Hur gör jag, vart vänder jag mig?
  • Jacqueline

Ja det har du rätt till ,mest troligt kommer det göras undersökning på dig och om allt ser bra ut kommer du nog få pergotime utskrivet och blir du inte gravid på det blir det utredning.Jag hann inte börja med pergotime ,blev gravid med hjälp av munkpeppar sista cykeln innan jag skulle börja med pergo.

• miyei
    Jacqueline skrev 2013-10-19 13:29:55 följande:
    Ja det har du rätt till ,mest troligt kommer det göras undersökning på dig och om allt ser bra ut kommer du nog få pergotime utskrivet och blir du inte gravid på det blir det utredning.Jag hann inte börja med pergotime ,blev gravid med hjälp av munkpeppar sista cykeln innan jag skulle börja med pergo.

Är det typ kvinnokliniken man vänder sig till då? Har vart i kontakt med dom förut, men eftersom de inte hade gått ett år så sa dom bara att jag skulle vända mig till vårdcentralen men där fick man ju inte mycke till hjälp :/ Testade munkpeppar i början på denna cykeln med förhoppning att få tidigare äl, men när de gått tre veckor och jag fortfarande inte fått nån ägglossning så slutade jag med den, men kanske värt att ge den en chans till då? :) använde du droppar eller tabletter? Många frågor nu ;) men jättegrattis till ditt pluss föresten !! :)
  • dumdummast

I mitt landsting har dom en blankett som man fyller i på deras hemsida. Sen tar dom kontakt med dig. Så får du och mannen lämna prover. Han spermieprov och du blodprover för att kolla ägglossningen, hormoner med mera, Så funkar det då här

• Jacqueline

Jag ringde till gyn på sjukhuset och fick tid ,skulle börjat med pergotime när mensen kom men jag fick plus istället...använde tabletter (agnus castus) och fick ägglossning på dag 22-23 istället för på dag 32-33 som jag haft tidigare detta året.

• miyei

Okej, tack för svaren hörrni :) ska pröva att ringa gyn på måndag så får vi se vad dom säger.. Vore skönt att få veta om något är fel så man förhoppningsvis kan göra nått åt de.

• miyei
    Jacqueline skrev 2013-10-19 17:16:28 följande:

Jag ringde till gyn på sjukhuset och fick tid ,skulle börjat med pergotime när mensen kom men jag fick plus istället...använde tabletter (agnus castus) och fick ägglossning på dag 22-23 istället för på dag 32-33 som jag haft tidigare detta året.

Här va de svårare än i ditt landsting jaqueline :( väntetid i ungefär tre månader.. Och då får vi bara komma in på ett samtal först. Inte ens nån undersökning :( är ju rätt säker på att de är hos mig felet ligger eftersom min cykel strular så så hade hoppats på att dom skulle kunna kolla mig innan det börjas nån utredning..
  • dumdummast
    miyei skrev 2013-10-21 08:39:00 följande:
    Här va de svårare än i ditt landsting jaqueline :( väntetid i ungefär tre månader.. Och då får vi bara komma in på ett samtal först. Inte ens nån undersökning :( är ju rätt säker på att de är hos mig felet ligger eftersom min cykel strular så så hade hoppats på att dom skulle kunna kolla mig innan det börjas nån utredning..

Då funkar det nog som mitt landsting. Jag tillhör Västerbotten och här skickar man in en blankett via deras hemsida.
Svar på tråden Hur gör jag, vart vänder jag mig?