• traveler

Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?

Är man kristen/troende så antar jag att man har en liten annan syn på saker och ting i livet. Om man pratar om kristna i Sverige så får jag någon slags känsla av att man inte är lika intresserad av materiella ting (eller är det inte så?) eller prestige i samhället som vanligtvis kan få människor att känna att de inte duger o.s.v.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?
  • jashrinah

nja jag tror snarare att kristna löper större risk att bli deprimerade , jamenar man hamnar ju i hellvetet av precis allt ! 

• Themis

En studie på det:

qjmed.oxfordjournals.org/content/98/11/840.1.full

I korthet:

Religious believers and strong atheists may both be less depressed than existentially-uncertain people

---

Alltså, är man starkt övertygad i det man gör i sitt liv så mår man vanligen bättre. Är man osäker mår man sämre.

Men sen vet inte forskarna om det är så att sjukdom och olycka leder till svagare tro och därmed depression, eller om det kan vara så att stark övertygelse i sig faktiskt skyddar mot depression.
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Selfish Geene

Jag kan tänka mig att någon som redan är deprimerad eller mår dåligt på andra sätt har lättare för att vända sig till religion, det skulle kunna ge en missvisande bild eftersom det felaktigt kan tolkas som att religiösa oftare blir deprimerade

• S a n n a

En kristen med levande tro står stadigt hur hårt det än stormar!

Jag antar att det var ett skämt det där med helvetet..för att komma till himlen eller helvetet har ingenting med sina handlingar att göra utan bygger enbart på tro..

• fridlyst

Ja, det tror jag, en tro är en trygghet, man kan vända sig till Gud för tröst, man har kanske en gemenskap i församlingen att vända sig till där det är ok att prata om sådant som är svårt så man slipper bära runt på det själv. Håller även med TS resonemang om materialism.

• DenNamnbitne

Ja, det tror jag nog. Om man tror att tillvaron är större än vår materiella existens blir allting lite viktigare.

• traveler
    S a n n a skrev 2013-10-19 08:02:34 följande:
    En kristen med levande tro står stadigt hur hårt det än stormar!

Jag antar att det var ett skämt det där med helvetet..för att komma till himlen eller helvetet har ingenting med sina handlingar att göra utan bygger enbart på tro..

Betyder det att himlen även har en plats för Anders Behring Breivik om han nu är starkt troende.
  • Selfish Geene

S a n n a: menar du att "riktiga" kristna inte blir deprimerade?

Hur vet du det?

Är det inte ganska okristligt att uttala dig om hur "levande" någon annans tro är?

• fridlyst
    traveler skrev 2013-10-19 14:40:50 följande:

Betyder det att himlen även har en plats för Anders Behring Breivik om han nu är starkt troende.

Jag tror att det är så. Gud förlåter allt så det är upp till Anders.
Svar på tråden Löper kristna mindre risk att bli deprimerade än ateister?