• Anonym (MammanE)

Var ska mitt barn bo?!

Jag har ett problem som surrar runt i huvudet hela tiden.
    Jag har en grabb på 3 år som bor hos mig och min sambo på heltid. Sen den dagen jag separerade med min f.d så har det varit så att sonen bott hos mig hela tiden. Vi har gemensam vårdnad. Jag är boendeförälder och han umgängesförälder.

Idag ser deras kontakt ut på det viset att pappan hör av sig när han har lust att ha sonen, vilket blir ca 4 timmar var 6:e vecka. Ibland dröjer det längre. Sonen har aldrig sovit hos honom eftersom pappan hävdar att han inte har tid eller ork för det.

Nu har min sambo fått jobb i en annan ort, 13 mil härifrån och vi flyttar om två veckor. Jag vill såklart att sonen följer med mig och har bestämt mig för att det ska få bli så också. Jag har pratat med hans pappa om detta och tidigare har det varit ett så stort problem för han att han totalvägrat att ens diskutera detta.

Nu säger han fortfarande nej. Han tänker inte skriva under adressändringen på sonen. Han säger att han kan göra det på ett villkor: att jag betalar alla resorna tur&retur, samt den mat/toapapper och annat som sonen kommer förbruka hos honom. Även aktiviteter och andra roligheter som dom eventuellt bokar in. Han vill även att jag skickar med några hundra i fickpengar för sonen IFALL dom behövs. Gör dom inte det så vill han ändå spara dom till någon annan gång.

Jag har sagt åt honom att jag inte tänker gå med på det. Jag kan betala halva bensinkostnaden (eller lite mer) om det behövs. Men jag tycker att det borde ligga i hans intresse om han vill träffa sonen att faktiskt kunna stå för det som han förbrukar hos honom och lägga ner några extra slantar om han vill göra något roligt med honom. Han har råd att köpa nya bilar och andra materiella ting men verkar ha svårt att kunna betala något för sonen.

Jag har pratat med skatteverket om detta och dom sa åt mig att jag kan flytta ändå, utan hans underskrift. Vad som händer då är att en handläggare kommer ta kontakt med pappan och fråga om han godkänner flytten och vägrar han fortfarande så gör dom en utredning på vart sonen ska bo: och det blir i den bostaden där han tillbringar störst dygnsvila på. Vilket är hos mig förstås.

Jag har frågat pappan om han har möjlighet att ha sonen mer. Men han kan inte. Inte ens en helg i månaden funkar för honom i dagsläget. Däremot vill han att jag bor kvar här ensam med min son (och den kommande bebisen som jag väntar med sambon) och att jag ska söka socialbidrag för att få ekonomin att gå runt, och sedan låta sambon flytta ensam till den nya orten. Han säger att detta är ett mycket bättre alternativ för det kan hända att han i framtiden har mer tid för sonen. När eller hur vet han inte.. inte heller OM det blir så. Men att det KAN hända.

Ja.. min fundering är främst: vad tycker NI att jag ska göra?
    Hur hade NI gjort? Har någon där ute haft liknande problem och hur löste det sig för er?

Jag har en bokat tid hos en familjebehandlare nästa vecka som vi ska till för att försöka reda ut detta. Jag vet bara inte hur det ska gå.. med tanke på att hans krav är ganska orimliga. Och han tänker inte skriva under. 

• Svar på tråden Var ska mitt barn bo?!
  • Mymla

Haha du ska flytta såklart och ta sonen med dig. Varför tvekar du ens? Om fanskapet brydde sig skulle han ha sonen varannan vecka och vara en exemplarisk pappa.

• Anonym (MammanE)

Jag tvekar inte på att ta honom med mig. Kan inte tänka mig att någonsin låta hans pappa ta hand om honom ensam när han inte ens kan ta hand om honom över en natt utan att klaga. Men jag är lite orolig för följderna bara. Vad han kan göra och på vilket sätt det påverkar mig. Han hotar ganska mycket med att göra livet surt för mig om jag gör de minsta lilla som han inte godkänner..

• Dixie

Flytta! Vill han umgås mer med sonen får han ju gärna göra det, men det låter ju bara som han vill förstöra för dig, sonen har han ju inget intresse av...... Vad är det för pappa som vill ha betalt för toapappret sonen använder när han hälsar på....

• Mymla

Ja i värsta fall görs en utredning hos vem barnet ska bo och pappan vill ju inte att sonen ska bo där, inte sant? Han kräver att du ska bo kvar, ensam med socbidrag och utan din man, för att han själv kanske nån gång i framtiden skulle kunna tänkas vilja ha mer med sonen att göra. Hade han varit en bra varannanveckapappa hade det ju varit en annan sak, men så är det ju inte nu. Att du ens överväger att gå med på hans toalettpapperskrav och hej och hå

• Anonym (nja)
    Anonym (MammanE) skrev 2013-10-18 22:05:49 följande:
    Jag tvekar inte på att ta honom med mig. Kan inte tänka mig att någonsin låta hans pappa ta hand om honom ensam när han inte ens kan ta hand om honom över en natt utan att klaga. Men jag är lite orolig för följderna bara. Vad han kan göra och på vilket sätt det påverkar mig. Han hotar ganska mycket med att göra livet surt för mig om jag gör de minsta lilla som han inte godkänner..
    Han kan inte göra mycket. Eller ja, han KAN ju fast inget lär hända. han kan dra igång en vårdnads- och/eller boendetvist men dels lär han inte vinna då han knappt haft något umgänge hittills och inte velat heller. Men det är väl knappast troligt av den anledningen att han väl knappast vill ha sonen boende hos sig när han inte ens har tid att träffa honom som det är nu.

Du ska flytta såklart. Skatteverket utreder inte var sonen ska bo utan var han faktiskt bor. Och det är ju hos dig. De har inga synpunkter var folk SKA bo utan utreder endast var de faktiskt bor eftersom lagen säger att man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila.

Jag skulle säga att du ska flytta och strunta i vad ditt ex säger. jag skulle nog inte dra med honom till familjebahandlare helelr om frågan det handlar om är att han ska skriva på flytthandlingarna. Finns ingen mening med det. Du ska självklart inte gå med på något av hans krav.vad är det för trams att han ska ha fickpengar?? Vilket pucko... 
  • Anonym (MammanE)

Jag övervägen inte att göra som han säger. Som du ser i texten så har jag redan sagt att jag bestämt mig för att flytta och sonen SKA med mig oavsett vad. Jag undrade bara om någon där ute varit i samma situation och hur det isåfall löste sig i slutendan. Vill ju att vi ska kunna komma överens på ett någorlunda bra sätt för sonens skull. 

• Anonym (MammanE)
    Anonym (nja) skrev 2013-10-18 22:16:35 följande:
    Han kan inte göra mycket. Eller ja, han KAN ju fast inget lär hända. han kan dra igång en vårdnads- och/eller boendetvist men dels lär han inte vinna då han knappt haft något umgänge hittills och inte velat heller. Men det är väl knappast troligt av den anledningen att han väl knappast vill ha sonen boende hos sig när han inte ens har tid att träffa honom som det är nu.

Du ska flytta såklart. Skatteverket utreder inte var sonen ska bo utan var han faktiskt bor. Och det är ju hos dig. De har inga synpunkter var folk SKA bo utan utreder endast var de faktiskt bor eftersom lagen säger att man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila.

Jag skulle säga att du ska flytta och strunta i vad ditt ex säger. jag skulle nog inte dra med honom till familjebahandlare helelr om frågan det handlar om är att han ska skriva på flytthandlingarna. Finns ingen mening med det. Du ska självklart inte gå med på något av hans krav.vad är det för trams att han ska ha fickpengar?? Vilket pucko... 
    Ja precis. Jag vet inte varför jag kontaktat denna familjebehandlare egentligen.. men har tidigare varit hos familjerätten innan denna flyttsak kom till fråga. Jag ville söka ensam vårdnad och behövde stöd. Hon sa då att jag skulle ta kontakt med en familjebehandlare och försöka få pappan att bli mer delaktig i första hand. Han dök aldrig upp på mötena. Och nu när flytten blir av så tyckte hon att jag skulle gå till den här familjebehandlare för att få en starkare grund att stå på IFALL han skulle gå vidare med något. Då har jag mer att visa upp än vad han har. Annars blir det bara ord-mot-ord.
  • Mymla

MammanE - ja men pappan visar ju inga tecken på att vilja komma överens, han vill ju bara göra livet surt för dig. Har inte erfarenhet av en sån här situation utan svarade bara för att jag tycker han ställer orimliga krav och att du verkligen inte ska må dåligt över detta. Om han verkligen vill ha pojken i sitt liv tycker jag han kan infinna sig hos dig och din man när ni har flyttat, och sitta ner och prata som en vuxen människa för att hitta en bra lösning på situationen. Inte hålla på och hota och gnälla över toapapper och fickpengar och att du ska skjutsa och allt vad det nu var.

• Mymla

Och att gå till familjebehandlaren och förklara läget är ju jättebra. Då har du "bevis" på hur han håller på.

Svar på tråden Var ska mitt barn bo?!