• Anonym (splittrad)

pappa som använder droger

Min dotters pappa använder droger.
    Han har gjort det under några år och verkar inte ha slutat än.
    Umgänget har vart till och från under flera år och ibland har dom inte träffats på ett halv år.
    Under de senaste halvåret har umgänget fungerat rätt ok, regelbundet.
    Eftersom jag misstänkte att han fortfarande inte är ren har jag bett socialen om hjälp och fått godkänt om drogtester, vilket han misslyckades med, positivt.
    Jag kan inte lämna vår dotter där när jag vet att han inte är ren,
    skulle inte kunna ha det på mitt samvete om något skulle hända henne där.     

Nu undrar jag, hur förklarar jag det för min 10åriga dotter.
    Hon undrar ju såklart varför hon inte ska till pappa mer.  

• Svar på tråden pappa som använder droger
  • Philippa

Säg att pappa är sjuk och att hon kan åka till honom när han är frisk igen...

Så sa jag till min son i samma situation och det gick kanonbra! 

• Anonym (??)

Vad för droger, hur fungerar han för övrigt är nog ganska viktiga detaljer att ta med.

• Queenie70

Kanske att han har umgänge tillsammans med dig så länge han inte är uppenbart påverkad under tiden?

• Anonym (Sanningen)

Om dottern är så pass stor som tio år så hade jag sagt sanningen, i korta drag. Så pass stora barn förstår en hel del, de hör, läser, pratar... Min nioåriga bonus vet att mormor dricker för mycket ibland, att morfar dog för han drack för mycket sprit. Han vet vad hasch och cannabis är tex. Utan att vi berättat det för honom.

• Anonym (splittrad)

Det här med att pappa är sjuk funkar inte längre, hon frågar hur han är sjuk.

Jag vet inte vad för slags droger, han säger inte vilka och jag får inte veta, vet bara att.

Har det någon betydelse om han är påverkad idag men inte imorgon när hon ska dit?    

• Anonym (??)
    Anonym (splittrad) skrev 2013-10-18 20:49:52 följande:

Jag vet inte vad för slags droger, han säger inte vilka och jag får inte veta, vet bara att.

Har det någon betydelse om han är påverkad idag men inte imorgon när hon ska dit?    
    Har det nån betydelse att han är "påverkad" överhuvudtaget?
    Dom flesta av oss går på "substanser" som koffein, nikotin, alkohol eller socker.

Det vore kanon för din dotter om du inte gjorde problem där det inte finns några.

• Queenie70

Nej hon ska inte dit ensam om han har ett pågående missbruk. En missbrukare är impulsstyrd och opålitligt, och även om han personligen inte är nån akut fara för barnet även om hans omdömesförmåga är nedsatt så vet du intr vilket umgänge som kan dyka upp i hans närhet eller bostad. Dessutom så kan DITT omdöme som förälder ifrågasättas av socialtjänsten om det framkommer att du trots vetskapen om positiva prover och pågående missbruk låter honom ha barnet ensamt. Däremot är det som sagt inte nödvändigt att helt strypa umgänget, med det ska ske under trygga former tillsammans med dig eller kanske kontaktperson så länge han inte är uppenbart påverkad.
  • nymedlem

Du kan väl åka med dottern och lämna henne så du ser om han är påverkad. Sedan lämna en mobil till dottern så hon kan ringa dig om det skulle behövas.

Hon är för stor för att förnekas umgänge med sin pappa när du inte ens VET något om vad, när, hur han brukar droger! 
  • Ounn
    Anonym (??) skrev 2013-10-18 20:54:50 följande:
    Dom flesta av oss går på "substanser" som koffein, nikotin, alkohol eller socker.

Det vore kanon för din dotter om du inte gjorde problem där det inte finns några.

Vilket trams. 

Det är en himla skillnad på kaffe och att trycka i sig 5x normal dos piller för att inte ''bli sjuk'. Självfallet är missbrukare inga lämpliga föräldrar och TS gör helt rätt i att inte låta pappan ha dottern hos sig så länge han har ett beroende.
  • Queenie70
    Anonym (??) skrev 2013-10-18 20:54:50 följande:

Nu börjar drogliberalerna köra propaganda på ditt barns bekostnad här. Lyssna inte TS de kommer att ge dig oerhört dåliga råd som kan komma att ge dig problem med socialtjänsten själv.
  • Anonym (splittrad)

socialen är HELT med på att hon inte ska till sin pappa så länge han testar positiv,
    jag har INGA problem att neka honom umgänge när han uppenbarligen inte är
    pålitlig!
    Hon är mitt ansvar och jag kommer aldrig lämna henne där så länge han inte är drogfri.

Jag va intresserad i hur jag ska förklara det för min dotter.    

• Queenie70
    Anonym (splittrad) skrev 2013-10-18 21:03:55 följande:
    socialen är HELT med på att hon inte ska till sin pappa så länge han testar positiv,

jag har INGA problem att neka honom umgänge när han uppenbarligen inte är

pålitlig!

Hon är mitt ansvar och jag kommer aldrig lämna henne där så länge han inte är drogfri.

Jag va intresserad i hur jag ska förklara det för min dotter.    

Tycker du ska säga som det är på hennes nivå. Glöm inte att förklara att det inte är hennes fel och att pappa älska henne. Min egen femåring vet att der finns missbrukare och att det är som en sjukdom som styr ens hjärna som är jättesvårt att bli frisk ifrån.
  • Anonym (Dotter)

Min pappa har också använt droger under mestadelen av mitt liv. Eller det började när jag var omkring 10-11 år.

Beroendes på hur pass ''mogen'' er dotter är skulle jag berätta för henne. Jag fick veta ganska tidigt och har varit med på anhörigmötet etc med min far ...

Man måste också förstå att det är en sjukdom. Man kan säga vad man vill och till viss del är det självförvållat men det finns alltid en historia till varför en människa väljer att använda droger.

Du kanske också borde gå på ett anhörigmöte även om ni är separerade för att få en förståelse. Det är ju himla trist att ha en förälder som väljer droger framför sina egna barn.  

• Anonym (Anita)

Jag har barn med en som sitter i fängelse för försök till mord + är missbrukare. Vi har barn ihop.

Den dagen hon frågar efter pappa kommer jag säga att "Pappa är sjuk i själen, därför han inte är med oss men att han älskar dig"

Svårt att förklara för ett barn varför pappa inte finns närvarande..

Svar på tråden pappa som använder droger