• Anonym (missbruk?)

Han dricker alkohol varje dag

Min särbo dricker alkohol varje dag, 2-4 starköl eller 1-2 starköl och nåt glas vin. Han har säkert druckit så i minst 20 år. Det är så gott med en kall öl eller jag mår bra av det, kopplar av och sover bättre. Det känns verkligen inte sunt och när jag säger det så kommer han med bortförklaringar eller anklagar mej för något, typ du tar huvudvärkspiller var och varannan dag. Jag tycker synd om barnen, de bor enbart med sin pappa, som har gjort det till en lek att plocka undan pappas ölflaskor på morgonen. Annars så sköter han jobb och allt men hans drickande oroar mej. Han dricker sig aldrig full men är salongsberusad varje kväll som vi ses, han kan även bli lite "ful i munnen" och komma med sexuella anspelningar när han druckit. Han har fått vissa problem med sin hälsa pga drickandet men tar det ändå inte på allvar. Vad gör man? Gör slut?

• Svar på tråden Han dricker alkohol varje dag
  • Emy85

Du har ju försökt prata men det behövs mer än så,om det varit så i tjugo år,det är inte många som vaknar en dag och bryter ett beroende så lätt,följ med på ett AA-möte om han ens ser det som ett problem,många lever i förnekelse och ser det inte som ett problem,iallafall inte utåt sett,lämna jo men det är den lätta vägen.det är alltid svårt att hjälpa nån som är beroende och själv inte inser det eller accepterar det,men lägg upp att gå och kolla ett möte eller någon som kan förklara hur onyttigt det är,för om det är varje dag så är det ett beroende

• Anonym (klaröga)

Du kan fylla i den här som du tycker och sen kan han göra det, så kan ni jämföra resultat och diskutera:

www.alkoholprofilen.se/

• Anonym (missbruk?)

Han skulle ALDRIG gå till varken AA eller en läkare för han anser inte att det är ett beroende. Vi är särbor och har inte vart tillsammans mer än ett par år så exakt hur länge och hur mycket han druckit kan jag inte säkert veta. Om jag säger något så klagar jag och han kontrar med att det är mycket farligare för levern att ta Alvedon som jag gör några ggr per vecka. Han har alltså fått vissa hälsoproblem pga sitt drickande och han har börjat leva hälsosammare när det gället mat och träning men alkoholen är densamma! Hur tänker man då?? Att han vägrar att gå till läkare är för att han är rädd för vad blodprover skulle visa, eller för att få höra av läkaren att detta är ett missbruk. Han dricker bara för att det är så gott men har även sagt att det är för att koppla av och unna sova.

Jag har visat honom alkoholprofilen och även fyllt i den, hur han dricker, och det var definitivt inte okey! 

• Emy85

Jag förstår min kompis dopade sig väldigt mycket i tio år och han vågar inte kolla sina värden hos läkare för jan är rädd,men att prata med någon Vidar ju inte skador i kroppen,om man dricker något i princip varje dag och sen försvarar alkohol och inte ser det som något negativt så är det ett bruk/missbruk

Svar på tråden Han dricker alkohol varje dag