• Desiderans

Nyfödd sova i mjuklift?

Hej!
    Jag har en 11 dagars liten flicka här hemma och vi har strul med sömnen på natten. Hon somnar hos mig efter hon ammat, eller i pappans famn men när jag lägger henne i pjälsängen vaknar hon och gallskriker. Hon blir nästan hysterisk och enda sättet att lugna henne är att amma henne - vilket gör att jag inte kan sova. På dagarna sover hon utan krångel i mjukliften eller i vagnen när vi promenerar.
    Efter några vaknätter var vi desperata och lät henne ligga kvar i mjukliften och satte den i mitten av vår dubbelsäng. Och som i ett trollslag sover hon 2-4 timmar i sträck och gnyr bara lite när det är dags för mat. Sen kan jag relativt krångelfritt lägga henne i liften. Min fråga är om det på något sätt är farligt för henne att sova så många timmar i mjukliften? Vi har bäddat med en mjuk liten kudde där huvudet sjunker ner lite, samt rullat filtar runt henne. Hon sover med mjuka kläder på och en tunn filt ( som hon gärna sparkar av sig? )
    Vad tror ni om detta koncept?

Hälsningar
    Trött ( men lycklig) nybliven mamma

• Svar på tråden Nyfödd sova i mjuklift?
  • SuzR

sunt förnuft gäller tycker jag, trivs hon inte säger hon till. Njut så länge det varar:)

• amela

Dotter som i mjukliften mellan oss tills hon var 2 månader. Sedan flyttade vi mjukliften till spjälsängen, så hon fick vänja sig vid att sova i den med. Nu sover hon i babysittern i spjälsängen (spjälsängen är ganska stor för henne). Så länge barnet trivs, så går det bra,

• amela

Dotter sov i mjukliften mellan oss

• viseversa

Nej det är inte farligt.l Mina ungar har alla sovit i mjukliften i början. Låt henne sova i den med gott samvete. Skönt att hon sover bra i den liksom. 

Instagram...LOVALOVISA
  • Greta Gris

Perfekt ju, de små gillar att sova trångt och ombonat som i mammas mage Mina barn har älskat sin mjuklift!

• Desiderans

Tack för era lugnande svar! Jag tänker mest på det ergonomiska för hennes rygg och nacke vore det kanske bäst med sängen och ordentlig madrass? Fast sover hon inte där spelar det ju klart ingen roll.

Nu i natt ville hon inte på några vilkor tillbaka i mjukliften efter amningen! Det slutade med att hon fick sova på min mage/bröst- där sov hon i ca tre timmar..och jag också.. Känns inte bra, men jag blir lite lätt frustrerad på natten när det inte funkar. Någon som har liknande erfarenhet?

• Erli

Vi hade liknande problem med vår 4 veckor gamla son. Dagtid kunde vi oftast lägga honom utan att han skrek men nattetid skrek han alltid oavsett var vi la honom. Det var bara i famnen han var nöjd.

Fick då tips av BVC att amma honom med filten runt sig och sen lägga ner honom med filten fortfarande runt sig. Det kunde vara så att han tyckte det var kallt! Det funkade!! Sålänge filten/madrassen är uppvärmd somnar han direkt :)

• Desiderans
    Erli skrev 2013-10-19 12:52:32 följande:
    Vi hade liknande problem med vår 4 veckor gamla son. Dagtid kunde vi oftast lägga honom utan att han skrek men nattetid skrek han alltid oavsett var vi la honom. Det var bara i famnen han var nöjd.

Fick då tips av BVC att amma honom med filten runt sig och sen lägga ner honom med filten fortfarande runt sig. Det kunde vara så att han tyckte det var kallt! Det funkade!! Sålänge filten/madrassen är uppvärmd somnar han direkt :)
    Tack för tipset! Skall testa ikväll....Glad
Svar på tråden Nyfödd sova i mjuklift?