• sarawl

alkoholist?

Hur vet man att ens man är alkoholist? Är det viktigt att veta? det finns dagar då jag är helt säker, finns inga tvivel alls. De dagarna kan jag inte förstå hur jag tänker när jag tvekar. Men sedan läser jag om de ”riktiga” alkoholisterna. De som dricker 14 öl varje dag. De som sticker iväg på kvällarna och festar och kommer hem stupfulla på morgonkvisten. De som har supit bort jobbet. De som smygsuper i bilen.

Det är då jag blir osäker, det är då jag tvekar.
    Min man dricker sällan öl, jo, om det inte finns något annat att dricka så klart men det är inget han köper hem själv. Han är aldrig ute och festar, han är alltid hemma. Han har ett bra, välbetalt jobb som en väldigt omtyckt chef. Han har inte en enda sjukdag på tio år. Det är min man. Han som jag inte vet om han är alkoholist. Men han dricker varje fredag kväll och varje lördag kväll och förmodligen även andra dagar men det förnekar han.

Min man tål inte alkohol, inte en endaste droppe. Kan man vara allergisk mot alkohol? Min man blir väldigt arg när han dricker. det räcker med ett glas för att han ska personlighetsförändras. ”De som vet” säger att han då förmodligen har druckit mer än ett glas utan att jag har sett det. Det stämmer säkert. Det händer att jag öppnar ett skåp i köket och där står en av barnens plastmuggar med rött vin i. Eller som förra helgen då jag öppnade skåpet där vi har brickor, då stod där en halvdrucken whiskeyflaska. För ett par veckor sedan såg jag att en av whiskeyflaskornas innehåll hade ökat (jag har exakt koll på hur mycket som finns i våra flaskor), skruvade av korken och smakade – äpplejuice. När jag slängde sopor för ett tag sedan och tog upp ett cornflakespaket för att vika ihop det bättre för att få plats med lite till i tunnan, då hittade jag en tom Vodkaflaska i paketet.

Så visst, ”de som vet” har säkert rätt. Frågan är om han är alkoholist. Frågan är om det skulle hjälpa mig om jag hade svaret.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-18 09:56
    läs gärna min blogg:
    www.sarashemligheter.blogspot.com
  • Svar på tråden alkoholist?
  • Petrol

Solklara alkoholproblem i min bok iallafall. Att smygdricka är i 99% av fallen att veta att man dricker för mycket och skämmas för det, men att samtidigt inte kunna låta bli det.

• sarawl

Tack för ditt svar Petrol! Min man säger att han smygdricker för att det blir ett sådant liv på mig om han dricker öppet. Är så villrådig i allt detta. Han får mig att tycka att det är mitt fel allting. Han blir alltid mest berusad av alla när vi är på fest eller middagar. Skäller ut mig och barnen så fort vi är ensamma efter fest eller när gästerna har gått. Det är det som gör att jag inte vill att han dricker och det som gör att han inte dricker öppet. Lite gör han så klart, en flaska vin och en whiskey kan ha dricka öppet men det är allt det där andra... Tidigare har jag också hittat tomma flaskor bakom böcker i bokhyllan när jag har dammtorkat. Inte kan detta vara mitt fel väl?

• Anonym (---)
    Petrol skrev 2013-10-18 09:54:10 följande:
    Solklara alkoholproblem i min bok iallafall. Att smygdricka är i 99% av fallen att veta att man dricker för mycket och skämmas för det, men att samtidigt inte kunna låta bli det.

Eller så dricker han inte för mycket men orkar inte med ts gnällande och därav gömmer han det han druckit?
  • sarawl

Till Anonym: det är så jag tänker... att det kanske är precis så som du skriver.

• Anonym (spolakröken)

Tror du vet svaret på din egen fråga.....

Frågan är vad du ska göra med svaret ....

Vad blir konsekvenserna av hans drickande...?

Han kanske "håller stilen" nu....men vad om...

-blir full, gör bort sig på personalfest

-kör rattfull (med kanske barn i bilen)

-tar ut det dåliga ölsinnet på familjen

Varför köper du hem om han bara dricker om det finns ?
    Sluta köp hem och se vad som händer...

(Alla som är alkoholister är inte socialt utslagna/sitter på parkbänk, men på ett eller annat sätt skadar alkoholbruket deras liv)

• Petrol
    Anonym (---) skrev 2013-10-18 09:59:54 följande:

Eller så dricker han inte för mycket men orkar inte med ts gnällande och därav gömmer han det han druckit?
    Jag har 1% öppen för den möjligheten ja. det är dock inte vad jag håller troligast. men jag har o andra sidan inte sagt att jag har rätt heller.
  • sarawl
    Anonym (spolakröken) skrev 2013-10-18 10:04:51 följande:
    Tror du vet svaret på din egen fråga.....

Frågan är vad du ska göra med svaret ....

Vad blir konsekvenserna av hans drickande...?

Han kanske "håller stilen" nu....men vad om...

-blir full, gör bort sig på personalfest

-kör rattfull (med kanske barn i bilen)

-tar ut det dåliga ölsinnet på familjen

Varför köper du hem om han bara dricker om det finns ?
    Sluta köp hem och se vad som händer...

(Alla som är alkoholister är inte socialt utslagna/sitter på parkbänk, men på ett eller annat sätt skadar alkoholbruket deras liv)

jag köper aldrig hem alkohol, aldrig. han fyller själv på hyllorna med alkohol. varje helg, nya flaskor. helt öppet.
  • Anonym (spolakröken)

Gå inte på att det är ditt fel att han måste smyga....
    Missbrukare är experter på att manipulera....
    Nej det är inte ditt fel att han dricker !!

Du och barnen ska absolut inte acceptera att bli skällda på...
    Vill du verkligen att barnen ska växa upp så här? 

Finns det någon annan som märkt hur det ligger till som du kan prata med? 

• Anonym (spolakröken)
    "Min man dricker sällan öl, jo, om det inte finns något annat att dricka så klart men det är inget han köper hem själv." 

...därför jag trodde du köpte hem.... 
  • sarawl
    Anonym (spolakröken) skrev 2013-10-18 10:16:11 följande:
    "Min man dricker sällan öl, jo, om det inte finns något annat att dricka så klart men det är inget han köper hem själv." 

...därför jag trodde du köpte hem.... 

tack för dina svar. ibland när vi är borta och det till exempel serveras öl och inte vin till maten, då dricker han öl. förstår att det kunde missförstås.

nej, jag vill inte att barnen ska växa upp såhär men det är så svårt att bryta sig loss. ja, fler vet men ingen agerar, alla är väl rädda antar jag.
Svar på tråden alkoholist?