• Sophie13

Grötsmakis

Hej alla! Jag har börjat ge min 4,5 månaders grötsmakisar på kvällen. Dock är jag funderrsam på hur mycket? Kokar egen havregrynsgröt och då brukar jag ta 1 msk havregryn och 3 msk vatten. Blandar även ner 1 tsk hemlagad äppelmos. Har sedan gett dottern hälften av vad jag kokat. Min fråga, kan jag ge allt? Hon har ätit det i 4 dagar och det känns som jag utan problem skulle kunna ge allt jag kokat.. Är det är det för mycket / för lite? Ammar henne annars.

• Svar på tråden Grötsmakis
  • Natulcien

De behöver ju inget annat än bröstmjölk eller ersättning förrän vid 6 månader. Innan dess är det smaksensationer som rekommenderas om man ändå vill börja, och det är ju mer en slick på ett finger eller ett kryddmått mat.
    Jag skulle inte ge mer än du redan gör förrän hon är 6 månader. Är det någon speciell anledning till att det är bråttom att introducera mat?

• Sophie13
    Natulcien skrev 2013-10-17 19:35:14 följande:
    De behöver ju inget annat än bröstmjölk eller ersättning förrän vid 6 månader. Innan dess är det smaksensationer som rekommenderas om man ändå vill börja, och det är ju mer en slick på ett finger eller ett kryddmått mat. Jag skulle inte ge mer än du redan gör förrän hon är 6 månader. Är det någon speciell anledning till att det är bråttom att introducera mat?

Nja, hon vaknar varje timme natten igenom och vill äta.. Gjort så i 5 veckor nu så jag mår inte så bra. Bvc rekommenderade detta.
  • Kalopsis

Om hon vill ha och magen inte protesterar, så hade jag hett henne. Min bebis äääälskade (och älskar) gröt och vi började runt den tiden, framför allt för att han skulle sova bättre. Ikväll har han nästan ätit upp två msk gryn och ett halvt rivet äpple i. Han är sju mån. Jag har i puree på torkade osvavlade aprikoser för järnets skull och nyponpulver för c-vitaminen. Och kokosolja. Mums :)

• Natulcien
    Sophie13 skrev 2013-10-17 19:39:29 följande:

Nja, hon vaknar varje timme natten igenom och vill äta.. Gjort så i 5 veckor nu så jag mår inte så bra. Bvc rekommenderade detta.
    Ok. Fast det är ju en utvecklingfas där som brukar resultera i sämre sömn och ett större närhetsbehov. Kan ju vara därför hon vaknar och vill snutta?
    Jag skulle avvakta och amma oftare på dagtid istället. Men det är ju jag det...
    Om du ökar gröten för snabbt så finns ju risken att det blir strul med magen och sämre sömn av den anledningen.
    Men du får väl prova dig fram...
  • Sophie13
    Natulcien skrev 2013-10-17 19:48:39 följande:
    Ok. Fast det är ju en utvecklingfas där som brukar resultera i sämre sömn och ett större närhetsbehov. Kan ju vara därför hon vaknar och vill snutta? Jag skulle avvakta och amma oftare på dagtid istället. Men det är ju jag det... Om du ökar gröten för snabbt så finns ju risken att det blir strul med magen och sämre sömn av den anledningen. Men du får väl prova dig fram...

Ammar väldigt ofta dagtid. Ja, jag ska prova mig fram. Tack.
  • skogsvitter

Hur ofta ammar du?

Som sagt så är det en väldigt jobbig och lång utvecklingsfas i den här åldern och den brukar påverka såväl aptit som sömn. Tyvärr tror många (ffa förr, nu tycker jag ändå att det har blivit lite bättre) att man måste byta ut bebisens mat när det blir krångel i den här åldern, ammar man så börjar man ge ersättning och ger man ersättning så kanske man börjar blanda ut med välling eller gör som dig, börjar med gröt. Det är dock inte lösningen, utvecklingsfasen går över helt av sig själv! Och rekommendationen är att vänta med fast föda till 6 månader, den finns av en anledning. Du kan med största sannolikhet gott och väl vänta tills dess, anser även jag

• Sophie13
    Kalopsis skrev 2013-10-17 19:43:27 följande:
    Om hon vill ha och magen inte protesterar, så hade jag hett henne. Min bebis äääälskade (och älskar) gröt och vi började runt den tiden, framför allt för att han skulle sova bättre. Ikväll har han nästan ätit upp två msk gryn och ett halvt rivet äpple i. Han är sju mån. Jag har i puree på torkade osvavlade aprikoser för järnets skull och nyponpulver för c-vitaminen. Och kokosolja. Mums :)

Tack för svaret och tipsen :)
  • skogsvitter
    Sophie13 skrev 2013-10-17 20:50:15 följande:

Tack för svaret och tipsen :)
    Det är en väldigt stor skillnad mellan en 7-månaders och en liten 4-månaders, det inser du hoppas jag? Det var bra tips, men de är inte anpassade för en 4-månaders mage, däremot kan ni absolut köra så när bebisen hunnit bli äldre om ni vill.
  • Sophie13
    skogsvitter skrev 2013-10-17 21:12:36 följande:
    Det är en väldigt stor skillnad mellan en 7-månaders och en liten 4-månaders, det inser du hoppas jag? Det var bra tips, men de är inte anpassade för en 4-månaders mage, däremot kan ni absolut köra så när bebisen hunnit bli äldre om ni vill.

Självklart förstår jag det.
  • keron
    skogsvitter skrev 2013-10-17 20:13:14 följande:
    Hur ofta ammar du?

Som sagt så är det en väldigt jobbig och lång utvecklingsfas i den här åldern och den brukar påverka såväl aptit som sömn. Tyvärr tror många (ffa förr, nu tycker jag ändå att det har blivit lite bättre) att man måste byta ut bebisens mat när det blir krångel i den här åldern, ammar man så börjar man ge ersättning och ger man ersättning så kanske man börjar blanda ut med välling eller gör som dig, börjar med gröt. Det är dock inte lösningen, utvecklingsfasen går över helt av sig själv! Och rekommendationen är att vänta med fast föda till 6 månader, den finns av en anledning. Du kan med största sannolikhet gott och väl vänta tills dess, anser även jag
  • Tekaka
    Natulcien skrev 2013-10-17 19:48:39 följande:
    Ok. Fast det är ju en utvecklingfas där som brukar resultera i sämre sömn och ett större närhetsbehov. Kan ju vara därför hon vaknar och vill snutta?
    Jag skulle avvakta och amma oftare på dagtid istället. Men det är ju jag det...
    Om du ökar gröten för snabbt så finns ju risken att det blir strul med magen och sämre sömn av den anledningen.
    Men du får väl prova dig fram...
    alla barn vill inte amma oftare på dagen. min dotter är ett bra exempel på det. hon gallskriker så fort man lägger henne oftare vid bröstet...
    jag har även provat att pumpa ur och ge henne på Medelas flaska. Har även provat på Mam´s flaska, men icke, hon vägrar.
    Så då kan jag hålla med att grötsmakis är på sin plats vid 4,5 månader, då min dotter gapar och gapar efter skeden.

Jag ger som på baksidan på förpackningen som är grötsmakis, men hon äter inte allt, lite mindre än hälften, typ. så ger jag lite fruktmos på, som är lösande, äpple, päron eller katrinplommon 
  • Tekaka
    Tekaka skrev 2013-11-14 20:58:27 följande:
    alla barn vill inte amma oftare på dagen. min dotter är ett bra exempel på det. hon gallskriker så fort man lägger henne oftare vid bröstet...
    jag har även provat att pumpa ur och ge henne på Medelas flaska. Har även provat på Mam´s flaska, men icke, hon vägrar.
    Så då kan jag hålla med att grötsmakis är på sin plats vid 4,5 månader, då min dotter gapar och gapar efter skeden.

Jag ger som på baksidan på förpackningen som är grötsmakis, men hon äter inte allt, lite mindre än hälften, typ. så ger jag lite fruktmos på, som är lösande, äpple, päron eller katrinplommon 
    min dotter blir 5 månader på måndag och har provat gröt sen 4 mån.
Svar på tråden Grötsmakis