• MelaB82

Hur ofta äter era 3-månaders bebisar?

Hej!

Ja, precis som rubriken lyder så undrar jag hur ofta ni ammar era 3-månaders bebisar?
    Min tjej blev 3-månader häromdagen. Den senaste tiden har hon gått från att vara ett riktigt matvrak som vill käka ofta och ganska länge till att äta väldigt lite och korta stunder. Många gånger protesterar hon när hon ska käka också. Jag blir orolig att hon inte får i sig tillräckligt.

Idag har hon ätit jättelite; hon har verkat hungrig och då har jag gett henne bröstet. Då har hon ätit nöjt i några minuter för att sedan släppa, kasta sig bakåt, protestera, gråta, pilla med mina tröja, somna, osv, osv....Riktigt krångligt.
    Nu har hon somnat men jag är orolig för att hon inte är mätt, men hon skulle väl inte somna om hon inte var det...eller?

Så, hur äter era bebisar? Hel- eller delammar ni?

• Svar på tråden Hur ofta äter era 3-månaders bebisar?
  • Natulcien

Vår son hade också sådana perioder då han krånglade mycket; bökade, skrek och åt jättefort. Men det gick ju över. Jag tror att de får i sig det de behöver ändå. Sover hon bra, verkar nöjd i övrigt och går upp i vikt så är det ingen fara.
    De blir ju mer effektiva i ätandet också. Sonen åt ju på ca 45 min som nyfödd, men på 5-10 min när han var 6 månader.

• giggle

Min son började bete sig p r e c i s så för 2-2,5 veckor sen (han blir 14 veckor imorgon). De har ju ett av de största utvecklingssprången runt 12 veckor (kolla appen wonder weeks) och behöver bl.a. äta mer. Tydligen ökar de produktionen av bröstmjölk genom att börja äta oftare. Men det där "bråket vid bröstet" han började med förstod jag inte alls meningen med.

Nu har det blivit lite bättre igen. Jag lät honom bara äta när han ville och hur mycket/lite han själv ville även om känslan var att han får i sig för lite.

Vi vägde honom på BVC idag och han har gått upp nästan 1 kg på ca 2 veckor. Så han verkar ju verkligen få i sig mat.

Håll koll på er lillas vikt bara så vet du att allt är ok. Men det låter precis som för oss.

• giggle

Jag upplevde precis som du att han åt mindre och var oxå rädd att han fickbok sig för lite.

Men erbjud bröstet oftare än vanligt nu och se om hon vill ha. Han blev förbannad och arg 2 ggr av 3 men sen ville han ha helt plötsligt igen.

Just nu äter min son varje/varannan eller var tredje timme.

• Mercurialis

Fram till 3,5 månads ålder ammade jag första barnet var tredje timme dygnet om. Varje amning tog omkring 40-45 minuter.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur ofta äter era 3-månaders bebisar?