berika hemmagjord havregröt med omega3?
Hej!
Idag prövade jag att göra hemmagjort gröt till vår 5,5månaders bebis. Han gillade det. Anledningen till att jag inte längre vill köpa den berikade gröten är för att jag vill pröva och se om han blir gladare i humöret och sover något bättre på nätterna om vi tillverkar egen gröt utan mjölk. Och jag vill inte köpa den mjökfria risgröten då jag läst att det inte rekommenderas att barn äter för mycket risprodukter pga. arsenik halten.
Det absolut bästa hade vart om vi kunnat tillsätta mjölkfriersättning, men han tvärvägrar det (har testat blanda ut nutramigen). Han tycks inte ha jätteont, men är gnällig osv. och det kan ju vara värt och prova ett mål om dagen inför natten och se om det gör någon skillnad på sömnen. Inte för att han sover jättedåligt annars, men igår, när han ätit dåligt hela dagen så sov han HELA NATTEN och det har han gjort vid andra tillfällen när han ätit dåligt också. Men så fort vi försöker proppa honom med mat under dagarna så sover han sämre. Så jag tänker att det kanske är något med mjölken som spökar?
Däremot så vill jag gärna att han får i sig Omega3 och 6, skulle det funka att pressa ut innehållet i ex. en Eye-q kapsel tror ni? Hur mycket bör man ge en 5månaders bebis?
I övrigt så är han liten i maten och vägrar emellanåt att ta flaskan och jag tänker att detta kanske också är ett resultat av en allergi av nått slag.
Vi ska tala med en läkare om en vecka och tänkte då att det kunde vara bra att ha ev. "bevis" (han går upp i vikt som han ska) på att han mår bättre av mjölkfritt och försöka få en annan variant av mjölkfriersättning utskriven.