• visa0

berika hemmagjord havregröt med omega3?

Hej!

Idag prövade jag att göra hemmagjort gröt till vår 5,5månaders bebis. Han gillade det. Anledningen till att jag inte längre vill köpa den berikade gröten är för att jag vill pröva och se om han blir gladare i humöret och sover något bättre på nätterna om vi tillverkar egen gröt utan mjölk. Och jag vill inte köpa den mjökfria risgröten då jag läst att det inte rekommenderas att barn äter för mycket risprodukter pga. arsenik halten.

Det absolut bästa hade vart om vi kunnat tillsätta mjölkfriersättning, men han tvärvägrar det (har testat blanda ut nutramigen). Han tycks inte ha jätteont, men är gnällig osv. och det kan ju vara värt och prova ett mål om dagen inför natten och se om det gör någon skillnad på sömnen. Inte för att han sover jättedåligt annars, men igår, när han ätit dåligt hela dagen så sov han HELA NATTEN och det har han gjort vid andra tillfällen när han ätit dåligt också. Men så fort vi försöker proppa honom med mat under dagarna så sover han sämre. Så jag tänker att det kanske är något med mjölken som spökar? 

Däremot så vill jag gärna att han får i sig Omega3 och 6, skulle det funka att pressa ut innehållet i ex. en Eye-q kapsel tror ni? Hur mycket bör man ge en 5månaders bebis?

I övrigt så är han liten i maten och vägrar emellanåt att ta flaskan och jag tänker att detta kanske också är ett resultat av en allergi av nått slag.               

Vi ska tala med en läkare om en vecka och tänkte då att det kunde vara bra att ha ev. "bevis" (han går upp i vikt som han ska) på att han mår bättre av mjölkfritt och försöka få en annan variant av mjölkfriersättning utskriven.   

• Svar på tråden berika hemmagjord havregröt med omega3?
  • visa0
    Gryntroll skrev 2013-10-17 13:21:02 följande:
    Kanske med lite linfröolja på gröten innan servering?

Ja, det kanske vore nått. Men hur mycket kan man tänkas behöva ha? Sen undrar jag lite om järnhalten. Prövade göra aprikospure och ha på, det var inte lika gott.. Päron ska det tydligen vara. Men tänker på det här med paltbröd i, är en tesked tillräckligt? Ger det någon bismak? Någon som vet?
  • lennartsdotter
    visa0 skrev 2013-10-17 19:40:43 följande:

Ja, det kanske vore nått. Men hur mycket kan man tänkas behöva ha? Sen undrar jag lite om järnhalten. Prövade göra aprikospure och ha på, det var inte lika gott.. Päron ska det tydligen vara. Men tänker på det här med paltbröd i, är en tesked tillräckligt? Ger det någon bismak? Någon som vet?
    Min son tolererade paltbröd bra i gröten. Det ger inte särskilt mycket smak alls. Jag mätte aldrig hur mycket jag smulade i, jag körde på känn. Sedan kan man göra gröt på hirs också och hirs ska vara lite järnrikare.

Vad gäller Omega 3 rekommenderar jag animalisk Omega 3 då barn inte har riktigt samma förmåga som vuxna att omvandla ALA till EPA. Jag har kört på Eskimos Omega 3 för barn från att sonen började äta fast föda och då ger man 1 tsk/dag.
  • stickkontakt

Du skriver att han sover dåligt när ni försökt proppa i mat. Menar du då ersättning/bröstmjölk eller fast föda? En bebis som inte ens är 6 månader ska ju helst inte äta några mängder fast föda så hans mage kanske helt enkelt inte klarar så mycket gröt.

• skogsvitter

Jag vet inte om jag förstod allting rätt, men äter han inte mjölkfri ersättning i dagsläget? Varför måste du ge honom fast föda alls, han är ju så liten än.

• skogsvitter

I övrigt tycker jag du har fått bra råd, animaliskt är bättre till de minsta. Linfröolja är visserligen väldigt rikt på omega3, men är svårare att ta upp kanske i synnerhet då för de yngsta barnen.

• Gryntroll
    skogsvitter skrev 2013-10-17 20:34:12 följande:
    I övrigt tycker jag du har fått bra råd, animaliskt är bättre till de minsta. Linfröolja är visserligen väldigt rikt på omega3, men är svårare att ta upp kanske i synnerhet då för de yngsta barnen.

Åh är det så. Då är nog Eskimå kids el liknande att föredra!
  • visa0
    stickkontakt skrev 2013-10-17 20:10:58 följande:
    Du skriver att han sover dåligt när ni försökt proppa i mat. Menar du då ersättning/bröstmjölk eller fast föda? En bebis som inte ens är 6 månader ska ju helst inte äta några mängder fast föda så hans mage kanske helt enkelt inte klarar så mycket gröt.

Proppar med ersättning, mat får han endast någon tesked eller två, då och då. Gröten är mer en större mängd smakportion typ max 0,5dl men generellt mindre än det eftersom han inte är så stor i "maten". När vi gett den lilla gröt han velat ha innan kvällen istället för en flaska med ersättning har han alltså sovit hela natten, istället för att vakna. Han är en väldigt aktiv kille som ogillar att somna och sover inte överdrivet mycket på dagen, så om han kan få sammanhängande sömn på natten är det guld värtr.
    skogsvitter skrev 2013-10-17 20:28:41 följande:
    Jag vet inte om jag förstod allting rätt, men äter han inte mjölkfri ersättning i dagsläget? Varför måste du ge honom fast föda alls, han är ju så liten än.
    Vi har fått rekommenderat av läkare samt BVC att börja introducera mat och speciellt gröt eftersom han matvägrat flaska samt haft problem med uppstötningar osv. Han äter inte mjölkfriersättning i dagsläget, eftersom han "går upp som han ska". Men det hjälper dock inte hans humör och hunger, han går upp tillräckligt men äter för lite för att vara mätt. Att introducera och långsamt öka smakisarna är därför rådet vi fått, eftersom han kanske tycker det är "roligare" än att äta från flarra. Men det är inga mängder vi ger, det handlar om max en- två teskedar puré om dagen och gröt, på sin höjd 0,5dl. Men ytterst sällan. 

• idétorka

Uppstötningar, problem med sömnen och missnöjd bebis. Omogen övre magmun/reflux?

Om han går upp som han ska kanske han inte är så liten i maten som ni uppfattar? Ni kanske matar honom lite oftare och med större mängder än vad han behöver? Dom brukar krångla med flaskan om dom inte är riktigt hungriga. Har ni testat att mata var 4:e timme?

• skogsvitter
    visa0 skrev 2013-10-18 20:53:10 följande:

Proppar med ersättning, mat får han endast någon tesked eller två, då och då. Gröten är mer en större mängd smakportion typ max 0,5dl men generellt mindre än det eftersom han inte är så stor i "maten". När vi gett den lilla gröt han velat ha innan kvällen istället för en flaska med ersättning har han alltså sovit hela natten, istället för att vakna. Han är en väldigt aktiv kille som ogillar att somna och sover inte överdrivet mycket på dagen, så om han kan få sammanhängande sömn på natten är det guld värtr.

Vi har fått rekommenderat av läkare samt BVC att börja introducera mat och speciellt gröt eftersom han matvägrat flaska samt haft problem med uppstötningar osv. Han äter inte mjölkfriersättning i dagsläget, eftersom han "går upp som han ska". Men det hjälper dock inte hans humör och hunger, han går upp tillräckligt men äter för lite för att vara mätt. Att introducera och långsamt öka smakisarna är därför rådet vi fått, eftersom han kanske tycker det är "roligare" än att äta från flarra. Men det är inga mängder vi ger, det handlar om max en- två teskedar puré om dagen och gröt, på sin höjd 0,5dl. Men ytterst sällan. 

Skämtar du??? Jag tycker det låter som ett helt fruktansvärt inkompetent bemötande från vårdens sida!! Ordna genast mjölkfri ersättning, på egen hand (du behöver ju liksom inte ett godkännande från BVC för det) så ska du se att det blir bättre! Det finns en vetenskapligt bevisad koppling mellan reflux (sura uppstötningar) och mjölkproteinallergi, ger du vanlig ersättning är det verkligen inte konstigt att han reagerar! Långt ifrån alla får symptom på tillväxten redan när de är så här små, däremot kan det mycket väl komma senare om han inte börjar få mjölkfri kost så snart som möjligt!

Förutom att genast köpa in mjölkfri ersättning så tycker jag att ni absolut ska byta kontakt på BVC, höjden av inkompetens måste ändå vara sällan skådad... då brukar jag ändå inte ha särskilt hög tilltro till vården men detta var ju helt klart på den lägre skalan! Faktiskt så tycker jag att ni ska anmäla detta om ni har mod till det, här finns info om hur du går till väga för att anmäla:
    www.ivo.se/anmala-och-rapportera/klaga-pa-varden/Sidor/default.aspx
  • visa0
    idétorka skrev 2013-10-18 21:11:03 följande:
    Uppstötningar, problem med sömnen och missnöjd bebis. Omogen övre magmun/reflux?

Om han går upp som han ska kanske han inte är så liten i maten som ni uppfattar? Ni kanske matar honom lite oftare och med större mängder än vad han behöver? Dom brukar krångla med flaskan om dom inte är riktigt hungriga. Har ni testat att mata var 4:e timme?

Ja, vi har haft misstankar om det och är under utredning hos läkare. Just nu så prövar vi en ersättning som är tjockare än den vanliga och det har funkat bra mot uppstötningarna. Han är ju något nöjdare när han slipper få uppstötningar efter varje måltid och hans matvägran har blivit betydligt bättre från vad det var. Men inte helt bra ännu tyvärr. Nästa steg är förhoppningsvis mjölkfritt, men läkaren har tidigare tittat mycket på vikten och den är ju bra...

Vi har prövat var 3e-4e timma, det som blir då är att han äter lika lite som han äter när han äter ofta. Ja, han äter ju uppenbarligen tillräckligt, men vi märker ju att de få gånger han faktiskt äter ordentligt och tar flaskan omgående utan meck, så är han så  mycket gladare och nöjdare.
    skogsvitter skrev 2013-10-18 21:23:15 följande:
    Skämtar du??? Jag tycker det låter som ett helt fruktansvärt inkompetent bemötande från vårdens sida!! Ordna genast mjölkfri ersättning, på egen hand (du behöver ju liksom inte ett godkännande från BVC för det) så ska du se att det blir bättre! Det finns en vetenskapligt bevisad koppling mellan reflux (sura uppstötningar) och mjölkproteinallergi, ger du vanlig ersättning är det verkligen inte konstigt att han reagerar! Långt ifrån alla får symptom på tillväxten redan när de är så här små, däremot kan det mycket väl komma senare om han inte börjar få mjölkfri kost så snart som möjligt!

Förutom att genast köpa in mjölkfri ersättning så tycker jag att ni absolut ska byta kontakt på BVC, höjden av inkompetens måste ändå vara sällan skådad... då brukar jag ändå inte ha särskilt hög tilltro till vården men detta var ju helt klart på den lägre skalan! Faktiskt så tycker jag att ni ska anmäla detta om ni har mod till det, här finns info om hur du går till väga för att anmäla:
    www.ivo.se/anmala-och-rapportera/klaga-pa-var...

Jag trodde Nutramigen var den ända som såldes receptfritt? Och det vägrar han tyvärr.

Varför är det inkompetens? BVC har endast sagt att han kanske föredrar lite fastare mat/ och att man smått kan börja introducera det? I vårt fall har hon också tryckt på att det kanske blir populärare att äta då. Att börja introducera mat är ju rådet alla generellt får från 4månaders ålder... 

Jag är väldigt nöjd med vårt BVC, det är på sköterskans inrådan vi uppsökt och fått kontakt med läkare. Det är isf läkaren som är inkompetent, eftersom vår sköterska inser sina begränsningar och kunskaper inom området och skickar oss vidare. Problematiken har alltså inte "viftats bort" utav henne. men som sagt så har hon gett rådet att börja introducera eftersom det kan vara så att han tycker det är roligare. Men jag var kanske lite otydlig.

Vi ska ha telefonkontakt med läkare imorgon och då får vi hoppas att han tar problematiken på allvar och skriver ut ett recept, trots normal viktuppgång.

• skogsvitter

Nej alla är receptfria. Men de är ju dyra förstås. Dock brukar man kunna ha råd med någon enstaka burk för att se om det verkligen fungerar, och då får man resten på recept isf och betalar bara 120 kr per omgång.

Att introducera mat vid 4 månader ska man absolut inte göra och är absolut inte aktuella riktlinjer! Det var väldigt längesedan men sa så, 2003 ändrades rekommendationen till att man inte ger smakisar förrän efter sex månader. Därför är det inkompetens att vårdpersoner helt ignorerar dessa riktlinjer från svenska myndigheter. Att ens använda fast föda som ett medicinskt råd när barn av någon anledning inte äter tillräckligt och inte mår bra visar bara det på en allvarlig vårdmiss som helt går emot barnhälsovårdens riktlinjer, i synnerhet när man inte ens övervägt mjölkproteinallergi trots att du själv känner att det finns en koppling till mjölken!

www.rikshandboken-bhv.se är en ganska bra sida om du vill läsa lite om vad som gäller.

• visa0

Det står ju från 4 månader där också? Pytte smakisar dvs. "En slick från fingret" är precis det ordval vår BVC sköterska använt. En ökning har jag gjort efter läkarens inrådan.

BVC har nog aldrig egentligen sagt någon om att öka portionen, utan det är nog jag som tolkat det som något "självklart" att göra eftersom läkaren sagt som han sagt. Jag har helt enkelt antagit att det är vad BVC mena och att de menat "introducera" på samma sätt som läkaren, utan att de faktiskt sagt det. Men nu när jag tänker efter, så behöver det ju inte alls vart det som var tanken bakom BVCs uttalanden om att han kanske "tycker det är roligare att äta fastare mat". Kan ju lika gärna bara ha vart ett konstaterande från hennes sida, utan att egentligen mena något mer med det :/.      

Men jag ska återgå till en slick på fingret någongång då och då när han verkar intresserad och åka och köpa någon annan ersättning åt Lilleman :)    

• visa0

Ja vi får hoppas på det, fick Althea utskrivet på recept också. Så håller tummarna för att han kan vänja sig vid den ersättningen :)

Svar på tråden berika hemmagjord havregröt med omega3?