Ni som blivit igångsatta, se hit!
Ni som blivit igångsatta, hur upplevde ni er förlossning? Hur lång tid tog det? Blev det några komplikationer?
Ni som blivit igångsatta, hur upplevde ni er förlossning? Hur lång tid tog det? Blev det några komplikationer?
Ettan. 53 timmar där de testade det mesta. Gav inget mer än pinvärkar. Slutade i akutsnitt
Tvåan 18 timmar. Började med gel och sen värkstimulernade dropp. Bebis hamnade i CPAP eftersom han mådde dåligt.
Jag blev igångsatt i vecka 36+1 när jag väntade mitt första barn och det var en toppenförlossning, långt bättre än jag hade kunnat föreställa mig.
Jag blev igångsatt med gel på livmodertappen och det behövdes fyra försök innan förlossningen drog igång. Sonen föddes 14 timmar efter det sista igångsättningsförsöket. Förlossningen avslutades med klipp och sugklocka.
Blev igångsatt med första.
Först en gång ons morgon, fick värkar men de avtog vid 14.
Igångsatt igen Tors morgon. Fick värkar. Blev starkare så jag kördes ner till förlossningen vid 17 ca.
Hon är född 00.01, alltså fredag morgon.
Upplevde värkarna som jobbiga pga de inte hade någon paus alls mellan. Det gick i ett.
Fick en spricka i svanskotan som tog många år att läka.
Tre små stygn.
Bara lustgas.
Det hjälpte ingenting. Till slut blev det akut kejsarsnitt. Allt gick bra och vår son fyller 2 år i november
Har blivit igångsatt båda gångerna, skulle göra det igen. Sjukt smidig förlossning, sprack inget och snabbt går det! ;0)
Jag har blivit igångsatt 2 ggr av 3. Vi har väntat tills jag varit så pass öppen att vattnet kunnat tas. Inget har hänt då, men när droppet kopplats på har det gått undan! En dryg timme från etablerade värkar tills bebisen varit ute...
Blev igångsatt med barn två och tre.
Förlossning två var plättlätt, trots att det gått fyra år sedan första barnet föddes. Från att igångsättningen påbörjades tog det max ett par timmar.
Förlosssning tre (17 månader senare) gick sjukt fort. Jag var öppen tre centimeter och fick lov att gå på toaletten. När jag satt där inne tittade bebisens huvud ut! Så från trecentimeterskollen till avklarad förlossning gick det 12 minuter. Komplikationerna efteråt (moderkaka som inte lossnade) berodde inte på igångsättningen. Jag råkade ut för samma sak vid min första förlossning, som startade av sig själv.
Blev igångsatt med att de stoppade in nåt som liknade en tepåse. Det hjälpte inte så mycket så de tog hål på hinnorna o då startade det rejält. Det tog 9 timmar efter hinnorna så var han ute. Jag tyckte det var en jobbig förlossning för värkarna kom så tätt så jag knappt kunde andas.
Blev igångsatt i 37 plus 4 med andra barnet pga de ville ha koll på mig från början av förlossningen då jag hade fått ett förmodat ljumskbråck som ställde till det under graviditeten. Var helt omogen när jag fick gel kl 15.00. Kl 17.00 kom värkarna och jag öppnade mig supersnabbt, ajaj. Två timmar senare är han typ född. Hade gått fortare få ut honom om inte ljumsken ställt till det och förlossningspersonalen varit kass . Men själva igångsättningen gick jättebra och hade jag inte haft denna komplikation så hade det varit annorlunda. Hade läst om långdragna historier med alla möjliga dropp och ballonger och grejer, men gel en gång räckte. Iofs var min etta som kom igång av sig självt snabb ut också.
Jag blev igångsatt med någon form av gel på livmodertappen p.g.a. att jag hade så lite fostervatten kvar.
Jag upplevde min förlossning som snabbare och lättare än jag hade föreställt mig.
Fick de första värkarna ca 3 timmar efter igångsättningen, och 10 timmar efter igångsättningen föddes sonen. Snabbt gick det. Lite bökigt i slutet när det var för trångt och de behövde ta hjälp av sugklocka. P.g.a. den sprack jag yttepyttelite. Men behövde bara sys med ett par stygn, så det var inget som störde mig. Och inga komplikationer efteråt.
Min förlossning var en positiv upplevelse.