• Anonym (kaos)

Missbruk-återfall- moment 22

Hej
    Börjar bli trött på detta och är rädd för att jag är fast för gott. Har jobb, går i öppenvården och inga ekonomiska problem. Det problem jag har är mitt bland missbruk..
    Vad ska man göra? 

• Svar på tråden Missbruk-återfall- moment 22
  • Anonym (kl)

Då kanske inte öppenvården räcker för dig helt enkelt? Eller så är deras metod fel för just dig. Vad är det för blandmissbruk du har? Hur ser behandlingen ut i öppenvården?

• Anonym (kaos)
    Anonym (kl) skrev 2013-10-16 22:01:26 följande:
    Då kanske inte öppenvården räcker för dig helt enkelt? Eller så är deras metod fel för just dig. Vad är det för blandmissbruk du har? Hur ser behandlingen ut i öppenvården?
    Metoden är väl att jag går dit och pratar och lämnar prover ett par ggr i veckan. Jag höll mig ren i ca 6månader men har återfallit det senaste 2v. Får antidepp och är utredd för adhd. Har missbrukat det mesta men främst amfetamin och piller 
  • Anonym (kl)
    Anonym (kaos) skrev 2013-10-16 22:18:45 följande:
    Metoden är väl att jag går dit och pratar och lämnar prover ett par ggr i veckan. Jag höll mig ren i ca 6månader men har återfallit det senaste 2v. Får antidepp och är utredd för adhd. Har missbrukat det mesta men främst amfetamin och piller 
    Med metod menade jag vilken inriktning terapin har, miljöterapeutisk, 12-stegs osv osv, det finns många metoder.

Återfall är snarare en regel än ett undantag så det behöver du inte känna dig värdelös och misslyckad för(ganska vanligt). Det är inte många som klarar att sluta bara sådär och inte få några återfall. Det gäller bara att ta tag i det igen och inte förgås av ångest över att man inte klarade det. men som sagt, det kanske inte räcker med öppenvård utan du kanske behöver någon form av institutiionsbehandling? 
  • Anonym (kaos)
    Anonym (kl) skrev 2013-10-16 22:31:20 följande:
    Med metod menade jag vilken inriktning terapin har, miljöterapeutisk, 12-stegs osv osv, det finns många metoder.

Återfall är snarare en regel än ett undantag så det behöver du inte känna dig värdelös och misslyckad för(ganska vanligt). Det är inte många som klarar att sluta bara sådär och inte få några återfall. Det gäller bara att ta tag i det igen och inte förgås av ångest över att man inte klarade det. men som sagt, det kanske inte räcker med öppenvård utan du kanske behöver någon form av institutiionsbehandling? 
    Ok. Miljöterapeutisk? Vi pratade om inläggning förra vintern men jag gav mig fan på det och klarade mig utan. Problemet är att hela världen har rasat sen jag la ner. Overklighetskänslor, ångest osv. Sitta och prata inför grupp, om mig själv, har jag svårt för. 12-steg känns också lite fel. Dock har jag möte med psykiatrikern om ca  2 veckor och då börjar han väl med ritalin el liknande. Problemet är att jag kommer ingenstans utan droger.
    Känner mig sämst på allt hela tiden 
  • Anonym (All lycka)

Tror du inte dina känslor är vanliga, att känna sig värdelös?
    Du har ju tagit bort din trygghet och personlighet som skadar dig, jag kan tänka mig att hitta den person man är   " frisk" kommer ta lång tid.
    Alla går igenom flera faser innan dom hittar sig själva, och när vi hittat det kommer allt som händer i våra liv forma den personligheten. 
    Jag tvivlar inte en sekund att du kommer fixa detta, du måste bara hitta dig själv.
    Kram på dig och all lycka.
    ps. Återfall är nästan ett måste för att kunna lägga det bakom sig helt och släppa suget ds. 

• Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-16 22:49:22 följande:
    Tror du inte dina känslor är vanliga, att känna sig värdelös?
    Du har ju tagit bort din trygghet och personlighet som skadar dig, jag kan tänka mig att hitta den person man är   " frisk" kommer ta lång tid.
    Alla går igenom flera faser innan dom hittar sig själva, och när vi hittat det kommer allt som händer i våra liv forma den personligheten. 
    Jag tvivlar inte en sekund att du kommer fixa detta, du måste bara hitta dig själv.
    Kram på dig och all lycka.
    ps. Återfall är nästan ett måste för att kunna lägga det bakom sig helt och släppa suget ds. 
    Det tror jag absolut. Har insett att jag var mer beroende av amfetamin än jag trodde. Tack för din uppmuntran
  • Anonym (All lycka)

Hur länge var du ren innan återfallet?

• Anonym (kaos)
    Anonym (All lycka) skrev 2013-10-16 23:00:20 följande:
    Hur länge var du ren innan återfallet?

Förutom mindre snedsteg som att ta droger som jag normalt inte håller på med. Sen i mars
  • Anonym (All lycka)

Men du är ju skit duktig, men nu kanske du behöver en annan slags hjälp för att fixa det sista. Har dom tagit upp behandlingshem?

Möjligheten att komma bort ifrån vardagen och hitta dig själv kanske skulle funka.

Jobbar du?

• Anonym (kaos)

Det har nämnts men då via mitt jobb. Jag ville inte få den stämpeln på jobbet då. Dock så inser jag nu att jag kommer få kämpa med detta med just Intravenösa biten. Jag är så såld på "kicken" så det liknar ingenting 

Svar på tråden Missbruk-återfall- moment 22