• Nyfikeen

    svår endometrios, vägrad smärtlindring

    Hej! 2012 så fick jag diagnosen endometrios efter en diagnostisk lapraskopi. Jag har haft extremt svårta smärtor och åkt in med ambulans till sjuhusen minst 70 gånger. Efter operationen så fick jag prova på olika typer av smärtlindring, men då jag får svår magknip pga diklofenak och illamående och kräkningar av läkemedel innehållande paracetamol, så är jag nu vägrad smärtlindring. Jag är 21 år och har till största delen så pass ont att jag inte ens kommer upp ur sängen. Mina läkare vägrar att ge mig någon form av smärtlindring (jag får köpa ipren, vilket inte hjälper när jag har så himla ont som jag har) Är jag den enda som är vägrad smärthjälp/smärtlindring? Jag gick hos smärtkliniken men det tog knäcken på mig när dem sa att Min smärta BARA sitter psykiskt, trots att jag har fått en diagnos på en sjukdom som är känd För att ge kraftiga smärtor... någon annan med samma problem? Eller finns det kanske någon läkare som läser detta som vill förklara och kanske hjälpa mig?? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden svår endometrios, vägrad smärtlindring
  • Virvla

    Tråkigt att du fått dåligt bemötande. Magknip av Diklofenak beror ofta på att det blir surt i magen. Har du provat Pronaxen/Naproxen (samma sak). De har samma effekt som Diklofenak men verkar över längre tid. Kanske skulle gå om du kompletterade med något syrahämmande samtidigt. Finns olika alternativ, de enklaste som Samarin, Link, Renni är neutraliserande och verkar ganska direkt. Sedan finns Omeprazol och liknande som man helst ska ta i några dagar sammanhängande. Något som gäller för nästan all smärtmedicin är att den fungerar bättre om man tar den innan smärtan blivit för svår. Tar du den när du känner första tecknen så hinner inte smärtsystemet trigga igång lika mycket och det blir lättare att ta udden av smärtan. Värmedyna på magen kan ju vara skönt också även om det såklart inte hjälper ensamt. Hoppas du kan hitta något sätt att hantera det här, för sådär ont ska du inte behöva ha det! Har ni alls diskuterat behandling av endometriosen? Att ta bort mensen helt för en tid kan ibland få det att läka eller iaf bli mer hanterbart. Lycka till och stor kram!

  • Nyfikeen

    Jag har provat det mesta och eftersom att jag är så van att ha extremt ont så märker jag inte ens om jag har lite smärta, utan sen slår den till som en stekpanna i bakhuvudet... och jag vill inte ta smärtlindring i onödan heller... Men när inget hjälper och hela mitt liv går ut på att ligga i sängen, och fortfarande bli vägrad smärthjälp så tryter livslusten väldigt mycket...

  • Hedwig H

    Du har säkert provat de flesta alternativa smärtlindringsmetoderna också, men jag frågar ändå - har du testat tens? Den stör ju smärtsignalerna till hjärnan. För mig hjälper den men jag vet andra som inte tycker den hjälper alls. Ett litet tips i alla fall.

    Otroligt tråkigt att du inte blir lyssnad på. Tyvärr alltför vanligt. Styrkekramar!

  • Nyfikeen

    Hej Hedwig H Jag fick lov att köpa mig en egen Tens och den används ibland... och den hjälper när smärtan är mindre och inte fullt så stark... men när det kommer till de gånger då jag har så ont att jag bara faller ihop, ja då hjälper den inte... "pirret" som den avger är alldeles för starkt när det kommer till de högre smärtskalorna och pirret blir då jobbigt istället för skönt och resulterar i att jag ligger och spänner mig... Men tack för tipset (ifall att jag inte hade vetat om det alltså). Det känns helt fantastiskt att helt okända människor (för mig) vill hjälpa till så mycket och orkar lägga ner tid på att skriva fina tips och svar! Det är ju underligt hur helt vanliga människor kan ge bättre råd och stöd än en läkare som dessutom skall vara professionell... Tack igen för att ni finns allihopa där ute!

  • anonimus

    min syster har haft problem med detta sen jag kommer ihåg. Hon blev i alla fall till stor del hjälpt av att ta p-piller, nu slipper hon ligga i sängen flera dagar i månaden. Precis som någon annan sa tidigare. Tar inte bort smärtorna helt, men minskar reellt.

  • Nyfikeen

    Jag har minipiller som behandling, men det tar verkligen inte bort all smärta... om jag glömmer att ta dem, då funkar ingenting i mitt liv... men med dom så har jag "bara" väldigt ont... jobbigt..

  • Waiting 4U

    Jag är inne på min tredje månad med progestrall, en progesteronkräm.
    Känner skillnad & är inte lika svullen eller har lika ont under mens, tar även D-vitamin som sägs vara bra mot endometrios.
    Krämen innehåller bioidentiskt progesteron vilket är bättre en den progesteron man får utav läkare som kan framkalla tex cancer med mera.
    Värt att testa kanske?
    Kolla in på http://www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall?gclid=CO-72vODo7oCFWN2cAodTAUATw

  • Nyfikeen

    Tack för tipset!

    Jag älskar att sola, och uv gör så att kroppen frisätter/tillverkar egen d-vitamin, visst borde det hjälpa?

    Jag solade förut och hade inte alls lika mycket problem då kom jag att tänka på nu... :)

    Är så glad att ni finns kära medsystrar!

    Kommer snart att starta yttligare en tråd ang en sak som jag funderat på länge.

    - den kommer att handla endometrios och högre makter... vad tror ni? :)

  • Nyfikeen

    Jag hade orudis förut, hjälpte ingenting alls utan resulterade i svåra magsyror. Kunde inte äta, och om jag skulle få i mig något så var det ingen krydda... så orudis vill jag inte ha :) Hade konstant magknip :/

  • Waiting 4U

    Alla solarium har inte rör som bildar d-vitamin tyvärr, så det blir svårt att säga hur mycket man får utav att bara sola solarium. Jag äter 1000 IE D-vitamin per dag men funderar på att öka lite nu under höst & vinter.

    Spännande att se vad du ska skriva om endometrios & högre makter :) 

Svar på tråden svår endometrios, vägrad smärtlindring