Mat till 5 månaders
Tycker ni att det är för tidigt att en 5-6 månaders äter bara mat & gröt?
Varför är det för tidigt? Vad kan hända?
Det gäller inte mina barn!
Tycker ni att det är för tidigt att en 5-6 månaders äter bara mat & gröt?
Varför är det för tidigt? Vad kan hända?
Det gäller inte mina barn!
Jag tycker att om man inte har väldigt goda skäl att avvika från Livsmedelsverkets rekommendationer, så ska man inte göra det. Av den anledningen tycker jag att man ska ge uteslutande mjölk eller tillägg till ett så litet barn.
Ja, det är för tidigt.
En sån liten bebis mår bäst av enbart bröstmjölk och/eller ersättning.
Det som kan hända är ju att bebisen kan bli förstoppad och få problem med magen, eventuellt för all framtid om man har otur.
Jag kan prata för mig själv och min son. Han slutade tvärt vid 5,5mån att amma när vi hade börjat med smakisar. Och han åt då bara mat o gröt på dagarna och ammades på natten, för då gick det bra! Han är nu 4år och mår hur bra som helst :)
man kan väl ge lite smakportioner vid den åldern nån gång per dag o se hur de reagerar med mage o sånt. vi testade med gröt, rotfrukter o desserter dvs en grej per dag exempelvis o de var nog ändå inte förränn hon var 6,5 månad hon åt fulla portioner. fick då bröstmjölk i flaska 200 på morgonen o lika på kvällen o när hon ville ha under dagen tills hon kom upp i hela portioner o bytte då till välling i flaskorna morgon o kväll gradvis när hon åt o tålde mat dagtid.
tyckte hon stryrde dedär själv bra. vi tvingade henne inte o hade inga problem med ont i magen eller sömn. ammades på natten tills jag började jobba på nätterna när hon var 6,5 månad för mys o trygghet men där runt märkte jag att hon inte åt något utan bara snuttade så min man behövde aldrig börja ge henne mjölk i flaska på natten. de gav sig själv o vi hade kanske mycket tur också
Jag tycker personligen att vid 6 månader så är det fritt fram att ge vad man vill och lyssna på barnets signaler.
Glömde resten haha!
Jag kommer göra som så att vid 5 månader så kommer jag gå från att enbart ge lite gröt med fruktpure som jag gör nu, även ge ett halvt matmål om dagen.