• MamaJuice

Depression - hur får jag hjälp?

Hejsan. Har lidit av depression i hela mitt vuxna liv. Denna hösten har det blivit värre än någonsin och jag har bestämt mig för att till slut söka professionell hjälp. Men då jag är så himla rädd för att bara bli ivägkörd med orden "du är inte deprimerad" eller "det går snart över" så undrar jag nu. Vad händer när jag bokat en tid på vårdcentralen och jag förklarat att jag är där för att jag mår psykiskt dåligt? Hur ser processen ut? Kommer jag att behöva sitta och övertyga läkaren om att jag faktiskt mår så dåligt som jag påstår? Skickas jag till en psykolog? Gör jag något test? Vill vara så beredd jag bara kan på vad som kommer hända annars kommer jag nog inte våga söka hjälp.

• Svar på tråden Depression - hur får jag hjälp?
  • Liesh

När jag var deprimerad så hade jag gått länge och mått dåligt, Men ville inte söka hjälp utan försöka klara av det själv. Till slut insåg jag att detta fixar jag inte själv, jag kunde inte gå en dag utan att gråta för ingenting.
    Jag ringde vårdcentralen och fick en tid. Väl där så pratade vi bara och hon lyssnade på mig. Sen förklarade hon lite om olika alternativ till hur vi skulle gå till väga. Antidepressiva och kurator/ psykolog.
    Eftersom jag helst ville fixa mina problem själv så fick jag antidepressiva och ett nummer till kuratorn på vårdcentralen sim jag kunde ringa om jag ville prata.
    Jag gick på antidepressiva i ett år och mådde mycket bättre. Sen trappade jag ner, och idag äter jag ingen medicine.
    Så ring vårdcentralen och prata med dom!
    Jag ångrar idag att jag gick och mådde dåligt så länge innan jag bad om hjälp.

• moafeliciaa

Jag gick först på ungdomsmottagningen ett tag men sen tyckte dem att jag behövde professionell hjälp så jag remitterades till vårdcentralen. 
    Där fick jag fylla i någon blankett om hur dåligt jag mådde och prata med min läkare och berätta hur det låg till.
    Hon tyckte att jag behövde hjälp från psykiatrin så hon kontaktade dem och så fick jag en remiss dit.
    Jag kom dit på samtal återigen för att berätta hur jag mådde och sen så sa dem att de nog kunde hjälpa mig och så fick jag en psykolog.
    Det är egentligen psykiatrin som avgör på själva samtalet om du nu kommer dit, om du är tillräckligt sjuk för att de ska kunna erbjuda dig någon hjälp. Det är tyvärr långa köer idag och det är ofta de med självmordstankar, självskadebeteende, psykotiska tillstånd m.m. som prioriteras. 
    Och jag hade djup depression med självskadebeteende och ätstörningar.
    Men ring vårdcentralen och beställ en tid och så får du prata med en läkare där så får du se vad den tycker. Hon/han kanske sen bedömer att du inte är så dålig för att skickas till psykiatrin och då brukar de kunna erbjuda samtal hos vårdcentralens egna kuratorer.
    Lycka till! 

Svar på tråden Depression - hur får jag hjälp?