• Mamacita

Utbilda sig inom skönhetsvård och starta eget - bra eller dålig idé?

Hej, jag är en ung mamma som har jobbat sedan jag slutade gymnasiet. När jag blev gravid med min dotter gick hela min buffert jag hade samlat för framtida studier till att köpa bebisgrejer, snabbt hyra en lägenhet, räkningar osv. som inte föräldrapengen täckte. Jag har arbetat för minimilön länge nu och jag vill se till att min dotter växer upp med ekonomisk trygghet istället för att behöva vända på varje krona som jag har gjort nu det senaste året. Innan kunde jag jobba 120-130% och leva gott på extratimmarna, men med tösen här vill jag inte kämpa mig blodig för att vi nätt och jämt ska klara oss så jag vill försöka tänka ut en framtidsplan;

Det jag har funderat på är att börja utbilda mig inom skönhetsvård (frisör, nagelteknolog, spray-tan artist, make up artist) eftersom det är något jag har haft som intresse länge, men eftersom det redan är ett stort antal frisörer/nagelteknologer som söker på varje tjänst funderar jag på att skrapa ihop nog för att starta en mindre salong där man kombinerar god kvalitet med att hitta de bästa ekologiska produkterna och ha i största mån ekologiska produkter som vi använder samt enbart ekoprodukter som går att köpa, allt ifrån ekologisk gel för att lägga nagelförlängning till ekologisk hudvård, hårvård, smink och ekologisk brun-utan -sol spray, självklart samtidigt som vi källsorterar, komposterar och håller salongens eko-utgifter så små som möjligt. Vissa ekoprodukter har jag redan pratat med ett amerikanskt företag om och de skulle gärna skicka prover för att testa själv om jag skulle sätta bollen i rullning, men helst (för naturens skull) vore det ju bäst med lokalproducerade ekologiska produkter. Annars går det lite på ett-ut.

Jag har bakgrund inom estetisk linje där vi jobbade med teatersmink och lärde oss grunder i det, men jag har alltid dragits mer mot "vackra" sminkningar, men det är roligt med teatersmink också!

Frågan är; hur lönsamt skulle det egentligen vara? Utbildningarna tillsammans går på nästan 500.000kr, om jag skulle börja med en frisörsalong och sedan utöka så går fortfarande enbart frisörutbildningen på ca 120.000kr under två års tid, och det finns ju redan många frisörsalonger och skönhetssalonger i storstäderna, och de flesta blir ju då i slutändan billigare än en ekologisk salong. Skulle ni/era fruar/syskon/vuxna barn gå till en salong om den var insatt i ekologiskt tänkande? Eller skulle prislappen vara ett tyngre argument? Jag spånar på lite olika idéer, och har nästan valt bort denna eftersom jag inte vet hur många som egentligen skulle lockas av en helt ekologisk salong. Men det är lite av min dröm att få jobba med detta så det är väldigt svårt att släppa helt. Kom gärna med tips och förslag samt konstruktiv kritik :)

• Svar på tråden Utbilda sig inom skönhetsvård och starta eget - bra eller dålig idé?
  • HerrNilsson

I Stockholm finns det ett par ekologiska salonger. Min mamma går till en av dem och jag skulle göra det om jag skulle färga håret. Men för en vanlig klippning går jag Till en vanlig frisör som har tid när jag är ledig, dvs lördagar.
    Enligt min mamma måste man vara ute i god tid för att boka tid där, och de är inte billiga, men heller inte dyrare än en bättre frisör.
    de har hållt på i många år och de har nog inte alltid haft full beläggning.
    Tänk noga på läget, de här håller till i ett område fullt av små yoga studios, vegetariska restauranger och obskyra hälsokostbutiker ;) många potentiella kunder som går förbi med andra ord.

• HerrNilsson

Dessutom tror jag det är smartare att antingen satsa på frisör, hudterapeut eller nagelteknolog och bli riktigt duktig på en grej. Du kommer trots allt bara kunna arbeta med en kund i taget.

• Flash Gordon

Det är en tuff bransch.

Startar man eget kan man räkna med långa arbetsdagar, få ledigheter och vare sig lön eller vinst att tala om i alla fall de första tre åren. Alltså ungefär som det liv du vill lämna bakom dig.

Men för de som tar sig förbi hundåren, börjar betala av sina utrustning och varulager och jobbar upp en kundkrets och ett gott rykte så finns det pengar att hämta.

En väl genomarbetad affärsplan är ett måste: inriktning, läge, prisbild, målgrupp osv.

En tanke är också att INTE göra det via F-skatt utan hellre via aktiebolag, eller möjligen handelsbolag. Så slipper den egna personliga ekonomin bli lidande när det går trögt.  

• Mamacita
    Flash Gordon skrev 2013-10-16 05:31:42 följande:
    Det är en tuff bransch. Startar man eget kan man räkna med långa arbetsdagar, få ledigheter och vare sig lön eller vinst att tala om i alla fall de första tre åren. Alltså ungefär som det liv du vill lämna bakom dig. Men för de som tar sig förbi hundåren, börjar betala av sina utrustning och varulager och jobbar upp en kundkrets och ett gott rykte så finns det pengar att hämta. En väl genomarbetad affärsplan är ett måste: inriktning, läge, prisbild, målgrupp osv. En tanke är också att INTE göra det via F-skatt utan hellre via aktiebolag, eller möjligen handelsbolag. Så slipper den egna personliga ekonomin bli lidande när det går trögt.  

Okej, det låter som bra tips :) tack!
  • felixfelix

Tyvärr vill jag avråda från den idén, det är bättre isåfall att skaffa en lättare medicinsk utbildning. Tex tandhygienist och sedan arbeta som egenföretagare. När du har företaget igång, kan du expandera och låta ditt egna företag betala kurser. Att ta privat banklån eller betala med egna skattade pengar avråder jag ifrån.

Svar på tråden Utbilda sig inom skönhetsvård och starta eget - bra eller dålig idé?