• Tångräkan

Flytta ihop när båda har hyfsat små barn (4-6 år)

Vi har diskuterat fram och tillbaka om vi ska flytta ihop. Vi har varit ett par i 1,5 år och barnen har träffats och lekt nån gång i veckan i ca 1 år. De leker väldigt bra ihop men bråkar också precis som syskon. Jag har två tjejer på 4 år och 6 år och han har en tjej på 4 år. Vi vill gärna ha ett barn till båda två, men det ligger lite längre fram i tiden vi vill bo ihop ett tag först och förena våra familjer vi redan har.

Han är av inställningen att allt löser sig, jag är mer orolig. Rädd att det ska vara svårt behandla ett barn som inte är mitt som mina egna. Att man utan att tänka sig för ska "favorisera" sina egna.. Jag tycker mycket om hans dotter, är ofta barnvakt och hon tycker om mig. Jag har inga problem att säga ifrån till henne när hon gör saker hon inte får precis som jag gör med mina egna. Likadant fungerar det med min pojkvän och mina barn, de älskar honom och de reflektera inte över om det är jag eller han som säger ifrån. Inget "du är inte min pappa" eller så alls. De har en mycket närvarande pappa som de bor med varannan vecka, och min pojkvän är bara (namnet) för dom. 

Jag förstår att jag aldrig kommer bli ens en extra mamma åt hans dotter. Jag vill inte det heller, jag har egna barn och hon har redan en mamma. Jag vill vara en vuxen vän och förebild för henne, det räcker för mig. Att hon respekterar mig och att vi tycker om varandra.

- Men hur hittar man den där harmonin i familjen när man förenar två familjer som haft olika regler/uppfostran/tolerans?

- Är det viktigt att barnen får ensamtid med sin förälder? Alltså att jag tar med bara mina barn och spenderar tid med ibland och han sin dotter? Jag tänker att det kan vara bra ibland.

- Hur viktigt är det att barnen får egna rum? Vi strävar efter att hitta en femma men det är inte lätt där vi bor så vi har pratat om att ta en fyra tills möjlighet till större dyker upp. Borde då mina barn dela rum eller är det ok att de två 4-åringarna delar fast de inte är riktiga syskon? (jag vet jag nojar mycket).

- Hur gör man med skola/dagis? Är det ok att bonusmamman/bonuspappan hämtar/lämnar? Kan man lämna över det ansvaret på varandra. Känner ju att om jag ändå ska lämna mina barn kan jag lika gärna lämna hans dotter samtidigt. Känns ju lite löjligt att båda ska köra den svängen. 

- Hur gör man med högtider? Vi har båda våra barn varannan vecka men vi gör ju lite olika med dedär. Jag och mina barns pappa delar på högtiderna, vi kör varannat år bortsett från julen som vi alltid delar på så barnen får vara hos både mamma och pappa på julafton. Min pojkvän och hans ex kör att den som har barnet den veckan tar högtiden. För mig känns det viktigt att vi har barnen samtidigt när det gäller jul osv. Jag kanske är löjlig men det känns viktigt att det inte uppstår nån bitterhet eller avundssjuka hos barnen. Att de är hos oss samtidigt och hos sin pappa/mamma samtidigt.

- Hur gör man med veckobytet? Idag byter vi olika dagar, han torsdagar och jag fredagar. Bör man byta samma dag eller kan det rent av vara bra att ha någon dag själv med bara den enas barn? Att hans dotter får varannan torsdagkväll med bara oss utan mina barn och varannan torsdagkväll får mina barn med oss utan hans dotter. Känner av egoistiska skäl att det kan vara skönt, lite lugnare, man får chans att ge barnen lite egen tid och de får "slippa" bonussyskonet lite (jag tror att det behövs). Vad tänker ni om det?

Någon som har erfarenhet av detta som vill ge lite tips och råd? Hur har det funkat för er?

• Svar på tråden Flytta ihop när båda har hyfsat små barn (4-6 år)
  • femhjärtan

Nu har varit tillsammans ganska länge och barnen känner varandra så jag tror nog att det går bra. Viktigt att du inte gör skillnad på barnen. Tycker att du kan ta dina (eller något av dem) barn på någon aktivitet ibland men inte alltför ofta, det är nog bra om ni lever som vilken familj som helst. Jag hade sett till så att alla barnen hämtas och lämnas samtidigt på förskolan. Kanske kan alla tjejerna dela rum och ha ett som lekrum? När det gäller julen så tycker jag att du får "köpa" att föräldrarna till ditt bonusbarn kanske trivs med sitt nuvarande upplägg. Lycka till !

• Trollungarna

Jag ser det som en stor fördel att ha bytesdag på olika dagar. Då får ju barnen per automatik egentid med sin förälder utan bonussyskonen där. Så det kanske är mer rätt att ändra bytesdagen så att de har 2-3 dagar själva?

Att barnen får egna rum är inte alls viktigt, tror att de till o med kan tycka det är bra med ett sovrum och ett lekrum, tills ni kan flytta till större.

Ni ska inte behöva byta högtider om det funkar bra för alla som ni har det nu. De barn ni inte har på julafton kommer väl ändå att få fira jul med er, så någon avundsjuka borde det inte bli då om man behandlar alla lika och inte favoriserar osv.

Dagis och skola är det väl helt naturligt att ni hämtar o lämnar alla barnen samtidigt. Speciellt om de går på samma ställe.       

• Cillisen

Jag är i samma situation som dig. Kan vara jag som har skrivit det. :) Kan inte ge några råd tyvärr men hoppas på svar från andra. :)
    Men det vi diskuterat är att barnen absolut inte ska behöva dela rum. Men våra barn är äldre. 3, 8, 8 och 9 år. :) Å vi vill inte tvinga ihop dem, de har inte valt att leva ihop. Det har vi. Annars så går mina funderingar som dig. Ska man ha egentid med barnen? Hur gör man vid jul? Våra barn ses väldigt sällan för när jag lämnar får min kille sina barn, tyvärr. Jag tror att känslan får styra. Min kille verkar vara som din. Ser inga problem. "Allt löser sig" och det kan ju vara skönt att ha den inställningen.

• Fanny b
    Cillisen skrev 2013-11-13 21:49:54 följande:
    Jag är i samma situation som dig. Kan vara jag som har skrivit det. :) Kan inte ge några råd tyvärr men hoppas på svar från andra. :)
    Men det vi diskuterat är att barnen absolut inte ska behöva dela rum. Men våra barn är äldre. 3, 8, 8 och 9 år. :) Å vi vill inte tvinga ihop dem, de har inte valt att leva ihop. Det har vi. Annars så går mina funderingar som dig. Ska man ha egentid med barnen? Hur gör man vid jul? Våra barn ses väldigt sällan för när jag lämnar får min kille sina barn, tyvärr. Jag tror att känslan får styra. Min kille verkar vara som din. Ser inga problem. "Allt löser sig" och det kan ju vara skönt att ha den inställningen.

Jag tycker man ska ha egentid med sina egna barn i detta fall. När det gäller högtider så tror jag på att hitta en lösning som passar alla parter, en själv och barnens olika bio-förälder. Om det då blir någon jul där sambons barn är hemma men inte ens egna kan man göra så att man firar som familj julafton med dessa barn innan de åker till sina andra föräldrar.
  • Jeninan

Är i samma sits, mina 4 och 6, hans 8 och 10 år. Vi har flyttat ihop och det är underbart! Klart det är bråk, utbrott mm men det får man ta. Ha tålamod. Mina tjejer får dela rum ett tag. I ert fall skulle jag ha ett Lekrum och ett sovrum. Dom är så små!

Vet du vad det bästa är? Det är att ni kommer att lösa allt vart eftersom. Du verkar vara en väldigt klok och bra mamma. Också bra att din pojkvän är lite mer "det ordnar sig".

Jag funderar mycket på relationen till mina bonusbarn. Jag vill vara extramamma men kanske en mycket snäll sådan. Mer som vän. Men det är svårt!! Det är väl ganska naturligt att man älskar sina egna barn på ett annat sett till en början. Förändras detta med tiden antar jag. Kan man någonsin känna likadant för sina bonus som för sina egna?

Svar på tråden Flytta ihop när båda har hyfsat små barn (4-6 år)