1-åring som plötsligt vägrar somna för natten?!
Har en son på snart 14 månader, samsover. Hittills har våra rutiner vid nattning (ny blöja, pyjamas, borsta tänderna, sedan ammas till sömns runt kl 21) fungerat bra, bortsett från perioder på 3-4 nätter åt gången då han har varit lite bökig. Han fick en liten förkylning för en och en halv vecka sedan och efter det har det varit ett helvete. Från att ha tagit max en timme att lägga honom är det nu inte onormalt med 2-3 timmar. Det börjar som vanligt, sen börjar han rulla runt och böka och ska ner ur sängen och blir snudd på hysterisk om man lägger ner honom igen.
Han är trött, det är det ingen tvekan om, men han vägrar ligga ner. Det enda som fungerat hittills är att gå ut med honom i vardagsrummet och låta honom leka/springa omkring i 5-10 minuter, efter det går det att lägga ner honom och göra ett nytt försök, men man kan behöva göra om detta 10 gånger innan det fungerar så det är inte hållbart.
Känns som att vi har testat ALLT; bad, ändra belysningen, läsa (gjorde det värre), lugn musik, sova direkt efter att han ätit, sova 1-2 timmar efter att han ätit... Inget fungerar. Vi börjar bli desperata. Ibland sover han även väldigt oroligt efter att han somnat, kan vakna och skrika flera gånger under natten.
Någon som varit med om något liknande? Som har några råd/tips? Till saken hör även att jag jobbar morgonskift för att kunna vara hemma med familjen på eftermiddagen, det gör att jag måste gå upp cirka kl 3-4 på morgonen de flesta dagar och jag vet inte hur många fler nätter jag klarar av med bara 2-3 timmars sömn.