• Anonym (undrande)

Prolaktinom?

I mina tidigare tonår hade jag en relativt regelbunden mens men den upphörde ett år efter att jag började med Cerazette. Detta var ju en vanlig biverkning sa barnmorskan som jag pratade med det om. De flesta kvinnor i min omgivning tyckte att jag hade tur som slapp den.

De senaste två åren har dock problemen kommit på följd. Jag har fått ökad hårväxt över hela kroppen och ibland får jag en molande och extrem huvudvärk bakom ögonen. En-två gånger i veckan åtminstone.

Och under bara de sex senaste månaderna så har jag förlorat all sexlust, all ork och mensen kommer inte tillbaka fast jag slutat med p-pillerna. Jag har mjölkliknande vätska i brösten fast jag inte är gravid. (Har tagit sjukt många prover).

Och när jag söker på mina symtom så nämner dom Prolaktinom. Någon ofarlig tumör på hypofysen som släpper ut prolaktin i kroppen. Mina problem blir värre och jag vet inte vart jag ska vända mig. Är så rädd att ingen ska ta mig på allvar då jag för ett par år sedan besökte vårdcentralen över knölar i nacken (som visade sig vara körtlar), och sen så sökte jag för ovanstående problem i tron om att det var sköldkörteln. Nu känns det som att jag är hypokondrisk och att ingen kommer ta mig på allvar.

Jag har länge haft en känsla i kroppen av att något är fel. Men aldrig vetat vad. Känner sån ångest just nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-14 18:41
    När jag var yngre så hade jag oskyddat sex i två år utan att bli gravid. I stort sett varje dag. Det kanske hör till saken också.

• Svar på tråden Prolaktinom?
  • Anonym (VC el gyn)

Klart du skall söka!
    Du kan antingen gå till den vårdcentral eller gynekolog (med hänvisning både till att mensen inte kommer och att du får mjölk).
    Man kan ta prov (blodprov) på prolaktin, och är det högt gör man en magnetkameraundersökning på hypofysen.

Svar på tråden Prolaktinom?