• Maddi

Ger jag för lite mat?

En 8 månaders som enligt BVC ska ha ett till mellanmål mellan frukost och lunch, han väger strax över 10 kg och över kurvan, 72 cm lång. 

4-5 ersättning
    8-9 1 macka och en portion gröt med katrinplommon
    11-12 lunch knappt 2 dl mat
    14.30 mellanmål 2 dl frukt
    16.30 middag knappt 2 dl mat
    19-20 1½ portion gröt med katrinplommon 

• Svar på tråden Ger jag för lite mat?
  • Lovisblomman

Låter ju jätte bra. Vid den åldern fick jag bara i tösen två portioner gröt o sen ersättning

• Duckan

Jag tycker inte att det låter så lite. När min dotter var 8 mån var hon kanske 70 lång och vägde under 7 kg som jämförelse. Om du tycker att det känns lite kan du väl dryga ut med mer ersättning under dagen?

• Lena

Jag tycker du ger massor med mat. Min åt bara lunch i den åldern. BVC hetsar ofta med mat trots att riktlinjerna är bröstmjölk/ersättning som del av kosten hela första året.

• Maddi

Tack då slipper jag oroa mig:) Ersättning vill han bara ha på natten, totalt vägrar på dagen. Däravanledningen att vi fick byta ut till vanlig mat. 

• ApanApansson

Jag tycker det låter mycket! Haha, har också en på 8 mån som mestadels ammar och äter riktiga portioner ibland när hen känner för det. Mest när det är fil, frukt eller havregrynsgröt som serveras herregud oroa dig inte, vår lilla väger 8kg och är 71 cm och det är ingen som anmärkt varken på hens storlek eller matintag..

• fluu

Tycker jag inte, min dotter är 21 månader och äter inte i närheten av lika mycket. Du märker ju om barnet är mer hungrigt och storleken tycker jag inte låter oroväckande.
    Min väger nu 9,2 kg och är 79 cm.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vinterankan

Tycker det där verkar mer än vad båda mina barn äter (som visserligen är små i maten ). De är 1,5 och 5 år gamla. De är visserligen väldigt smala men BVC tycker inte det är något att oroa sig för. Så länge de mår bra och växer på längden så finns det ingen anledning att oroa sig för bredden enligt BVC.

• Natulcien

Oj, jag tycker att han äter enorma mängder...

Vår son ammades mest i den åldern, och utöver det så åt han ca 1 dl lagad mat till lunch och en portion gröt runt middagstid.

• skogsvitter

Tycker också det låter osedvanligt mycket om man ser till mängden fast föda, vad är det för konstig BVC som tjatar om mellanmål när han redan i nuläget äter så mycket mat?! Snacka om att hon måste vara inrutad i låsta mönster... som jag ser det kan du räkna mackan och gröten vid 8-9 som ett rejält stadigt mellanmål med tanke på att ersättningen bör räknas som frukost. Det är ju liksom väldigt täta mål... hon måste ju ha tänkt helt fel.

• skogsvitter

Alltså missuppfatta mig fel, jag tycker det är bra med täta mål, så jag tycker det ser bra ut. Din bebis har redan alla mål som behövs, och ditt mellanmål ligger ju redan där även om din sköterska inte har fattat det ännu...

• nozpa

Har en 7½ månaders hemma. Hon äter betydligt mycket mindre än det där. Iofs äter hon ersättning under dagen också.

• Maddi

Jag tycket också att de låter konstigt med ett till mellanmål. De känns som när jag annars ger den sista tuggan grötfrukost och 1 och en halv timme senare

Ungefär skulle jag börja med mellanmål och när jag avslutar de är de ungefär 1 och en halv timme till innan lunch och däremellan brukar det vara sov stund.

• nozpa
    Maddi skrev 2013-10-15 20:09:11 följande:
    Jag tycket också att de låter konstigt med ett till mellanmål. De känns som när jag annars ger den sista tuggan grötfrukost och 1 och en halv timme senare
    Ungefär skulle jag börja med mellanmål och när jag avslutar de är de ungefär 1 och en halv timme till innan lunch och däremellan brukar det vara sov stund.

Men istället för att ge 2 dl frukt på em kan du ju dela upp det. Låter väldigt mycket faktiskt.. Äter han frukost vid 8 och lunch vid 12 kan du ju ge ett par fruktbitar runt 10. Äter han däremot frukost vid 9 och lunch vid 11 redan så ska du ju inte knöka in ett mellanmål där också.

Jag hade gett följande: 

Frukost. 1 portion gröt med katrinplommon, ägg till det kanske.
    Mellanmål: Ett par bitar frukt/grönsaker eller halv smörgås/ägg/smoothie. (Beroende på hur hungrig han är, och hur han åt till frukost).
    Lunch.
    Mellanmål: Samma som innan.
    Kvällsmat.

Vatten till allt.

Fri tillgång till ersättning, men nu verkar han bara vilja ha på natten/morgonen. Men ja du fattar..         
  • 2009

Vår 8,5 mån väger också 10 kg men är 74 lång. Han äter mycket mindre mat än ditt barn, ungefär så här: Ersättning vid 09 då vi kliver upp, 1/2 burk mat till lunch, 1-2 smörgåskex alt macka på em., ersättning till middag och kanske lite plockmat från våra tallrikar, ersättning till natten vid 19-20. Äter 1 gång under natten också, vid 4-5 tiden.

• skogsvitter
    2009 skrev 2013-10-23 10:41:35 följande:
    Vår 8,5 mån väger också 10 kg men är 74 lång. Han äter mycket mindre mat än ditt barn, ungefär så här: Ersättning vid 09 då vi kliver upp, 1/2 burk mat till lunch, 1-2 smörgåskex alt macka på em., ersättning till middag och kanske lite plockmat från våra tallrikar, ersättning till natten vid 19-20. Äter 1 gång under natten också, vid 4-5 tiden.
    Får han ingen ersättning alls mellan lunch och middag??
  • Sara1985

Men hur ska du hinna klämma in ett mellanmål där tänkte hon sig? 

Min son 8,5 månad väger 10,5 kg och är 71 cm. Hans matvanor är följande:

Ett mål ersättning på natten.
    ca 7.30-8.30 En portion gröt med lite fruktmos på
    ca 11-12 Lunch knappt en stor burk barnmat
    ca 14-30 Mellanmål. T ex 1/3 banan och 1 dl grekisk yoghurt.
    ca 17 En portion gröt med lite fruktmos (ska ersätta med vanlig mat snart)
    ca 19.30 Välling, 2 dl

Han äter ingen ersättning dagtid. 

• 2009

Skogskvitter: jo, självklart om han verkar hungrig. Han får lunch vid 12 och middagsersättningen vid 17, en macka och lite annat smått och gott brukar räcka däremellan. Han brukar äta bra till lunch! Kanske skulle förtydligat att han förutom burkmaten också får 1/3 burk fruktmos och en skvätt ersättning då också, och så sover han 1,5 timme därefter. Så det går ingen nöd på honom :)

• Maddi

Då ger jag han absolut inte förlite mat :) 

Men nu slog de mig efter att jag varit på BVC idag att en sköterska där sa till en annan att "ett päron om dagen r ok att ge" nu undrar jag istället om jag ger för mycket frukt, 2 dl om dagen som jag mixat ihop olika frukter till puré. Ska jag minska ner frukten? Är de farligt att ge mycket?

En annan fråga angående fisk, nu får han 2 gånger i veckan, hur mycket fisk är nyttigt? 

Svar på tråden Ger jag för lite mat?