• knyttlan

10 cm förvaring

Hej,

Vi måste byta ut vår spis men vill inte renovera hela köket. utan kommer fixa till lite småsaker och byta vitvaror endast.
    Spisen och fläkten vi har idag är 70 cm breda. Om man ska hitta en spis som vi tycker om och kan tänka oss så blir den väldigt mycket dyrare än om man tittar på 60 cm spisar. Min tanke är nu att ev. köpa en 60 cm spis istället och på något sätt utnyttja dessa 10 cm på nåogt annat sätt, eller vad gör man?

Så tips, förslag, råd, inspiration är väldigt välkommet. Vad kan man göra med dessa 10 cm?

Om man köper en spis som är 60 cm och ställer den till ena sidan, hur gör man få med fläkten om man har en som täcker hela "gluggen" mellan överskåpen blir det ju assymetriskt, men sätter man den helt åt ena hållet med , Alltså endast rakt över spisen, så  blir det ju även en glipa upptill.

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden 10 cm förvaring
  • Toppen9

Perfekt ställe att ha skärbrädor på!
    (Gör det dock inte så djupt så de inte hamnar längst in och ni inte får tag på dem)

• Johanniee

Finns ju oändliga möjligheter ;)

Skärbrädor, brickor och plåtar mm
    Bygga en smal hylla till kokböcker eller vad man nu känner att man vill ha där
    Bygga en vinhylla
    Sätta in en sån "stålarm" att hänga kökshandduken på

Gällande symmetrin tror jag inte att du behöver vara orolig. Tror inte att man tänker på det i och med tt det fortfarande kommer vara samma antal centimetrar som "sticker" ut från vanliga köket :)

Lycka till!

• knyttlan

tack!

Men om man ska ha tex. brickor osv där under så msåte vi måttbeställa ny bänkskicka och byta tex. eller hur skulle man kunna göra annras?
    Vet inte omman vill ha hel öppet ner för då kommer det stänka matfett mm
    Jag skulle hellst inte vilja bygga hela hyllan själv utan gärna köpa åtminstone största delan av lösningen, men hittar inga skåp eller lösningar på 10 cm. Förlsag på butiker, gärna online?

• Litenåfin

Jag tycker absolut spisen måste stå kvar centrerat! Det andra kommer bli svårt att lösa utan att det ser ut som ett billigt hemmabygge. Jag skulle ta en bild och vända mig till forumet på byggahus.se istället. Känns dom ett bättre forum för den här frågan och garanterat bättre svar :)

• Johanniee

Vänd dig till en snickare och se vad de har för förslag. Min käre far köpte att kök på IKEA som en snickare satte upp sen. Han byggde precis en sån hylla som du beskriver (fast hans är hela 12 cm;) ). Men joo... Där går ju bänkskivan över ända fram till spisen.

• Looloo97

Till att börja med ABSOLUT ska spisen vara centrerad under fläkten!!!

Nu antar jag att ni ska ha en hel spis/ugn inte enbart en häll? Om ni ska kunna utnyttja utrymmet på 10 cm som blir så måste ni ju skjuta på spisen och då måste ni flytta på fläkten annars kommer det inte se klokt ut.
    10 cm är inte mycket att göra hylla på om man räknar med att själva stommen till hyllan består av skivor som är ca. 20 mm. tjocka, då är det ju bara 6 cm öppning kvar...

Du måste dessutom ha bänkskiva intill spisen, du kan naturligtvis inte ha en öppning där?!  Med tanke på dina frågeställningar så råder jag er att kontakta en snickare för ett kök ska man inte göra hafsigt och ogenomtänkt...

• knyttlan

Tack igen.

Jag håller med om centreringen. Det är bara att om det ska se bra ut så måste vi egenltigen byta både underskåp och överskåp intill spis/fläkt och den stommen och frontar vi har har utgått vilket leder i sin tur till att vi egenltigen måste byta överallt. om det ska bli rätt och det är det jag vill komma ifrån. Vill heller inte anlita en Kökssnickare för det lilla vi vill göra, men i lutändan kankse vi gör om allt om jag inte kan komma på något bra.

Lättaste just nu känns kanske i alla fall som att byta just bänkskivan så den går hela vägen fram till spis och sätta någon öppen hylla brevid fläkten. 

Vet någon vart man kan köpa sån utdragbar stålarm för Handdukar mm?

• Ankmor

En sådan här kan du kanske ha på båda sidor om spisen om det är ca 5 cm utrymme/sida.

Vi har grunda garderober på jobbet och har liknande i dem, funkar utmärkt att hänga jackor på, så varför inte en handduk eller två?
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70141153/

• SupersurasunkSara

Centrera spisen och så bygger ni en bänkskiva själva som ni kaklar med mosaik eller annat litet kakel, det finns 5x5 cm brett kakel i vitt iaf vet jag. Då spelar det ingen roll hur er andra bänkskiva ser ut.

Under kan ni ha utdrag för handdukar på ena sidan och förv av brickor på andra. Se min otroligt vackra ritning för hur jag tänker mig det .-D

• SupersurasunkSara

Tjusigt värre men jag hoppas ni fattar. På den adnra sidan sätter ni ev ett utdrag för handdukar upptill under självatoppbrädan. Mät så att baksidan/stoppet kommer lagom långt in. Ovanpå detta kaklar ni alltså. Vill ni inte ha vare sig förvaring eller handduksutdrag så tar man en toppbräda, klossen och en framsida, samt en bräda som botten som ett liggande kantigt u och kaklar hela alltet.
Svar på tråden 10 cm förvaring